T

tobbe91

Imorgon är det exakt 2 månader tills årets hoppmästerskap, EM i Mannheim, drar igång. I år är EM extra viktigt eftersom sverige måste kvala till OS genom att komma bland dom 5 bästa, förutom dom som redan är kvalade. Detta kan bli tufft så vem tycker ni ska chansen att rida i laget?

Som jag ser det så finns det 3 självklara: Roffe på Ninja, Royne på Isaac och Lundbäck på Madick. Den fjärde platsen är lite mer öppen. Innan superligan i schweiz senast så var jag ganska säker på att Lotta Schultz skulle ta den platsen men efter ett lite sämre resultat där så har nog konkurensen ökat. Erika Lickhammer har ju imponerat på sistone. Senast förra helgen då hennes facit i dom svåra hoppningarna blev trea-etta-trea. Malin Baryard på Espri har också gjort fina resultat, dom kom trea i weisbadens 1,55 hoppning till exempel. Sen så finns ju också rutinerade Svante på Nostradamus.

Vad tycker ni andra?

Sv: EM-laget

Jag känner samma som du, att dom tre är självklara, ev Lundbäck mot nån annan,, fast vem vet jag inte! Erika har varit grym...

Får nog säga de fyra som jag har nämnt.

Håller med om de 3.. de är självklara.
Sen är de öppnare..
Erika och Svante tycker jag går före Malin med espri.

Stålis har ju varit med väldigt länge och har rutin , men klarar han ett EM.. ?
Skulle vara roligt för erika att få vara med men är ju samma med irco mac..EM blir ju ett snäpp högre känns de som.

Maria har o fundera på :D

Tror också på de tre du nämner först... Tycker verkligen att de är självklara om inget händer... hemska tanke..
4:e platsen kan komma till vilken som sen tycker jag. Även om jag hellre ser Erika än Bayard... Inget ont om någon men Erikas häst har ju varit fantastisk. Dessutom är han lite äldre och har en hel del rutin.

Ojdå nu fick Lundbäck 17+9 fel och Zetterman 13+9 i Superligan i går....:( e dom fortfarande like självklara?

Å nej! SÅ mkt fel.. Det här går ju inget vidare ju.. Det värsta är att vi HAR ju typ inga ekipage så Helena och Royne åker i alla fall. Och Roffe såklart. Sen tror jag Det blir Lotta Schultz och Erika blir femteryttare (skulle vara coolt!). malin är inte i närheten med Espri så henne blir det i alla fall inte, i sånt fall skulle det vara flippan men då måste hon snabbt komma tillbaka till storform..:crazy:

Jag känner samma som du, att dom tre är självklara, ev Lundbäck mot nån annan,, fast vem vet jag inte! Erika har varit grym...

Får nog säga de fyra som jag har nämnt.

Varför inte Helena? Hon har ju en av de absolut bästar vi kan få tag i..
Och bevisat att hon går bra utomhus

Ähh- de e ju ute så mkt att det någon gång måste få gå dåligt också... Dåligt väder dessutom

Håller ju tummarna för att Jaguar ska gå, fast det vågar man nog knappt drömma om. Jag vet att det är ett stort steg från nationshoppningar till EM men det sägs ju att han ska gå nat.hopp. i Falsterbo iaf. Och om man ser till hans resultat än så länge så kan väl ingen vara besviken?!

Håller med om de du nämnt (med ett litet frågetecken på Baryard...) Har ytterligare en, som jag ser det, kandidat: Linda Heed - Columbus H.

Helena Persson och clark visade väl fin form på SM :) även dem kan vara ett alternativ.

Tycker verkligen det börjar bli dags att Helena P får visa vad hon går för i ett mästerskap. Hon har blivit ställd utanför så många gånger nu att det borde vara hennes tur!

Erika vill inte rida... Inte i våras iafl. Vi var nere i Holland hos henne då, på hennes nya, grymma, underbara anläggning. Pappa känner henne, så fick vi följa med. Mackan är 17 år, och jag tror hon tyckte det blev för mkt med ett EM för honom. Däremot har hon ett par grymma unghästar på G, bla. en som hon satsar på OS 2012 med. ;)

Senast ändrad av en moderator:

* delvis KL

Håller med, Mackan är för gammal för ett EM, hur super han än hoppar just nu.

Tror:

Roffe, Royne och Helena L självklara. Sen tror jag att Lotta Schultz får fjärdeplatsen om inte Helena Persson tar sig ut internationellt med bra resultat den närmsta månaden. Och Svante och Nostradamus gjorde väl EM:et i San Patrignano, eller är mitt minne helt ute o cyklar? Om det fint sitter kvar i huvudet så kan han också ligga som fjärde-femte ryttare.

Svante va reserv senast och vann en av kringklasserna på EM i Italien 2005. Han och Nostradamus har rutin men håller knappast för ett helt mästerskap....

fastän Helena P o Clark visat jättefin form här hemma så har dom trots allt inte gått nåt större internationellt så därför tror jag inte dom e aktuella, men dom är definitivt ett ekipage för framtiden.

Linda Heed har gjort jättefina resultat i derbyn och på SM i år men hon har inte ridit nån superliga, så länge hon inte får starta i aachen om två veckor och gör det bra så e hon nog inte aktuell.

Malin och Flippan gick dubbelnolla i 1.60 GP i Rotterdam igår och kom fyra i konkurrens med världens allra bästa ryttare. kan hon ha blivit aktuell nu?

Malin har sagt att hon och Flippan inte kommer starta nåt mer mästerskap.

Haha, ja men alla känner väl Malin.... "Åh ett EM, tänk, DET kan bli det sista för Flippan!" (Bättre ett EM med Flippan än inget EM...)

Nä förlåt, nu var jag fördomsfull.

Och elak. Men men....

SÅ var det ja! Men varför tror du inte att de orkar ett helt EM? EM är inte lika stort som VM, OS eller WC, och Stålis har ju hoppat en massa superligor ju...

Fan vad Flippan ställer till det.. När hon är bra är hon verkligen en av världens bästa hästar men jag tycker det går ALLDELES för hackigt och ojämnt för ett EM..

Och Linda Heed, är väl så långt ifrån mästerskapet man nästan kan komma av de omnämnda.. Columbus är ju i princip bränd han skiter i om han så river sju hinder, lika gla för de är han.. Men ingen blir stjärna av det,

Jag skulle tycka det var SÅ kul om Helena Persson fick chansen och skrällde till det rejält på EM, fast undrar om hon tycker att hästen skulle vara redo?

Nä gillar inte när hästarna kan ställa till det även om ryttarna rider perfekt. Isaac och Madde hoppar felfritt när ryttarna inte gör missar, Flippan,Stålis, Cagancho mfl har så lätt att bara kasta in handduken på något sätt, även om ryttarna gör det allra mesta rätt för dem, vad tycker ni?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka