En blandras!!

Alfakrulls

Trådstartare
En kompis till mig kom och berättade att de varit å tittat på hund!
Va roligt tänkte jag å frågade självklart vad för hund...

Jo, det var en blandras mellan Renrasig Golden (mamman) och pappan är kesshound/schäfer och BC!!

Jaha sa ja..... å såg ut ungefär så här :smirk:

Hon frågade mig vad jag trodde om den blandingen, den kunde väl va bra ansåg dem...!!

Visste inte vad jag skulle svara igentligen!!

Så, vad tycker ni om denna blandingen?
Å en fråga till, får man tävla lydnad med en blandras?
Det är Bruks blandraser inte får tävla va?

Sv: En blandras!!

Vad andra tycker spelar väl ingen roll, eller hur ? Det är väl din kompis som avgör i slutändan ? Och varför sa du inte åt henne vad DU ansåg om blandrasen om du nu inte tyckte det var bra ? :confused:

Vad andra tycker spelar väl ingen roll, eller hur ? Det är väl din kompis som avgör i slutändan ? Och varför sa du inte åt henne vad DU ansåg om blandrasen om du nu inte tyckte det var bra ? :confused:

Jag sa aldrig att jag inte tyckte den var bra...!
Jag skrev ju att jag visste inte vad jag skulle svara....för jag vet inte vad jag skulle svara henne!!

Det är ju en salig blanding av hundar, som alla är framavlade till olika mål...!! Därför frågar jag nu hundmänniskorna på buke va de tror om en sådan blanding...vad dom skulle sagt om dom fick samma fråga av sin/sina vänner...!!!

det är ju minst sagt omöjligt att svara eller förutse. Antingen blir det en kanonhund eller så blir det pannkaka som te x vilken renras som hellst;)

Ja du Tilda om en av mina vänner kom med en urgullig valp (för det är den med all säkerhet) och frågade mig vad jag tyckte om den.
Tja, hunden är ju köpt och hon är säkerligen störtkär i sin söta valp, så inte skulle jag säga något negativt om valpen, om det är det du förväntar dig med ditt inlägg?

Jag skulle säga att den var underbart söt och om den verkade trevlig skulle jag självklart säga det också!
Däremot skulle jag nog fråga varför hon köpte just denna, och utifrån svaret hade jag troligen kunnat berätta varför en renrasig hade varit ett bättre val...
Men valpen är ju köpt, så det finns ingen orsak att utgå ifrån att det blir en katastrof redan nu, utan försöka hjälpa henne så mycket jag kan och om hon vill ha hjälp förstås istället.
Jag är nämligen rädd om mina vänner och jag tror inte vänskapen håller om man klankar ner på folks val.

Däremot hade hon frågat innan köp, då hade jag avrått på grund av att det är så många raser inblandade så det är en omöjlighet att ens gisa på vad det kan bli...

Senast ändrad:

Vad jag förstår så hade TS vänner bara varit å tittat på hund...
Så hon fick nog bra råd av dig ändå:idea:

Oj slarvfia läser som en kråka:o

Ja då hade jag nog satt mig ner och berättat om alla fördelar med att välja en renrasig hund.
Det är ju en hel värld som öppnar sig om man har renrasigt.

Hade frågat vad de vill göra med sin hund och hur de hade tänkt sig det hela rent praktiskt.
Utifrån det hade jag föreslagit lämpliga raser, tagit fram bilder och ras information och gett dom + lite allmäna hund böcker att läsa.

Sedan hade vi disk. vidare när de tittat igenom det matrialet.
Antingen de nu hade hittat en ras som tilltalade dom eller om vi skulle söka vidare efter en ras som passar dom.

Jag är bered att lägga ner mycket tid för att hjälpa mina vänner att få tag på lämplig hund.
När det kommit så långt som att ras var bestämd hade jag självklart hjälpt till med att välja uppfödare och om de ville också ringa uppfödarna tillsamans med dom.
Om de sedan ville hade jag gärna följt med till uppfödarna som verkade bra för ett besök.
Likså när det sedan var dags för valp val, allt under förutsättning att de ville ha min hjälp självklart och att de inte upplevde det som om jag la mig i.

Kan väl säga att det här har jag gjort ett antal gånger redan, och vist kan det ända bli "fel" (vilket det hitintills inte har blivit) men då har man i vart fall gjort det bästa och eftersom uppfödaren är vald med största omsorg så hade vi nog löst det också.

Lydnadstävling är öppen för alla men Championtitel kan ej erhållas av oregistrerad hund.

Rätta mej om jag har fel.

Å en fråga till, får man tävla lydnad med en blandras?
Det är Bruks blandraser inte får tävla va?

Jag vet inte alla regler kring hundtävlingar, men när jag gick på en spårkurs med min blandis så fick jag frågan av de andra deltagarna.
- Varför går DU den här kursen. Blandraser får ju ändå inte tävla.

Det var det snorkigaste jag har hört. :mad:
Jag är ingen tävlingsmänniska utan ville bara göra något roligt med min hund.

Nu har inte jag så mkt att utala om just den blandningen men man kan ju ge råd som gäller överlag med blandraser.

Vissa blandraser blir otroligt fina familjehundar, vi har haft 3 blandraser i våran familj. Samt en liten olycka som gjorde at vi fick blandrasvalpar. Alla hundar har varit trevliga! Men det är svårt att veta vad man får när man köper en blandras.

För det första är föräldrarna sällan röntgade eller kollade hos vet. Vilket jag anser är extra viktigt speciellt när det gäller större hundar. Man har heller inte någon koll på tidigare sjukdomar längre bak i leden som kan slå ut på kommande generationer. En av våra hundar fick ett allvarligt medfött fel i armbågslederna som senare ledde till hans död. Väldigt tråkigt att missa en familjemedlem alldeles för tidigt :cry: Visst, kunde lika gärna hänt en renrasig hund, men chansen är betydligt mindre.

För det andra så har vi ju det här med temperamentet på hunden. Överlag har jag upplevt att BC korsningar har lätt att bli lite svåra. Om deras nervösare anlag nedärvs så kan man lätt få en rädd och nervös hund. Vi har själv haft en samt grannen har en också.

För det tredje så kostar ju blandraserna nästan lika mycket som renrasiga nuförtiden. skiljer inte många tusenlappar! Och har man inte råd att lägga ut dom där extra tusenlapparna så har man inte råd att han hund, anser jag! Dessutom så har man mycket större möjligheter med en rensrasig. Man får bla ett helt nytt kontaktnät har jag upptäckt :D

För det fjärde så är jag emot att stödja blandras avel just av den anledningen att allt för många bara tar valpar för att tjäna pengar eller för att "min hund är så söt", inget seriöst mål ligger bakom aveln.

Nu har jag fått säga min åsikt och det är dessa råd jag brukar ge till vänner som funderar på att skaffa hund. Finns många jätte trevliga blandraser och är inte emor blandraser som hundar utan blandrasernas uppfödare, för jag förstår för det mesta inte hur dom tänker :devil:

Så med facit i hand så fick min 4:e hund bli en renrasig. Hittils har jag inte fått några otrevliga överraskningar och jag fick den hund som jag förväntade mig att få :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 931
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 553
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 345
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Slog på TV:n och det är SM-veckan som idag handlade om linkörning med draghund; längdskidor med hund. Jag blev lite nyfiken och har lite...
Svar
10
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka