En chans till!

Minilott

Trådstartare
Min häst har varit stel i benen en längre tid, det är inte så konstigt kanske när man är 25 år. För lite drygt en månad sen blev han halt i ett bakben. Vi åkte till klinik och där konstaterade veterinären att det är förslitningar och en kraftig inflammation som orsakar hältan. Vet förklarade för mig att det kanske inte är så mycket att hoppas på då hästen har både åldern och tyngden(Nordsvensk) mot sig. det är mest rätt mot hästen att låta honom somna in med värdighet. MEN hon(vet) sa att vi kan ge honom en chans att bli av med inflammationen så hon satte in "Fenylbutazon" i 14 dagar.

När den behandlingen var han inte bättre så jag ringde ner och vet förklarade ännu en gång vad hon tycker men okej! Han fick 14 dagar till. I måndags var den kuren slut och min häst är inte bättre alls.

Jag ringde igen och då sa hon att det tyvärr inte är så mycket mer vi kan göra. Jag frågade henne om det hade funnits någon annan medicin som han kanske kunde "svarat" bättre på, men det tyckte hon inte. Cortison då? Det har han fått någon gång förut i samband med inflammation, då blev han bra.

Veterinären ville inte pröva det på en så gammal häst, det är för mycket biverkningar. Jag vill verkligen INTE låta min häst gå i hagen och ha ont och lida men samtidigt är det så svart att avgöra när det är dax att ge sig... Veterinären sa att hon tycker att han ska få somna in nu:cry:

Jag kände att jag var tvungen att prata med någon mer veterinär så jag ringde en vet jag hade förr när jag bodde på annan ort. Han tyckte faktiskt att hela historien lät "luddig" Han tycker inte alls att det är dumt att prova ge cortison för att se om inflammationen hävs. Nu har jag fått ny medicin för 14 dagar och det är bara att hoppas på någon bättring, blir det ingen så tror jag att det kommer kännas som jag gjort vad jag kan göra för min häst.
Är det någon som har synpunkter så skriv gärna... Detta är något av det svåraste jag varit med om i mitt liv.

Sv: En chans till!

Hej vad jag lider med dig,att vet säger att man inget mer kan göra ar nog bland det värsta man kan få höra(oj det blev visst rim). Det är klart att du vill prova allt, jag hade nog också provat kortison om jag var du. Så vet du iallafall att du gjorde allt du kunde....Lycka till kramar/L

Tack för kramarna, det värmer! Hade min gamla vet sagt att vi ska typ operera och hästen ska stå i box några månader hade jag ju självklart sagt nej men att prova två veckor med en annan medicinskbehandling är ju en helt annan sak... Det är bara att vänta och se om min kuse svarar på cortisonet. Om han inte blir bättre så hoppas jag att jag ändå gjorde rätt som gav detta en chans oxå...

Har du fått cortison eller är det ngt annat nu? Annars tycker jag dukan prova med laser.

Jag tog ut en "laserman" till min häst, hästen var det inga problem med men jag passade samtidigt på att ta dit min pappa som fått samma diagnos av sjukvården- förslitningar kroniskinflamation i leden, du är ju gammal nu han är även litet tjock som din nordsvensk :rofl: Min häst tyckte inte "lasermannen" att hon behövde några återbesök men däremot återkom han till min pappa 3 ggr och då blev det bra.

Detta berättade jag för en jobbkompis som fått cortison insprutad i leden 2 ggr men utan att det hjälpte, hon tog också hjälp av laser och blev mycket bättre!

Alla svarar inte på laser men man kan ju prova...

Hej.
Förstår att din situation känns jobbig. Man vill ju alltid sina hästar det bästa.
Men...du har redan gett honom butta i 28 dagar utan resultat plus en ny kur. Butta ger likaväl som cortisonet biverkningar och påverkar mage/tarm, njurar och lever negativt. Som följd av det kommer ett sämre immunförsvar. Hur tråkigt det än känns så skulle jag nog sluta här innan det blir följdproblem för hästen. Ett utdraget lidande vill varken häst eller människa ha.

Jag hoppas du gör det rätta för din häst och även om det känns oerhört tungt och jobbigt så kommer du ändå att veta att du gjort rätt mot hästen efteråt om du tar bort honom.
"Tröstkram"

Fy så jobbogt !
Jag kan rekommendera biolightbehandling. Det häver inflammationen . Om det sen är förslitningar som är orsak så kommer de kanske igen ?
Vet inte var du bor men sök på biolight så får du mer info om det är någon som tillhandahåller dessa behandlingar i närheten av där du bor. För mer info kan du också kolla på www.esarpsquarterpaint.com
Det är där som jag kommit i kontakt med biolightbehandling mm
Lycka till

Jag skulle INTE ge kortison till en så gammal nordsvensk. Kortison har fång som biverkning, och fångrisken ökar bara av åldern,s peciellt om hästen är överviktig. Så jag håller helt med veterinären där.

Du har gett butta en chans, man kan kanske ifrågasätta om förslitningsskador som gett 'kraftig inflammation' övht skulle svara på butta (dvs varför det sattes in), men när även veterinären säger att det är dags att låta hästen somna så tycker jag att du ska tacka honom för er år tillsammans med att låta honom lugnt och stilla få somna in medan livsglädjen finns kvar, och inte riskera att hans sista tid i livet blir idel behandlingar soom inte hjälper.

DÄREMOT så skulle jag undra varför leden inte behandlades, för som jag fattar det är det en ledinflammation? Och att då spruta leden med tuppkam och kortison är ju 'standardbehandling' och det skulle jag kunna tänka mig att prova, har ingen av veterinärerna föreslagit det?

men som sagt - skulle INTE ge kortison alls i det läget. Men så har jag förlorat två i fång också..

Tack för era svar! Så svårt detta är, jag vet inte om jag gör rätt:confused: Men vad har jag för alternativ? Vet sa att det är en risk med kortisonet men han tyckte att det var värt att prova... Behandling med sk tuppkam har ingen nämnt... än! Man kan verkligen säga att jag känner mig vilsen... så många frågor:confused:

Min häst har inte svarat alls på kortisonbehandlingen heller så nu ger jag mig:cry: Jag kan inte se han lida mer... Veterinären tycker oxå att det är dags... Fy så svårt, det kändes helt overkligt när jag ringde innan och beställde hem "avlivningen" De kommer på tisdag. Mitt hjärta blöder:cry: :cry: :cry:

Även om det känns jobbigt nu och kan göra det ett tag frammåt så har fattat rätt beslut. Med tiden kommer du att känna dig bättre men det kan ta tid.
Ska tänka på er på tisdag/Kram

står inför samma problem med min nordis... men vet tycker att vi ska avvakta, medan jag tycker att nu har han gjort sitt... Han har blivit aggresiv sedan en vecka och det tror jag betyder att nu är det dags.. Eller?? jag vill bara hans bästa....

står inför samma problem med min nordis... men vet tycker att vi ska avvakta, medan jag tycker att nu har han gjort sitt... Han har blivit aggresiv sedan en vecka och det tror jag betyder att nu är det dags.. Eller?? jag vill bara hans bästa....

Jag var i ganska exakt samma sits med min nordisdam. Jag valde att ta bort, och har inte ångrat beslutet en sekund, annat än att jag borde gjort det ännu lite tidigare. (Hon hade fång och kunde inte ridas, men ohalt och smärtfri i hage, men mådde inte psykiskt bra av att bara gå i hage utan blev aggresiv)

I morgon ska jag låta avliva min älskade vän... Jag förstår inte hur jag ska klara av det... fy fan vad hemskt det känns:cry:

Jag hoppas för din skull och för hästens skull att allt går bra i morgon. När han vaknar igen så kommer han känna styrka och energi och framför allt så kommer han aldrig mer känna smärta. Han har säkert många gamla vänner att hälsa på där borta.

Du har gjort allt du kan för din vän och mer än så går inte hur mycket man än vill.

Ta ett par extra kort på din vän.
Det är ett tungt beslut och det är starkt gjort av dig. *kram*

Jag känner med dig, och tänker samtidigt på min egen gamling som jag tog bort förra hösten. Även om jag vet att det var dags så saknar jag fortfarande hästen. Allt gick jättelugnt och fint tillväga för min del. Hoppas att du får ett lika bra avslut som jag! Kram!

Tack snälla för era tankar till oss... Nu är det över, min fina häst är i himmelen:cry: Jag var med honom när han tog sitt sista andetag, det var jag skyldig honom... Vi ses igen älskade Lilleman...

Nu har det gått några dagar... det känns så fruktansvärt tomt:cry:
Det går inte en minut utan att jag tänker på honom. Alla rutiner man är van vid, tiderna som jag brukar gå ner till stallet och fodra, mocka och släppa in eller ut.. ja! Ni vet...
Här är några bilder på min älskade vän....
http://www.familjeliv.se/hem/lollipop_1/galleri.php

Jag känner också med dig. Min egen kompis avled hastigt men mindre lustigt en dag på betet för två år sedan. Visserligen är jag i efterhand glad att det gick fort, ingen föreliggande sjukdom (vet. trodde det var hjärtat) och att jag slapp ta det svåra beslutet som du och många andra har fått göra. Saknaden och tomheten efteråt var däremot inte mindre. Det är det värsta jag har varit med om i mitt liv.

Det känns kanske meningslöst att höra det, men tiden har en förmåga att läka alla sår, även om det inte känns så idag. Tillåt dig att sörja och gråta ut ordentligt, titta på gamla kort och ta fram de fina minnena som ni måste ha samlat på er under Lillemans 25-åriga liv. Du har varit stark för Lillemans skull nu, och du kommer fortsätta vara stark för din egen skull.

Massor med tröstkramar!!!

Kikar in efter många långa månader... Det har varit för jobbigt att vara inne på denna sajt :( Förra veckan tog jag iallafall mod och ork till mig att röja ur stallet... Det var nog lite nyttigt fast det var urjobbigt att göra det, det blev som ett sista farväl att packa ihop alla grejer... Tur att jag hade min lilla valp med mig(fast hon är inte så liten längre... hon är ju 6 månader nu:angel: ) Ta hand om er och era hästar...

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31