Sv: Em 2009
Mer om landslaget och angående gemensam transport.
Självfallet reser hästarna bättre i en buss men det bygger på att alla hästarna reser gemensamt samt att alla verkligen kommer till start för att få ekonomi i detta.
En buss för sex hästar och en resa T/R Italien med väntetid för bussen inför hemresan kostar ca 80-90 000 kronor.
Då det inte finns plats för ryttare och groomar i lastbilen såå måste flertalet ändå ta sina bilar med på resan.
Bidraget blir 12 500 kronor per ekipage till mästerskapet och den summan täcker inte på långa vägar alla kostnader då anmälningsavgiften är ansenlig.
Alla kvalade ( samt de som var anmälda till 160 km på Simlångsritten var kallade till möte den 15 juli där vi diskuterade transport, boende etc. Och då bestämdes det av de uttagna ryttarna att man valde att resa på egen hand då man inte fick enighet om att boka in en buss.
Då fanns det inte så många kvalade ekipage men på Simlångsritten CEI***; red Pia Steisjö, Ingrid Boström, Maria Hagman-Eriksson, Yvonne Ekelund godkända ritter: Dessvärre var Pia's tid några minuter för lång för kvalgränsen till EM-et.
Nästa steg är att ryttarna ska anmäla intresse samt detaljerad status på hästarna, krav på veterinärbesiktning samt ev. krav på tävlande kan ges innan ryttarna kan bli erbjudna att deltaga i mästerskapet.
Den 26 augusti ( i samband med Nominated Entry) togs 6 ekipage ut samt om det hade funnits hästar att välja mellan- 6 rangordnade reserver. Två reserv ska helst vara resklara men i år har vi inte så många aktuella ekipage.
Innan avresa och senast den 21 september ska den slutgiltiga svenska truppen anmäls och av dessa väljer man fyra ekipage efter veterinärbesiktningen som representerar Sverige i lagsamanhang.
Varför så många har tackat nej!
Ett genomföra och resan till mästerskapet kostar mer än det dubbla än anslaget. Då få av Landslagsryttare har sponsorer så ska ryttarna ta resten ur egen privat kassa.
Resan ska påbörjas en vecka innan tävlingen ( fredag 18 sep) samt hemkomst nästan en hel vecka ( torsdag 1 oktober) efter tävlingsdagen.
Att ordna allt kring, jobb, passning av hästar, barn mm kan vara svårt när man blir borta i två veckor.
Ett mästerskap som EM och VM ställer stora krav på hästen- lång resa, tuff tävling( både för ryttare och häst) och hårda veterinärer. Uteslutningsgraden på VM och EM ligger ibland över 80%. Små skavanker kan orsaka uteslutning på de bästa och mest kapabla tävlingshästarna. Att åka med en häst som inte är 100 % frisk och i bästa kondition är ingen idé. Och vi inom landslagsledningen försöker att få alla ryttare att verkligen tänka igenom ett deltagande så att de är säkra på att hästarna har förmåga att fullfölja. Genom åren ser vi också att statistiskt sett att de långsamma hästarna ( oavsett från vilket land) har hög uteslutningsgrad i de senare veterinärgrindarna på mästerskapstävlingarna. Så en plan för ett säkert genomförande kräver också en ganska hög snittfart.
Mitt hopp är att vi i framtiden har fler ekipage som vill satsa på Landslaget och också vill tävla de 160 kilometers ritter vi har i Sverige. Och att vi i framtiden har fler ekipage som har ridit 160 kmer i över 15 km i timmen.
Vid unghäst-VM nu nyligen visade på Maria H och Liza att vi har två bra sjuåringar på gång som både klarar att resa, ett stor startfällt och ett bra genomförande.
Ingrid