Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

Jag har hittat hit. Herregud vad ni skriver, redan :p
Först tänkte jag att självklart är det Astrid..men sen hade jag totalt glömt bort Peter Pohl och Lisbeth Panhke (öhm hur det nu stavades). Britta och silver fick jag ärva av min kära mor och oj vad jag läst dom. Jag tror inte att jag läste så mkt av Astrid, jag såg nog mest på tv. Så även om jag älskar Astrids sagor så faller min röst på Lisbeth Pahnke!
bollen__ röstar för Lisbeth Pahnke

kom på en fråga till !
Ang Emils hyss:

Vad händer om han oturligt råkar bli lynchad eller käk omgående och INTE utnyttjat att lägga en extra röst? med tanke på att han får fortsätta med hyssen i snickarboan , men måste använda alla innan han får börja om? Han fick ju inte rösta från snickarboan? Tar det stopp på hans hyss då så de inte kan börja om ?
När Emil placeras i Snickarboa så får han inte agera något i tråden men väl göra sina hyss, jag syftade på den öppna rösten i tråden med att han inte får rösta.

Vem är sveriges och Bukes favorit barnboksförfattare? (DL 21:30)

15:22 Paddington röstar för Astrid Lindgren
16:00 quarter4ever röstar på J K Rowling
16:28 Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist
17.16 Dentaku röstar på Peter Pohl
17.20 Mirtai röstar på Peter Pohl

18.51 Habina röstar på Lisbeth Pahnke
19.24 fio röstar på Astrid Lindgren
19.32 Artline röstar på Astrid Lindgren
19.33 Jfrelin röstar på J K Rowling
20.47 bollen__ röstar för Lisbeth Pahnke

Astrid Lindgren 3
J K Rowling 2
Sven Nordqvist 1
Peter Phol 2

Lisbeth Pahnke 2

Ferrari röstar på Astrid Lindgren

För vad hade världen varit utan Pippi? Älskade även Ronja Rövardotter och Emil i Lönneberga som barn,

Har gäster så lite ont om tid men fyra författare sticker verkligen ut för mig.

Det är JK Rowling som med Harry Potter tog mig tillbaka till barn och ungdomsböckerna.

Det är Astrid som jag lärde mig läsa med och som har följt mig genom livet.

Det är Olov Svedelid som väckte mitt intresse för historia med sina böcker om bla trälarna.

Och det är Peter Pohl som med sina böcker fortfarande trollbinder mig och låter mig sörja med karaktärerna.

Jag lägger min röst på Peter Pohl

(Min mobil verkar inte gå med på att jag fetar eller skriver med annan färg :cautious:)

Agare bagare kopparslagare
snällt är det inte att slå en svagare...

Bagare Bengtsson här i stan
han har bakat en krokan...

Alltså jag bara älskar Lennart Hellsings ABC den är fullkomligt underbar och jag kan de flesta ramsorna utantill eftersom den var mina döttrars kvällssaga i många år. Men det går inte att bortse från Astrid Lindgren - hennes böcker om och med barn har är unika i spridning över hela världen (enligt Wikipedia är hon översatt till 95 språk)

cirkus röstar på Astrid Lindgren

21.07 Ferrari röstar på Astrid Lindgren
21.11 Jag ( TLV) lägger min röst på Peter Pohl
21.11 cirkus röstar på Astrid Lindgren

Astrid Lindgren 5
J K Rowling 2
Sven Nordqvist 1
Peter Phol 3

Lisbeth Pahnke 2

Och jag får presentera vinnaren, Sveriges bästa och mesta barnboksförfattare.

Astrid_portratt_JacobForsell_0.jpg

Utom tävlan hade jag röstat på Gunilla Wolde, både för Totte- och Emma-böckerna som var mer pekböcker och för hennes jättefina hästböcker som jag läste senare. :)

Nu har även jag hittat hit, helt slut efter gårdagen... 8 fotbollslag med pojkar i tio års åldern :crazy: Ett gäng äldre grabbar som tyckte att de var jätteroliga när de började leka med hjärtstartaren, så vi fick besök av räddningstjänsten... :rage: Men i övrigt flöt allt på som planerat och jag kände mig rätt nöjd när jag däckade i sängen när jag kom hem.
Idag började dagen med att telefon och internet dog, men nu har internet kommit igång igen så jag är nöjd! :D Telefonen klarar jag mig utan! :D

Och om jag i efterhand ska svara på den obligatoriska frågan så har jag funderat en hel del, det finns många fantastiska barnboksförfattare och @LenaH Gunilla Wolde är verkligen helt underbar men mitt spontana svar är alltid Astrid Lindgren, hon är verkligen en klass helt för sig själv. Underbara barn böcker, ungdomsböcker och vuxen böcker som vågar ta i svåra frågor men även med stor portion humor. :love:

(Snurrfian röstar i efterhand på Astrid Lindgren)

Då ska vi se...
Vi har ett svart får som får ingå i lyan om lyan gissar på hen. Hen vet vilka som är i lyan.
Kan fåret då ha följt en lyamedlems röst här?

Alternativen blir då:
Paddi (Astrid Lindgren) följs av: fio, Artline, Ferrari, cirkus och Snurrfian
quarter4ever
(JK Rowling) följs av: Jfrelin
Dentaku
(Peter Pohl) följs av: Mirtai och TeamLundVer
Habina
(Lisbeth Pahnke) följs av: bollen__
Den enda röst som ingen följer är min på Sven Nordqvist.

(MikaTela har ännu inte skrivit sitt val...)

Så, vad får jag då ut av detta? Typ ingenting. Det är på tok för många kandidater för att hitta rätt, om det över huvud taget ens är så att fåret har följt en ulv och inte lagt en av de första rösterna på någon av författarna.

(edit, fixat stavfel och radbrytningar, samt fetat namn)

(Snurrfian röstar i efterhand på Astrid Lindgren)

Då ska vi se...
Vi har ett svart får som får ingå i lyan om lyan gissar på hen. Hen vet vilka som är i lyan.
Kan fåret då ha följt en lyamedlems röst här?

Alternativen blir då:
Paddi (Astrid Lindgren) följs av: fio, Artline, Ferrari, cirkus och Snurrfian
quarter4ever
(JK Rowling) följs av: Jfrelin
Dentaku
(Peter Pohl) följs av: Mirtai och TeamLundVer
Habina
(Lisbeth Pahnke) följs av: bollen__
Den enda röst som ingen följer är min på Sven Nordqvist.

(MikaTela har ännu inte skrivit sitt val...)

Så, vad får jag då ut av detta? Typ ingenting. Det är på tok för många kandidater för att hitta rätt, om det över huvud taget ens är så att fåret har följt en ulv och inte lagt en av de första rösterna på någon av författarna.

(edit, fixat stavfel och radbrytningar, samt fetat namn)
Vill ändå lägga till en tanke:
Man skulle kunna ta bort Astrid ur ekvationen eftersom leken har hennes alster som tema så kan man anta att hon får röster därför.
Då tänker jag att de som följt röster på någon annan än Astrid skulle kunna vara intressanta... Det är fortfarande så mycket som 4 kandidater då: Jfrelin, Mirtai, TeamLunVer och bollen__.

Fortfarande är det ju svårt att säga något om det såhär tidigt men jag vill ändå uppmärksamma det så att vi kommer ihåg det senare i leken.
Jag tänker då att fåret bör vara ivrigt att ta sig in i lyan i o m vinstvillkoren:
Vinstvillkor:
Onda (Amerikasekten) vinner om de är fler än Katthultarna och lyckats kidnappa Emil.
Goda (Katthultarna) vinner om alla i lyan är döda.
Hinner fåret in i tid så ger det ju onda bättre förutsättningar då även fåret måste dö för att goda ska kunna vinna.

En fråga till @Lobelia - Emil måste alltså käkas eller lynchas för att onda ska kunna vinna? Så om de är fler men Emil (+ någon/några fler) lever så fortsätter leken?

Man skulle kunna ta bort Astrid ur ekvationen eftersom leken har hennes alster som tema så kan man anta att hon får röster därför.
Då tänker jag att de som följt röster på någon annan än Astrid skulle kunna vara intressanta... Det är fortfarande så mycket som 4 kandidater då: Jfrelin, Mirtai, TeamLunVer och bollen__.

Fortfarande är det ju svårt att säga något om det såhär tidigt men jag vill ändå uppmärksamma det så att vi kommer ihåg det senare i leken.
Jag tänker då att fåret bör vara ivrigt att ta sig in i lyan i o m vinstvillkoren:
Vinstvillkor:
Onda (Amerikasekten) vinner om de är fler än Katthultarna och lyckats kidnappa Emil.
Goda (Katthultarna) vinner om alla i lyan är döda.
Hinner fåret in i tid så ger det ju onda bättre förutsättningar då även fåret måste dö för att goda ska kunna vinna.

Eller så kan man tänka så som så att många i lyan röstar på Astrid Lindgren just för att det ju är närmast givet att flera ska rösta där? Och att fåret då kan gömma sig ibland alla de rösterna så får de inte så många kandidater att gissa på ? Leker tom med tanken att HELA lyan röstar på Astrid och fåret ser det och följer deras röst? Men samtidigt håller jag med om att Astrid var ett rätt "givet" val för denna omröstningen

Och eftersom du blev enda ensamröst och dessutom röstade på en illustratör och inte en författare, så tänker jag också om det var ett medvetet val för att visa att DU är den som står utanför lyan? Som gör ett uddaval för att synas? Alternativt är en ulv som gör ett så udda val att den hoppas att fåret ska kroka på för att visa sig ? Fast det skulle ju iofs bli väldigt granskat tror jag så kanske inte så troligt?

Eftersom det var en OT-omröstning så kanske det inte går att säga allt för mycket om den , även om jag tycker att dina tankar är intressanta, jag har de ju själv som synes

Det enda jag vet är att Jfrelin INTE följt en ulv, då jag vet min roll, möjligen kan hon själv vara en ulv som vill försöka få mig misstänkt. Det beror ju liksom på vilka som ingår i lyan hur förslagna de är.
Som sagt det går att vända ut och in på det mesta man tänker sig, Mer kommer att visa sig allt eftersom det är det enda som är säkert

En fråga till @Lobelia - Emil måste alltså käkas eller lynchas för att onda ska kunna vinna? Så om de är fler men Emil (+ någon/några fler) lever så fortsätter leken?
Hur ska man annars kunna skicka Emil till Amerika om man inte lyckas fånga in honom? Nej jag har inte i hemlighet ändrat vinstvillkoren ;)

Och eftersom du blev enda ensamröst och dessutom röstade på en illustratör och inte en författare, så tänker jag också om det var ett medvetet val för att visa att DU är den som står utanför lyan? Som gör ett uddaval för att synas? Alternativt är en ulv som gör ett så udda val att den hoppas att fåret ska kroka på för att visa sig ? Fast det skulle ju iofs bli väldigt granskat tror jag så kanske inte så troligt?
Känner mig en aning chockskadad men påstår du att Sven Nordqvist "bara" är en illustratör? :eek: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sven_Nordqvist Ulvigt om något! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka