Sv: Em 2009

Ingen fara, forumet är ju till för alla för att fråga och diskutera! :)

Men Hopp- och dressyrEM är i England och Distans-EM kommer att hållas i Italien.
De flesta håller nog med om att det förekommer för lite om distansritt i media ja! Men det blir mer och mer tycker jag.

När någon vet hur det blir med EM-truppen så kan ni väl skriva det.
Hoppas att det inte är alltför olyckliga omständigheter som har gjort så att det blir ändringar..

Jag törs inte skriva nåt här, eftersom det verkar vara ett känsligt ämne...
Det är väl bara att vänta tills nåt står på Ridsportförbundets hemsida. ;)

Känsligt ämne, ja, men det är väl ingen som har uttryckt sig nedlåtande om någon häst/ryttare/ägare eller landslagsledningens uttagning i denna tråd? Tvärtom, folk har hållit en neutral ton om man jämför hur det kan se ut på andra forum. Antingen har man motiverat sin synpunkt eller ställt en fråga och det är väl det detta forum är till för? Om någon tar illa vid kanske det mer beror på vederbörande själv och hur man tolkar det som skrivs eftersom det är svårigheten med skrift, man hör inte tonfall eller ser kroppsspråk. Distansryttare är en så pass liten grupp och mig veterligen finns inga större konflikter inom sporten (men jag är inte på elitnivå) så att någon skulle ifrågasätta någon annan anonymt tror jag inte är så förekommande om det inte skulle röra någon skandal av något slag.

Så kom igen nu, varför är truppen ändrad?

Jag har bara hört att minst en ryttare avstår sin plats pga fler olika privata skäl.

LANDSLAGSTRUPPEN TILL EM 2009 i Assisi.

På senior sidan nominerades elva ekipage samt gjordes en uttagning,vid tidpunkten för Nominated Entries den 26 aug.
Då valdes det ut sex hästar till landslagstruppen men alla övriga kan bli aktuella för start. De är inga reserver uttagna utan alla som är nominerade kan bli aktuella om någon eller några får förhinder i den uttagna Landslagstruppen.
Våra chanser till medalj placeringar individuellt på EM-et är små, topp-ten individuellt skulle vara förvånande, en lag medalj är inte omöjlig.
Det vi ska sikta in oss på är att komma bland de fem första lagen och de kommer att krävas en stark och koordinerad laginsats för att nå detta mål.
Då jag själv har varit aktuell för Landslagstruppen är uttagningen gjorde av Kjell Westerback samt Kalle Nordfeldt.
På grund av mitt arbete, tidsåtgången för resan samt arbetet som andslagsledareg- tackade jag nej.
Hade jag varit aktiv ryttare skulle Eva Borg lett landslaget på plats i Italien. Nu blir det jag på plats i Italien och fram till avresa försöker jag koordinera allt det praktiska men ryttarna reser på egen hand och ingen gemesam transport av hästarna finnas.
Maria Hagman's häst skadade sig oturligt nog i hagen på torsdagen och därför har även Maria tackat nej till att tävla i Italien.
Det att gör att alla nominerade kan bli aktulla och laget kan tas ut så sent som till avresa runt den 20 september enligt proppen.
Rangordnade enligt OBS-listan är det följande:

Bomb Jack Cecilia Klar för EM Nominerad
Kislon Amasai Ingrid EM Nominerad --tackat nej
Kristall Liza Klar för EM Nominerad
Nowator Anneli Nominerad
Princess Millenia Jessica Klar för EM Nominerad
Power Maria Bara 7 år kan inte delatag pga av detta
Wigor Maria Nominerad men skadad
Diipp Lena Nominerad -- tackat nej
Amigo el Caballo Nominerad
Kurir Ingrid 14 Nominerad --tackat nej då hästen inte är i kondition
Cadam Frida Nominerad-- tackat nej pga YR VM
Pamiros Pia Ej kvalad
Pioro Ganze ox Natalie Klar för EM Nominerad

Hälsningar
Ingrid Boström

Jätteintressant! Tackar för informationen.
Märkligt att alla väljer att resa ensamma. Skulle inte hästarna trivas bättre med sällskap på resan?

Bobbo, Krille, Millan och Pirre skulle väl vara ett bra lag!!

enligt annelies /Nowators hemsida så har hon tackat nej.
inte så många kvar då..

Oj, då kanske det har hänt ryttaren/ någon nära anhörig något, för det stod ju i ett tidigare inlägg att de var besvikna över att inte ha hört ngt från landslagsledningen och det var bara några dagar sedan jag såg det inlägget. Ja, livet kan förändras snabbt och det man ville för några dagar sedan är inte alltid det man sedan väljer beroende på omständigheterna. Trist att både denna ryttare, Maria och Ingrid tackat nej. Tycker dock det är bra att det informeras om orsaken och det gjorde ju Ingrid igår. Tack!

Jätteintressant! Tackar för informationen.
Märkligt att alla väljer att resa ensamma. Skulle inte hästarna trivas bättre med sällskap på resan?

Ja lite förvånande är det.
Förr var det väl en transportör som sponsrade till viss del, men det finns ju andra hästtransportörer som kör till Italien och behövs det en specialanpassad rutt vad gäller avgångar så brukar de ju kunna tillmötesgå beställaren.
Har svårt att tänka mig att det skulle bli dyrare än att alla åker enskilt + att det ofta är bekvämare för hästen att åka hästbuss än vanligt transport.

Men det kanske finns andra skäl?

Mer om landslaget och angående gemensam transport.
Självfallet reser hästarna bättre i en buss men det bygger på att alla hästarna reser gemensamt samt att alla verkligen kommer till start för att få ekonomi i detta.
En buss för sex hästar och en resa T/R Italien med väntetid för bussen inför hemresan kostar ca 80-90 000 kronor.
Då det inte finns plats för ryttare och groomar i lastbilen såå måste flertalet ändå ta sina bilar med på resan.
Bidraget blir 12 500 kronor per ekipage till mästerskapet och den summan täcker inte på långa vägar alla kostnader då anmälningsavgiften är ansenlig.
Alla kvalade ( samt de som var anmälda till 160 km på Simlångsritten var kallade till möte den 15 juli där vi diskuterade transport, boende etc. Och då bestämdes det av de uttagna ryttarna att man valde att resa på egen hand då man inte fick enighet om att boka in en buss.
Då fanns det inte så många kvalade ekipage men på Simlångsritten CEI***; red Pia Steisjö, Ingrid Boström, Maria Hagman-Eriksson, Yvonne Ekelund godkända ritter: Dessvärre var Pia's tid några minuter för lång för kvalgränsen till EM-et.
Nästa steg är att ryttarna ska anmäla intresse samt detaljerad status på hästarna, krav på veterinärbesiktning samt ev. krav på tävlande kan ges innan ryttarna kan bli erbjudna att deltaga i mästerskapet.

Den 26 augusti ( i samband med Nominated Entry) togs 6 ekipage ut samt om det hade funnits hästar att välja mellan- 6 rangordnade reserver. Två reserv ska helst vara resklara men i år har vi inte så många aktuella ekipage.
Innan avresa och senast den 21 september ska den slutgiltiga svenska truppen anmäls och av dessa väljer man fyra ekipage efter veterinärbesiktningen som representerar Sverige i lagsamanhang.

Varför så många har tackat nej!
Ett genomföra och resan till mästerskapet kostar mer än det dubbla än anslaget. Då få av Landslagsryttare har sponsorer så ska ryttarna ta resten ur egen privat kassa.
Resan ska påbörjas en vecka innan tävlingen ( fredag 18 sep) samt hemkomst nästan en hel vecka ( torsdag 1 oktober) efter tävlingsdagen.
Att ordna allt kring, jobb, passning av hästar, barn mm kan vara svårt när man blir borta i två veckor.
Ett mästerskap som EM och VM ställer stora krav på hästen- lång resa, tuff tävling( både för ryttare och häst) och hårda veterinärer. Uteslutningsgraden på VM och EM ligger ibland över 80%. Små skavanker kan orsaka uteslutning på de bästa och mest kapabla tävlingshästarna. Att åka med en häst som inte är 100 % frisk och i bästa kondition är ingen idé. Och vi inom landslagsledningen försöker att få alla ryttare att verkligen tänka igenom ett deltagande så att de är säkra på att hästarna har förmåga att fullfölja. Genom åren ser vi också att statistiskt sett att de långsamma hästarna ( oavsett från vilket land) har hög uteslutningsgrad i de senare veterinärgrindarna på mästerskapstävlingarna. Så en plan för ett säkert genomförande kräver också en ganska hög snittfart.

Mitt hopp är att vi i framtiden har fler ekipage som vill satsa på Landslaget och också vill tävla de 160 kilometers ritter vi har i Sverige. Och att vi i framtiden har fler ekipage som har ridit 160 kmer i över 15 km i timmen.
Vid unghäst-VM nu nyligen visade på Maria H och Liza att vi har två bra sjuåringar på gång som både klarar att resa, ett stor startfällt och ett bra genomförande.

Ingrid

Men måste man ha en hästbuss med väntetid?
Går det inte att matcha en enkel nedresa med en enkel hemresa?
Oftast har ju transportbolagen reserutter som de genomför varje vecka (eller på annan regelbunden tidsbasis).

Ni har säkert kollat upp det, men jag vet att man pratade dyr väntetid sist också och självfallet är det trevligt att ha samma buss ned som upp men som jag förstått så kan man också tajma in transportörernas ordinarie turer istället för att abonnera en buss för hela tävlingstillfället.

Kostnader för att åka till EM:

anmälningsavg: 6000 kr
boxplats på övernattningsställen under resan: 80 euro
övernattning resa 180 euro
drivmedel resa t o r 400mil samt körning i Assisi 6000 kr
tältplats 4 personer 21/9-27/9 280 euro
Coggins test (blodprov) 500 kr
veterinär besiktning rullband+ultrljud 3959 kr
utrese intyg 500 kr
landslagskläder ca 1000 kr

bidrag från SVRF: 12500 kr

Ja, nu kan ni själva räkna ut hur budgeten för ett mästerskap ser ut!

Sen tillkommer kostnader för bla mat, blir dyrare än om man varit hemma.
Reser du med hästbuss får du lägga till några tusenlappar extra

Jag som har en fot i hundvärlden och en i hästvärlden ser att man borde kunna snegla på hur det andra landslaget gör (hundsport är också en sport som inte får speciellt mycket pengar från sitt "huvudförbund")... I agilityn har man ett par år jobbat på att tex sälja t-shirtar ("Jag sponsrar landslaget i Agility 2010" typ), sålt lotter (som varit mycket populära) där det tex lottats ut vinster som innebär träningstillfälle för någon av landslagets medlemmar osv.

Nu är det väl kanske marginellt lättare att ta med sig sin hund och träna för någon i andra delen av landet, men nog sjutton finns intresset hos oss med häst också att åka land och rike för en kul och spännande träningsdag som man dessutom vunnit ? ;)

Kan det vara något att ta efter för att vi vanliga "rider för att fylla ut resultatlistan efter er andra"-ryttare :D ska kunna få läsa och följa underbart spännande rapporter från EM och VM med svenska distansekipage? (jag följde VM över internet som en galning när Nowator och Anneli var iväg... och vi ska inte tala om surfandet när Anneli och Dale red YR-EM nu senast...)

Därtill vet jag att det inom agility förekommer tävlingar där arrangören skänker hela (eller del av) inkomsterna för en speciell klass till landslaget... nu är ju agilityn en inkomstbringande sport i sig (många starter, liten driftskostnad och inga betalda funktionärer förutom domare och tävligsledare), men kanske kan alla arrangörer bistå med något från någon spec klass...? Kanske kan ha en "landslagsklass" där startavgiften är en tjuga dyrare och priserna är nåt kul... och reglerna kanske är att ryttaren ska ange snitthastighet före ritt, GPS förbjudet och den som är närmast sin förutbestämda snitthastighet vinner.. - typ en träning eller nåt?

De insamlade pengarna kan sedan bli ett välkommet bidrag till de som blir aktuella i landslaget/landslagen året efter. Kan det funka?

Faktum är att till nästa år när det är WEG i Kentucky så har SVRF startat ett VM lotteri, där man kan vinna clinics mm. Precis som du föreslår så kommer man att lotta ut "en dag hos landslagsryttare" innehållande riding, tips på träning/tävling mm.
De kommer bla att säljas via ridklubbar, så se till att er klubb säljer lotter och sen är det bara att KÖPA lotter, fler lotter som säljs mer pengar till landslagsryttarna. Kommer att behövas då hästarna måste flyga till Kentucky och det lär inte bli billigt!

Ryktet säger att det är ett skifte av landslagskapten för seniorer på gång. Är det bara ett fiktivt rykte eller ligger det någon sanning i det?

:D Jättebra! Länken till VM-lotteriet klickade jag in mig på bums... och såg till min besvikelse att det gäller alla hästsporter (eller?) Jag skulle absolut kunna tänka mig en lott - men inte in i sjutton skulle jag vilja vinna en heldag med en fälttävlansryttare eller en spaweekend eller en kryssning till Åbo.... ?!

Jättemånga fina priser, jodå, några av dem skulle kunna passa... men personligen vill jag sponsra distanssporten.. inte dressyr, inte hoppning, inte fälttävlan osv... (och ja, jag rider dressyr också, älskar att se hoppning osv, men jag är mer intressead av att sponsra landslaget i distans helt enkelt...)

Nåväl.
Säljs det t-shirtar till förmån för distans-landslaget, eller lotter till förmån för det samma... eller rent av blir en PP eller T-ritt där överskottet (kanske av en något förhöjd startavgift, säg 10/20 kr) så lägg en blänkare här på buke eller nåt... :)

Men det är samma kassa som skickar oss till Kentucky. Jag skulle bli jätte glad över att vinna en clinic med en fält/hopp/dressyr ryttare, tänk vad nyttiga saker man kan lära sig! De har en massa erfarenhet man ska ta till sig som man även kan använda på distansen!

Kan ju ifs bara prata för mig själv, men att komma och rida hos en distansryttare (iaf hos mig) är bara att ringa så fixar vi det.

Angående LL ledning, just till EM blir det Gunilla C som följer med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Klara sig utan bil

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka