Emla död genom förgiftning??!

Sv: Emla död genom förgiftning??!

Min förra hund vart sådär,han fick somna in,för det fanns inget dom kunde göra,och det var nått som gick sönder,så det rann ut blod överallt,dom provade att ge nått för att koagulera blodet igen,och det brukade bara ta några sekunder,men minuterna gick,och det gick inte att stoppa,så han fick en spruta och somnade. Det gick också så otroligt fort,från att vara helt normal,till att bli lite orolig,sen börja krampa,sen släppte krampen,och han somnade,vaknade och verkade helt yrslig,och viste inte vart han var,sen kom kramperna,somnade efter,vaknade,spydde,vaknade och såg helt tom ut igen,sen krampa.

Det var den värsta dagen i mitt liv,och dom där 8 milen i bilen till djursjukhuset alltså,fy fan...

Veterinären trodde också då förgiftning,men inga prover togs pga som du sa,det är som att leta efter en nål i en höstack.

Idag var jag med Emlas ägare in till veterinären som kom ut när hon blev dålig. Katarina ville lämna in ett träckprov för att det skulle skickas på analys för om möjligt kunna få veta någonting. Provet togs emot,men under lite halvprotest,de på kliniken tycker att det är bortslängda pengar................
Under eftermiddagen ska Katarina bli uppringd för att få veta vilka prover de skulle kunna ta i Uppsala,veterinären skulle kolla upp ordentligt och förhoppningsvis blir det iallafall några saker som skulle kunna kollas.

För att få fullständig klarhet i vad som hände med Emla gällde det att skjutsa henne fort nog ner till Uppsala för obduktion,men detta kände ägarna att de inte orkade med att göra.
Snälla ni,respektera deras önskan,de har haft det tillräckligt tufft med denna tragiska händelse!!!

Frågade oxå veterinären om varför det inte togs blodprover och svaret blev: Man måste veta exakt vad man letar efter för att få fram i ett blodprov att det är en förgiftning,när det inte finns något att ta på,varken hittade växter eller kemikalier(ja,hagen är minitiöst genomgådd!!)så är det inte så mycket att göra.....

Slemprov togs på Emla och blodprov från hennes kompis och inte i nått prov hittades det någon typ av infektion,i dagsläget är det ju skönt att se att den andra hästen inte är påverkad på nått sätt...

Vid direkt fråga till veterinären om vad hon tror är orsaken till Emlas sjukdom säger hon:Jag tror att Emla ätit nån växt eller fått nått i sig,exempelvis kemikalier eller lösningsmedel,och detta har lett till en infektion som satte sig på hjärnans nervcentrum.......

En muskelsjukdom har kommit till Sverige,kommer inte ihåg namnet nu,den har ett liknande symptom som Emla nu hade men den ska det inte kunna vara,de blir då slapp i sina muskelaturer och Emla var tvärtom. Hon krampade i hela kroppen och med frambenen cyklade hon förtvivlat,blev lite lugnare när de täckte över ögonen på henne.

Tänk vad skönt det hade varit om någonting hade hittats,då hade man kunnat förstått vad som hänt :crazy: Varför blir en häst i en hage med två sjuk??
Veterinären hade varit med om en liknande sak tidigare,men där gick 15 hästar i samma hage,en hage som det gått hästar i i flera år,det enda som skiljer de 2 hästarna åt är att den första även hade fått en symptom i huden......... Men den svarade på behandlingen och är idag frisk,ingen orsak hittades där heller............

Katarina,ni har all rätt att sörja er Emla,och det är tufft att höra,men en dag gör det inte lika ont längre och vi kommer att kunna prata om Emla utan att gråta Kram:love:

Nu har jag varit ute o slängt ett snabbt öga på hagen här hemma där dom traskar just nu.
Var ju en del gula blommor kvar, plockade med mig en in och sökte för säkerhetsskull på Johannesört. Och det var det. Puh. HUr giftigt är det för hästar? Dom rör inte det.

Sedan var jag tvungen att kolla llite extra på stånds för jag såg andra gula blommor med på lite enstaka ställen. Dom liknade mer stånds, men vad det ser ut som så växer stånds i grupper och dessa växte typ en o en som prästkragar ungefär.

För att få fullständig klarhet i vad som hände med Emla gällde det att skjutsa henne fort nog ner till Uppsala för obduktion,men detta kände ägarna att de inte orkade med att göra.
Snälla ni,respektera deras önskan,de har haft det tillräckligt tufft med denna tragiska händelse!!!
Jamen förlåt, jag bara konstaterade att det var det säkraste (och troligen enda) sättet att få helt klarhet, jag sade inte att man måste. Varför så arg?

Sedan var jag tvungen att kolla llite extra på stånds för jag såg andra gula blommor med på lite enstaka ställen. Dom liknade mer stånds, men vad det ser ut som så växer stånds i grupper och dessa växte typ en o en som prästkragar ungefär.

Fast stånds kan nog växa för sig själv också. Jag hittade en planta av stånds utanför hagarna på en äng där inga hästar går och den var helt ensam.

Om du kollar på bladen så är bladen på en stånds-planta väldigt flikiga och spetsiga i flikarna. Jag har inte själv hittat någon bra bild på nätet på just bladen men just det där flikiga är typiskt för dem.

Jag har lagt in dessa informationssidor om Stånds i en annan tråd. Där finns information om hur plantorna ser ut i olika växt stadier samt hur hästar som har ätit det ser ut.
Stånds
Ragwort Trust
Dessutom hoppas jag att ni anänder handskar när ni plockar stånds eftersom giftet kan tas upp genom huden och människor dör också på grund av att levern slutar ungera.

Att människor skulle dö av att plocka stånds utan handskar är en kraftig överdrift. Däremot kan man få utslag på händerna.

Har du någon tillförlitlig källa på dina uppgifter?

Oj då...
Vet du om Johannesört är lika gifitgt?

Vad jag förstår så kan Johannesört ge s k "fotosensibilitet" (ljuskänslighet) och även påverka levern. De är dock inte på långa vägar så farliga som Stånds.

De smakar också illa och hästarna ratar dem normalt sett.

Men som alltid när det gäller vad hästarna äter eller inte äter i hagen så får man vara lite förutseende. Om betet är helt slut men man snålar med stödfodringen i hagen form av hö/hösilage så kan det vara möjligt att pållarna ger sig på de växterna som inte är så lämpliga.

Vi har en hel del Johannesört utspritt i våra mycket stora beteshagar men hästarna rör aldrig dem - inte ens när betet är slut.

Men vi ser till att ge dem gott om grovfoder i form av hö/halm. :)

Det låter som stelkram tycker jag. Stånds kan det med vara eller någon annan växt.

Kan hästen ha ätit fräken? Den ger leverpåverkan oh är gifig för häst. Finns soom Åkerfräken .m.m Viste inte att den var giftig fören min ena häst fick smak på den och ek ollon. Slutade med avlivining. Så nu her jag verkligen läst på om dessa farliga växter. Ekarna är ner sågade och Fräkenväxterna drar jag upp eller så sprutar bitar som de växet på. Stänger giviert vis så att hästarna inte kommer dit.
Ekar får man inte såga ner....

Jodå, ekar är inte fridlysta. Däremot kan vissa stora exemplar förklaras som minnesmärken, kan man läsa om man går in på Naturvårdsverkets hemsida.

Jodå, ekar är inte fridlysta. Däremot kan vissa stora exemplar förklaras som minnesmärken, kan man läsa om man går in på Naturvårdsverkets hemsida.

Stämmer inte med vad dom sa till oss. Enl. dom så var ALLA ekar i västragötaland fridlysta. Det vara bla därför som dom hade problem med att få tag på virke till Ostindienfararen.

Min lilla shettis mamma dog antagligen utav lever förgiftning, det gick rätt snabbt, det värsta var att vi hade svårt att få tag i någon vet som ville komma ut , lille gustaf var endast tre månader när han fick se mamma dö (vila i frid Felicia)

Liknande trådar

A
Hästvård Hej alla kunniga och duktiga bukefalister! Jag har haft en väldigt tung vecka och har svårt att se ljuset i tunneln nu... Hoppas på...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: annafrida
·
E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 120
Senast: BeastieBabe
·
Hästvård Hejsan! Jag fick ett mail utav min medryttare idag om att min häst har fruktansvärt ont i kroppen sin. Jag har alltid kollat rygg och...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross