Emil i Lönneberga - Amerika Biljetten (ulvlek)

I ljuset av det skulle det kunna vara konstigt att hon röstade på en utländsk författare men jag lutar åt att det var ett ärligt misstag.
ja det var det , jag hade inte alls tolkat det som att det skulle vara en svensk författare utan bara vilken som var favoritförfattaren för oss i Sverige ( och buke)
Jag röstade ärligt på den jag tyckte utifrån det :)

inte för mig heller, men tyckte att det kunde vara av värde att fler skulle veta hur det funkar ? Jag frågar faktiskt inte alltid bara för egen del utan även för att andra ska bli uppmärksamma på hur det är.
Hur många lekar har det inte varit när folk bara _" åhhh näää det hade jag inte tänkt på " osv osv, helt enkel bara mota olle i grind.

Just det är för mig jättebra. Jag har själv tyvärr en tendens att missa saker i rollbeskrivningarna om det inte är standardroller och så sitter jag där och har noll koll. :crazy:

Jag kommer flagga för låg aktivitet idag och i morgon (om jag lever då) då jag är sjuk och inte har så mkt ork att titta på en skärm.

inte för mig heller, men tyckte att det kunde vara av värde att fler skulle veta hur det funkar ? Jag frågar faktiskt inte alltid bara för egen del utan även för att andra ska bli uppmärksamma på hur det är.
Hur många lekar har det inte varit när folk bara _" åhhh näää det hade jag inte tänkt på " osv osv, helt enkel bara mota olle i grind.
Jo, såklart är det bra :)

notera på , det är lugnt, men har svarat dig lite tror jag om just denna fundering?
Och ja , även att få igång teoriandet är en del av det hela, så man kan börja nysta lite i leken .
Och Far fetched kan vara bra ibland, om man vill hålla alla möjligheter öppna, ibland går ju inte lekarna efter mall 1A precis :p
Det händer ju att det blir så, ja.

Och jag som funderade på ifall du verkligen inte förstod rollerna, lite väl ofta för någon som spelar så mycket som dig. Att du frågar för att uppmärksamma andra också har inte ens slagit mig, har mest tyckt det varit bekvämt att andra ställer frågorna och så får jag svar den vägen..

Och jag som funderade på ifall du verkligen inte förstod rollerna, lite väl ofta för någon som spelar så mycket som dig. Att du frågar för att uppmärksamma andra också har inte ens slagit mig, har mest tyckt det varit bekvämt att andra ställer frågorna och så får jag svar den vägen..
alltså det är klart att även jag ibland inte fattar allt , och inte bara ibland heller ;), men som sagt jag tycker att man får ta upp lite som kan verka "onödigt" för de flesta, tex kan ofta BSF fråga om saker jag inte alltid reflekterat över på just det viset, och det gäller för andra med f.ö.:)

Jag har visserligen spelat en hel del, men faktiskt har jag idag (!) 1 - års jubileum sedan jag deltog första gången- och jag kommer mycket väl ihåg hur det var när man verkligen inte fattade något allsO_o ( därmed inte sagt att jag gör det nu heller :cool: )

Som jag ser det har onda lyan alltid ett försprång jämfört med goda sidan just för att de är flera som kan dividera både om hur spelet ( och rollerna ) fungerar jämfört med de goda som nästan alltid är var och en är för sig själv- undantaget tvillingarna i denna leken tex, och sedermera siare , spioner som kan få info och kan dra slutsatser av det.

Som jag ser det kan det bara gagna goda sidan med frågor som klargör hur det är tänkt att fungera, sedan må det vara hänt att en och annan anser dem "onödiga"- men jag tror ( utan att veta) att ibland är det just de "onödiga frågorna " som gör att ffa nya / ovana spelare får grepp om vissa saker:)

Som jag ser det har onda lyan alltid ett försprång jämfört med goda sidan just för att de är flera som kan dividera både om hur spelet ( och rollerna ) fungerar jämfört med de goda som nästan alltid är var och en är för sig själv- undantaget tvillingarna i denna leken tex, och sedermera siare , spioner som kan få info och kan dra slutsatser av det.

Som jag ser det kan det bara gagna goda sidan med frågor som klargör hur det är tänkt att fungera, sedan må det vara hänt att en och annan anser dem "onödiga"- men jag tror ( utan att veta) att ibland är det just de "onödiga frågorna " som gör att ffa nya / ovana spelare får grepp om vissa saker:)

Håller verkligen med. I lyan är det ju flera som kan påminna varandra om de olika rollerna och deras egenskaper och om det inte bara är nya spelare där så lär de inte vara i samma behov av att fråga saker som goda spelare som(frånsett tvillingarna) måste klara sig själva.

Jag är som sagt en högst förvirrad god som är glad över att eventuella frågetecken upptäcks och rätas ut på en gång.

Jag vet inte om jag varit borta för länge men jag har inte ens reflekterat över att fåret skulle försöka meddela sig redan i OT-omröstningen. Jag ska kolla lite men min enda tanke om vad som redan skrivits är att jag absolut skulle räkna Sven Nordqvist som författare. Tove Jansson tecknade mumintroll innan hon skrev om dem och illustrerade sina egna böcker men ingen ifrågasätter väl att hon är författare?
vet inte vad jag ska skylla på, jag var ju bevisligen med i förra leken :p men jag hade inte heller tänkt så långt att svarta fåret skulle använda OT-röstningen för att försöka signalera till lyan.

Ang Sven Nordqvist så håller jag med om att han är författare även om han också illustrerar (sedan att jag inte visste vem Sven Nordqvist var innan BSF skrev hans namn å vad han gjort kan vi kanske ignorera..... :angel: )

Jag fattar att du kan ha menat så:), jag bara ville utveckla lite de tankar du hade om OT-omröstningen för att visa att det finns andra scenarion än de du lyfte fram. Som sagt det går att vända och vrida på allt ut och in
Själv kan jag ju också se ytterligare ett scenario och det är att ingen hade några baktankar med vem de röstade på... men eftersom det här är en ulvlek så är det kanske lite naivt att tänka så?

Men eftersom jag inte tänkt den tanken innan BSF tog upp den och du hakade på så börjar jag ju undra om det är ni som tagit upp det som hade baktankar med hur ni röstade... ulvspelsparanoia? inte alls :p:angel:;)

Själv kan jag ju också se ytterligare ett scenario och det är att ingen hade några baktankar med vem de röstade på... men eftersom det här är en ulvlek så är det kanske lite naivt att tänka så?

Men eftersom jag inte tänkt den tanken innan BSF tog upp den och du hakade på så börjar jag ju undra om det är ni som tagit upp det som hade baktankar med hur ni röstade... ulvspelsparanoia? inte alls :p:angel:;)
tja det scenariot har jag också tänkt över :p alltså att det inte ens går att dra några spelmässiga slutsatser utifrån gårdagens OT-omröstning ...
samtidigt så tycker jag att BSF HAR poänger i hennes tankar hon skrev i fm, jag hade dem också!
Bara att jag hade lite fler ändå( iaf mot vad hon skrev )

Eftersom det var en OT-omröstning så kanske det inte går att säga allt för mycket om den , även om jag tycker att dina tankar är intressanta, jag har de ju själv som synes

Vem är sveriges och Bukes favorit barnboksförfattare? (DL igår 21:30)

15:22 Paddington röstar för Astrid Lindgren
16:00 quarter4ever röstar på J K Rowling
16:28 Blacksmithfarm röstar på Sven Nordqvist
17.16 Dentaku röstar på Peter Pohl
17.20 Mirtai röstar på Peter Pohl

18.51 Habina röstar på Lisbeth Pahnke
19.24 fio röstar på Astrid Lindgren
19.32 Artline röstar på Astrid Lindgren
19.33 Jfrelin röstar på J K Rowling
20.47 bollen__ röstar för Lisbeth Pahnke
21.07 Ferrari röstar på Astrid Lindgren
21.11 Jag ( TLV) lägger min röst på Peter Pohl
21.11 cirkus röstar på Astrid Lindgren
(Snurrfian röstar i efterhand på Astrid Lindgren)
( MikaTela röstar i efterhand på Astrid Lindgren )

Försökt läsa ikapp lite nu.
Första spontana jag reagerar på är q4e.
Dels röstar hon på en utländsk författare som jag nog mer vill klassa som ungdomsförfattare än barnförfattare.
Dessutom upprör hon folk genom att tro att Sven var enbart illustratör.
Sen tycker jag det vore för mycket att outa sig om q4e vore ond därför väger mitt över att se mer på de som skrek kring Sven! Känns som att det kan vara ett lätt gömställe för en ulv.

Allmänt till diskussionen:
Visst är det en OT-omröstning, men det är ju (som jag förstår det) en variant på obligatorisk fråga och därmed också (som jag ser det) ett sätt att kicka igång leken.
Sedan om fåret vågar gå ut direkt där och signalera är en annan femma.

Sen tycker jag det vore för mycket att outa sig om q4e vore ond därför väger mitt över att se mer på de som skrek kring Sven! Känns som att det kan vara ett lätt gömställe för en ulv.

Skulle det vara konstigt att påpeka en direkt felaktighet? :confused:

Måste rösta nu och även göra det ifrån mobilen :arghh:

Artline röstar på Mirtai

Hon lägger första andra rösten och gör så någon annan än Astrid leder!

Hon förtydligar också att hon håller med Dentaku. Ett svart får som följer en ulv?

Jag säger som @Dentaku och röstar på Peter Pohl! Hans bok "jag saknar dig, jag saknar dig" är nog den bok som sitter djupast i mig! Den är bara så bra!

Så, Mirtai röstar på Peter Pohl

Försökt läsa ikapp lite nu.
Första spontana jag reagerar på är q4e.
Dels röstar hon på en utländsk författare som jag nog mer vill klassa som ungdomsförfattare än barnförfattare.

Hur menar du med sista frågan? Jag förstår inte hur du tänker. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka