Emmaljunga

Sv: Emmaljunga

Jajemensan, jag köpte en svart citycross med svart citykorg ni i januari och jag är grymt nöjd! Har inte kommit på en enda nackdel än. Började använda sittdelen nu för någon månad sen och jo, en nackdel har jag kommit på. Selremmarna är fästa för högt upp. Det är de inte på min scooter och heller inte på Emmaljunga kombivagen vi hade innan. Men det löser sig väl när hon växer. Just nu ser hon helt ihopklämd ut i den. Scootern har vi haft sen -08 och 3-åriga sonen sover fortfarande i den om dagarna. Andra emmaljungavagnar får han inte längre plats i men just scootern är rymlig och hade långt ryggstöd (fast nu har de nya modellerna blivit trängre).

Jag hade heller aldrig kunnat ha svängbara hjul. Det passar liksom inte in i mitt liv på landet...

Senast ändrad:

Just det, jag tycker det är skönt med punkteringsfria däck som det är på citycrossen, jämfört med luftdäcken vi hade på den förra emmaljungan. Fast visst, jag fick bara punktering en gång och behövde bara pumpa däcken ett par gånger om året så det var ju ändå inget jätte jobb.

Den här skall beställas den närmsta tiden:

1360.jpg

Emmaljunga Egde Duo Combi

Vi har tänkt och funderat länge, provgått med vagnar i butiken och kommit fram till att det är nog bara den vagnen som väger upp till våra krav. Dessa är (hittills, vi kanske ändrar oss när bebis är här):

* Så högt handtag som möjligt då sambon är över 190 cm, men ändå höj/sänkbart då jag är 164 cm.

* Rejält och stabilt chassi då vi bor på landet och vi vill ha metallkorg och inte tygkorg då jag inbillar mig att den blir blöt och sur i dåligt väder. När vi var till butiken och tittade var det ett annat par där som köpte sig en Emmaljunga efter att haft sönder sin Crescent ute på landet. Trist när man är mitt i småbarnaåren.

* En stor liggdel då bebis föds i smällkalla januari och jag vill att bebis ska ut helst varje dag. Kanske ändrar mig sen. :p Men det ska få plats med åkpåsar osv. Kanske bebis blir stor?

* En sittdel där bebis är vänd mot oss och kan se oss och bli bekräftat att vi finns kvar innan den blir så stor att den kan ta in omvärlden och ändå veta att vi finns bakom. Jag har sett så många apatiska framåtvända småbarn där kinderna är lila och föräldern inte ser sitt barn och hur den mår. :crazy:

* Vi insåg efter mycket övervägande att vi vill ha en färg med lite klatch i men ändå inte gräll. De röda detaljerna var det som gjorde det. ;)

* Sen är vi också gammalmodiga och tycker att det är snyggast med en klassisk modell.

* Dessutom tyckte vi att liggdelen verkar bra med termounderlägg och att man kan variera luftintaget. Det kanske andra vagnar också har?

* Tillägg: Min syster tipsade oss om att inte ha ett innertyg med nallar eller blommor eller andra små bilder. Detta för att man ska titta in i den där vagnen många många gånger. Och man blir less på dessa blommor och nallar efter ett antal år. Ungen lär inte uppskatta dem heller. Då är det bättre med nån leksak som barnet kan titta på eller så.

Eventuellt kommer vi också köpa denna:
2309.jpg

Vi tänkte inte på att rota i ryggsäckarna/skötväskorna på affären så det får vi göra vid nästa besök. Det ska ju passa oss, har fått tips om att skötväska ska innehålla många småfack så inte allt ligger i en röra i botten. Är det nån som har mer tips om skötväskor?

Senast ändrad:

Vi tittade på sportchassit också. Men jag blev avskräckt av bromsarna. Det är små hål som en pinne ska in i för att hålla bromsen. I vinterSverige! Om nån har det chassit, hur funkar det? Måste man sitta och pilla ut småsten, lera, is och snö?

Det kändes också bra med classic-chassit, den har en hederlig, gammaldags fjäderbroms som man når enkelt med foten.

(kl)
Ville inte kapa tråden med egna frågor, men fick inte göra en egen tråd, så här kommer det:

Har en city cross och till kommande bebisen funderar jag på vad som blir bäst; quadrolift, hårdlift eller city korg?
Erfarenheter? För- och nackdelar?

nix jag har hittills inte behövs pilla med bromsarna, mer än smort dem, däremot släpper lagrena från 2 av hjulen ibland...

* Tillägg: Min syster tipsade oss om att inte ha ett innertyg med nallar eller blommor eller andra små bilder. Detta för att man ska titta in i den där vagnen många många gånger. Och man blir less på dessa blommor och nallar efter ett antal år. Ungen lär inte uppskatta dem heller. Då är det bättre med nån leksak som barnet kan titta på eller så.
?

Vi har liggdel med små gubbar i och hon gillar att ligga och titta på dessa figurer. Hon kan göra det hur länge som helst! Vi köpte våran begagnad och även deras barn gillade att titta på figurerna!

Jag har sportchassit, men jag har kugghjulsbromsar på min.
Men den har iofs ett par år på nacken :)

Jag hade en emmaljunga med classicchassi och edgeöverdel. Sååå klumpig! som en traktor att köra :crazy: :angel: iof är det nog mkt för att jag är så kort (157), även om handtaget gick att få till bra så blev det jobbigt att svänga etc.

Inget ont om dom andra märkena, dom är ju skitpoppis & verkar ju vara superbra enligt dom som har. Men på något sätt så känner jag att jag vill ha en barnvagn som "ser ut som en barnvagn".... gammalmodig kanske? En del hjul på "dom där" märkena är ju knappt runda :D Typ fyrkantiga :d

Så tycker jag också :D.
Men den fulaste vagnen jag sett som jag inte ens skulle vilja ha om jag fick betalt är ju stokke xplory.
Den ser ju ut som en rymdfarkost eller nåt :p.

Vi har en Emmaljunga Nitro i Silver Check och jag :love: :love: :love: våran vagn!!

Den är verkligen stabil och supersmidig och får plats utan problem i skuffen på våran golf! Helt underbar att ut och gå med! :)

(kl)
Har en city cross och till kommande bebisen funderar jag på vad som blir bäst; quadrolift, hårdlift eller city korg?

Det beror ju på hur du bor och vart du ska förvara vagnen och om du behöver få med dig bebisen i liggdelen utan att ta med hela vagnen!

Vi bor på 3:e våningen utan hiss och förvarar vagnen i låst förråd så vi ville kunna få med bebis upp, även fast han somnat, stabilt och bra!
Så för oss vart den en hårdlift!

Jajemensan, jag köpte en svart citycross med svart citykorg ni i januari och jag är grymt nöjd! Har inte kommit på en enda nackdel än. Började använda sittdelen nu för någon månad sen och jo, en nackdel har jag kommit på. Selremmarna är fästa för högt upp. Det är de inte på min scooter och heller inte på Emmaljunga kombivagen vi hade innan. Men det löser sig väl när hon växer. Just nu ser hon helt ihopklämd ut i den. Scootern har vi haft sen -08 och 3-åriga sonen sover fortfarande i den om dagarna. Andra emmaljungavagnar får han inte längre plats i men just scootern är rymlig och hade långt ryggstöd (fast nu har de nya modellerna blivit trängre).

Jag hade heller aldrig kunnat ha svängbara hjul. Det passar liksom inte in i mitt liv på landet...

Jag vet att dom sitter lite högre upp, men man kan lösa det med att köpa en "dyna" som har hålen längre ner & då passar remmarna...

Det beror ju på hur du bor och vart du ska förvara vagnen och om du behöver få med dig bebisen i liggdelen utan att ta med hela vagnen!

Vi bor på 3:e våningen utan hiss och förvarar vagnen i låst förråd så vi ville kunna få med bebis upp, även fast han somnat, stabilt och bra!
Så för oss vart den en hårdlift!

Jag behöver verkligen något man kan bära så jag funderar starkt på en quadrolift. Det ska tydligen räcka med en quadrolift & typ en fotsack över som skyddar ännu mer från kyla/vind?! Hade ju vart mysigast med en citykorg... eller hårdlift? Men klarar man sig på en quadrolift vintertid?

Eventuellt kommer vi också köpa denna:
2309.jpg

Vi tänkte inte på att rota i ryggsäckarna/skötväskorna på affären så det får vi göra vid nästa besök. Det ska ju passa oss, har fått tips om att skötväska ska innehålla många småfack så inte allt ligger i en röra i botten. Är det nån som har mer tips om skötväskor?

Ett tips jag kan ge är att köp en väska som kan stå upp av sig självt, så att du kan plocka saker ur den med en hand!
Vi har bara en vanlig Björn Borg väska från stadium met ett stor fack(med ett litet platt fack på insidan) och ett mindre fack fram. Jag gillar inte att ha en massa små fack överallt, orkar aldrig lägga tillbaka grejerna där dom ska ligga. Har inte så mkt i skötväskan som jag kan tappa bort iaf. Visst blir det rörigt ibland men man får ju städa igenom den någon gång i veckan.

Tack för tipset med självstående väska. Det hade jag inte tänkt på. :idea:

Vad gäller antal fack så har jag behov av många i vanliga handväskan också. Jag vill enkelt hitta mina pinaler i en speciell ficka. Jag har blivit galen ibland när jag haft en stor väska med saker huller om buller, framförallt när jag inte hittar plånboken eller nycklarna. :crazy: Så därför behövs det nog många fack även i skötväskan.

lugn du det blir mer;) snart ska du ha välling, flaskor, skedar, haklappar, barnmatsburkar, leksaker, större kläder och större blöjor :D

Senast ändrad:

Jag vet att dom sitter lite högre upp, men man kan lösa det med att köpa en "dyna" som har hålen längre ner & då passar remmarna...

Aha!? Tack för tipset! En sån måste jag ju ha! Lilla stumpan ser ju helt ihopknölad ut mellan remmarna. Finns den i barnvagnsbutikerna? Det börjar även bli dags för en fotsack nu när hösten kommer, så jag får väl köpa dynan då också.

(kl)
Ville inte kapa tråden med egna frågor, men fick inte göra en egen tråd, så här kommer det:

Jag tycker det är snyggast med citykorgen, men jag har ingen erfarenhet av de andra liftarna så jag kan inte jämföra. Som andra skrivit beror det ju på vad du har för behov.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka