Z

Zorry

Vilka ryttare är uttagna till årets EM (om det är klart)? Min gissning är att det bl a blir:
Ingrid - Kislon Amasai
Yvonne - Amigo el Caballo
Liza - Kristall
Cecilia - Bomb Jack
? - ?
? - ?

Jag har försökt förstå mig på kvalkraven för mästerskap, men jag vet inte om jag fått det rätt. Skall ekipaget ha godkänts på en 160 km inom de senaste sex månaderna och ha en viss snitthastighet? Tacksam för guide i djungeln. Tack.

Sv: Em 2009

Vilka ryttare är uttagna till årets EM (om det är klart)? Min gissning är att det bl a blir:
Ingrid - Kislon Amasai
Yvonne - Amigo el Caballo
Liza - Kristall
Cecilia - Bomb Jack
? - ?
? - ?

Jag har försökt förstå mig på kvalkraven för mästerskap, men jag vet inte om jag fått det rätt. Skall ekipaget ha godkänts på en 160 km inom de senaste sex månaderna och ha en viss snitthastighet? Tacksam för guide i djungeln. Tack.

Nathalie Löfdahl Hellström är uttagen till EM! :banana:
Team Najdin

/Camilla

Håller med :banana:

förresten, är det någon som behöver en groom där nere är jag frivillig. Vill få lite utlandsrutin innan man själv vågar sig ut på de stora tävlingarna i framtiden;)

Jag har hört att truppen ser ut så här:

Cecilia-Bombjack
Ingrid- Kislon
Natalie- Pirre
Liza-Krille
Jessica-Prinsess M
Maria- Nadir

Ang. uttagningsreglerna:

Du måste vara kvalad. Alltså: ridit CEI3*160 km på över 12 km/h där minimivikt för ryttaren är 75 kg. Detta ska ske som ekipage och är då giltigt i två år.

Andra hastighetsgränser kan förekomma till vissa mästerskap. Tror det var annorlunda till Malaysia senast.

Sen har landslagsledningen samt förbundsstyrelsen satt upp riktlinjer för den svenska uttagningen. De vill bl.a. se att ekipaget har en minimihastighet på 15 km/h istället för 12. Vilket är ett av kraven för att man ska få bidrag till VM 2010.

I själva uttagningen vill de gärna se att hästarna har presterat något efter kval. De tittar på erfarenhet och obs-poäng och självklart på om ekipaget kan representera Sverige på ett bra sätt.

Alla kriterier ska finnas på ridsport.se men om de inte gör det borde det bara vara att kasta iväg ett mail till Ingrid. Hon har koll.

Nowator då?
Avstår dom frivilligt, eller är han skadad?
Han är väl annars den som borde platsa i gruppen?

De hästar som är uttagna är de som vid uttagnings tillfället ansågs vara de med bäst chanser samt friska/hela.
Det är många faktorer att ta hänsyn till, att rida ett EM är inte som att starta på en tävling här hemma. På ett mästerskap ställs du mot startfält på ca 140-150 ekipage!!! Har du en häst som är stökig i ett fält på 20-30 hästar, ja du kan tänka dig hur det blir med 140.Bränner sen hästen all energi på att "stöka" de första rundorna finns det inte mycket bränsle kvar till slutet.

Hästen måste kunna resa bra, en häst som inte gör det kommer inte att klara av att göra en prestation.
Det här plus som sagt hälsostatus mm är det som avgör vilka som åker, övriga blir reserver som får åka om någon av de utvalda blir skadade eller annat.

Svarar du mig eller är det knapplån?

Jag tror nog Annelie klarar av att rida Nowator i ett stort startfält...

Nowator då?
Avstår dom frivilligt, eller är han skadad?
Han är väl annars den som borde platsa i gruppen?

Enligt hennes hemsida låter det inte som om hon skulle avstå frivilligt. Kanske är Nowator inte helt fräsch? Hon har dessutom uteslutits ur de två senaste 160 km-tävlingarna (VM och Dackeritten). Han var säkert bland de bästa i fjol, men i år anser landslagsledningen, precis som Jessica skriver, att andra hästar bedöms klara det hela bättre.

Svarar du mig eller är det knapplån?

Jag tror nog Annelie klarar av att rida Nowator i ett stort startfält...

Har jag påståt att Nowator inte kan starta i stora startfält??? Du får nog läsa mitt svar på din fråga en gång till. Som jag tidigare nämt är det MÅNGA faktorer som spelar in. Det som LL-ledningen går på i första hand är naturligtvis DAGSFORM vid uttagning, häst som har SKADA vid tillfället för uttagningen blir då inte aktuell om det inte går att till 100% säga att hästen kommer att vara ok till mästerskapet.

Men läste du min fråga? :confused: Läser folk min fråga, och sen ditt svar, kan man faktiskt tolka det som att allt du skriver syftar på att Nowator inte platsar pga anledningarna du skriver.

Jag visste att Nowator blev utesluten på sin senaste tävling.

Jag visste också att ägaren i sin blogg skrev några dagar efter ritten att allt var okey vid undersökning på klinik.

Då undrade jag, nyfiken som jag var, om hästen trots allt inte var 100% fräsch, eftersom en frisk Nowator borde platsa i landslaget.

Men då tolkar jag ditt sista svar som att han trots allt är skadad.

Jag ifråga satte inte ledningens förmåga att plocka ut ryttare och hästar, utan ville bara veta om Nowator är skadad, eller om han är toppenfrisk, men inte platsar i alla fall.

Generellt sett skyltar väl inte gärna någon hästägare på sin hemsida om hästen är skadad för att det inte gynnar ev sponsring, marknadsföring m m. Om den av CK omnämnda hästen varit fräsch hade den säkerligen gått någon 80km-ritt för att visa sin återhämtade form efter uteslutningen (detta är dock bara ett antagande eftersom jag inte känner den aktuella ryttaren, men om jag själv tävlat på den nivån hade jag nog gjort så). Det står ju klart och tydligt att hästen var fräsch vid klinikbesöket i mitten av juli, men kan det vara så att någon annan typ av skada/ sjukdom tillstött? Det handlar ju om så mkt som Team JH skriver, t ex hästarna skall resa långt och sedan kunna prestera i värmen och vara friska vid uttagningstillfället m m (nu talar jag generellt så att ingen får för sig att jag åtsyftar någon speciell häst).

Bomjack tror jag klarar resan med glans, Hans far Chack Matt och helsyster Buzan reste 400mil England tur och retur i sommar och tävlade och var helt frächa när de kom hem. Jag som uppfödare tror att hingsten chock ger kloka avkommor som går vidare i avkommeleden.fonzia

Men läste du min fråga? :confused: Läser folk min fråga, och sen ditt svar, kan man faktiskt tolka det som att allt du skriver syftar på att Nowator inte platsar pga anledningarna du skriver.

Jag visste att Nowator blev utesluten på sin senaste tävling.

Jag visste också att ägaren i sin blogg skrev några dagar efter ritten att allt var okey vid undersökning på klinik.

Då undrade jag, nyfiken som jag var, om hästen trots allt inte var 100% fräsch, eftersom en frisk Nowator borde platsa i landslaget.

Men då tolkar jag ditt sista svar som att han trots allt är skadad.

Jag ifråga satte inte ledningens förmåga att plocka ut ryttare och hästar, utan ville bara veta om Nowator är skadad, eller om han är toppenfrisk, men inte platsar i alla fall.

Om man nu får vara petig står det att Nowators böjprov, röntgen och ultraljud var ua. Vad som däremot inte nämns i inlägget i juni är den hovledsvrickning han ådrog sig på Dackeritten, men som omnämns i det senaste inlägget efter EM-uttagningen i samband med att hästen nu är i gång igen. Allstå är min teori korrekt; man nämner inte skador på sin hemsida i första hand (ingen kritik, bara ett konstaterande).

Ryktet säger att EM-truppen är förändrad och att reserver erbjudits plats. Någon som vet något om detta?

Jag törs inte skriva nåt här, eftersom det verkar vara ett känsligt ämne...
Det är väl bara att vänta tills nåt står på Ridsportförbundets hemsida. ;)

Trådkap...

Förlåt min okunnighet, men är distans-EM nu i samband med EM i hoppning & dressyr? Det pratas/skrivs ju nästan aldrig om distansritt i media tycker jag... :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka