eluppvärmd vattenkopp utomhus

DarkInNight

Trådstartare
Vi bygger en lösdrift och funderar på att installera en vattenkopp till hästarna.

Finns det några bättre eller sämre?
Den ska klara av temperaturer ner till -30 grader utan att frysa.
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Hej!

Vi hade en som klarade ner till ca -15-20 grader. Tyvärr frös röret till den så vi fick ändå släpa vatten. Till råga på allt gick den sen sönder och läckte mängder med vatten :-(. Den andra vi hade klarade ner till -10, sen frös röret om jag minns rätt hade vi ingen sån värmekabelsak i det röret.

Den ena satt fast på stallväggen och den andra stog i en stog (supertung!)betongsockel, men jag minns inte märke på någon av dom, tyvärr.

/Lavinia
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Vi har en eluppvärmd vattenkopp, dock inte utomhus, men i själva lösdriften. Den klarar -30 grader de få gånger det varit det, de senaste åren vi haft den då. Vi har även kall stall så inget är uppvärmt eller så under vintern då vi använder lösdriften och inte stallet. Öm men vi har isolerat allt kring röret osv väl pga att vi vet att de annars skulle frysa. Man får gå dit på morgonen och trycka igång vattnet då de ofta fryser lite i själva öppningen, men den har aldrig fryst sönder eller liknande. 4år gammal nu tror jag ^^
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Vi har en Caldolac som hittills fungerat klockrent, går in på fjärde säsongen nu. Här blir det inte så kallt som -30, men vår kopp står å andra sidan helt oskyddad.
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Är det någon som isolerat själv istället för använt köpt termorör? Hur verkar termorören vara uppbygda? Termorören är ju rätt dyra, så jag tänkte om man kan isolera själv istället.

Värmekabel känns som ett måste.
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Till Lydia :) Vårt vatten in till stallet har vi isolerat själva med sån rörisolering från typ Biltema, sen har vi en värmekabel på 10 meter (Också biltema, tror den kostade 600kr och den har termostat så den stänger av sig när det är tillräckligt varmt) som vi har tryckt ner hela vägen ner till under marken (vi följde bara inslangen och virade den runt och sen isoleringen utanför). Det enda ställe som jag har problem är den lilla droppen som blir vid kranen, den fryser så jag får värma lite med fingret där men eftersom du ska ha termokopp så borde det ju inte vara något som du kommer råka ut för! :)
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

:) De rekomenderar ju termorör, men då funkar det alltså att isolera och ha värmekabel? Termorören kostar ju typ 700 kr och uppåt.. Värmekabel måste vi ha ändå för vi kan inte gräva ner ledningen frostfritt.
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Om du behöver termorör eller inte beror ju på vilken typ av kopp du väljer. Det finns både de som du kan sätta på väggen och de som du ställer i ett rör.
De fungerar lite olika, den ena med slingor och den andra som bygger mer på värme underifrån, dvs du behöver ett termorör.
Du behöver också fundera på om du vill dra in vattnet ovan- eller underifrån.
De som skall stå i termorör är byggda för att få in vattnet underifrån.
Jag har båda varianterna.
Inne i boxarna (uteboxar) har jag väggkoppar med "tunga" och på utsidan kommer jag nu att sätta upp en större med flottör. Den är gjord för att stå i rör men eftersom jag inte vill gjuta etc så kommer vi att svetsa ihop en egen ställning och isolera med frigolit och hänga den också på väggen.

Jag har mina värmekablar inne i rören och sen isolering utanpå det.
Har aldrig frusit.
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Det blir en Suevia 43A; Jag har köpt en oanvänd på Blocket för 250 kr inkl transformator, plus 200 kr i frakt. Den har lite få liter per minut men det får duga..
 
Sv: eluppvärmd vattenkopp utomhus

Är det någon som isolerat själv istället för använt köpt termorör? Hur verkar termorören vara uppbygda? Termorören är ju rätt dyra, så jag tänkte om man kan isolera själv istället.

Värmekabel känns som ett måste.
Vi har använt betongrör som vi isolerat invändigt, istället för att köpa thermorör.
Till Caldolacs koppar finns betongrör som passar perfekt.
 

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Lars L
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 049
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Lingon
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp