elektrisk handdukstork för dummies och djurskyddsfråga

Ja, de är varma hela tiden. Det hade ju inte fungerat om man inte alls använder varmvattnet i kranen, men så länge vi lever normalt så funkar det utmärkt. Badrummet är välisolerat, har en kort och skyddad yttervägg i sydväst, och ligger mitt i lägenheten så att det inte är kylning utifrån som i vissa av de andra rummen. Vintertid är det alltså vårt varmaste rum.

Smart! Har ingen värme alls i mina rör och har nog inte känt det på några andra ställen heller.
 
Angående värme, så har majoriteten av mina badrum inte haft nån egen värmekälla.
Jag tänker samma. Många badrum har rätt lite yttervägg och ingen eller liten fönsteryta. Många har luftflöde som går från övriga bostaden (dvs. redan varm luft) och sedan ut genom ventil/fläkt. Hade inte betraktat det som anmärkningsvärt att vara utan värmekälla där om det inte var ett rum där passiv uppvärmning hade svårt att räcka till.
 
Jag tänker samma. Många badrum har rätt lite yttervägg och ingen eller liten fönsteryta. Många har luftflöde som går från övriga bostaden (dvs. redan varm luft) och sedan ut genom ventil/fläkt. Hade inte betraktat det som anmärkningsvärt att vara utan värmekälla där om det inte var ett rum där passiv uppvärmning hade svårt att räcka till.

Fast nu är det här ju ett badrum där man tidigare tyckt att det behövdes golvvärme. Då tänker jag att den värmekällan behöver ersättas. Eftersom man ansåg att den behövdes tidigare. Om inget annat ändrats.
 
Fast nu är det här ju ett badrum där man tidigare tyckt att det behövdes golvvärme. Då tänker jag att den värmekällan behöver ersättas. Eftersom man ansåg att den behövdes tidigare. Om inget annat ändrats.
Det vet vi väl inte?
Är golvvärmen, som det verkade, kopplad på varmvattencirkulationen så kan den lika gärna vara inlagd i efterhand för annat syfte än uppvärmning. Det är inte helt ovanligt att efterinstallerad golvvärme enbart har en komfortfunktion.

Jag uppfattade inlägget jag svarade på mer som en kommentar till det faktum att det verkade finnas en uppfattning om att det var en självklarhet att ett badrum borde ha en värmekälla - sett mer allmänt än utifrån just den byggnad TS bor i?
 
Det vet vi väl inte?
Är golvvärmen, som det verkade, kopplad på varmvattencirkulationen så kan den lika gärna vara inlagd i efterhand för annat syfte än uppvärmning. Det är inte helt ovanligt att efterinstallerad golvvärme enbart har en komfortfunktion.

Jag uppfattade inlägget jag svarade på mer som en kommentar till det faktum att det verkade finnas en uppfattning om att det var en självklarhet att ett badrum borde ha en värmekälla - sett mer allmänt än utifrån just den byggnad TS bor i?

Jag har svårt att tänka mig att en hyresvärd skulle lägga ner pengar på golvvärme för enbart komfort faktiskt. Att någon gör det i sitt eget ägda hus som de bor i, absolut. Men jag tror att det är få hyresvärdar som gör den investeringen enbart för hyresgästens komfort. Men visst, det är ju inte helt uteslutet. Men jag anser det vara osannolikt.
 
Jag har svårt att tänka mig att en hyresvärd skulle lägga ner pengar på golvvärme för enbart komfort faktiskt. Att någon gör det i sitt eget ägda hus som de bor i, absolut. Men jag tror att det är få hyresvärdar som gör den investeringen enbart för hyresgästens komfort. Men visst, det är ju inte helt uteslutet. Men jag anser det vara osannolikt.

Det är nog inte alls ovanligt vid nybyggen skulle jag säga. Högre standard= högre hyra.
 
Jag har svårt att tänka mig att en hyresvärd skulle lägga ner pengar på golvvärme för enbart komfort faktiskt. Att någon gör det i sitt eget ägda hus som de bor i, absolut. Men jag tror att det är få hyresvärdar som gör den investeringen enbart för hyresgästens komfort. Men visst, det är ju inte helt uteslutet. Men jag anser det vara osannolikt.
På den tiden, när energikostnaden sågs som liten, så kan jag tänka mig att det kunde ses som lönsamt genom att man kunde ta högre hyra.
På den tiden, då det fanns problem med lägenheter som stod tomma, så kan jag tänka mig att det kunde ses som ett sätt att göra dem mer attraktiva.

Beroende på diverse omständigheter i det enskilda fallet, så klart. Och jag ska inte säga att jag har någon koll på vanligheten. Men jag anser det inte som osannolikt.
 
På den tiden, när energikostnaden sågs som liten, så kan jag tänka mig att det kunde ses som lönsamt genom att man kunde ta högre hyra.
På den tiden, då det fanns problem med lägenheter som stod tomma, så kan jag tänka mig att det kunde ses som ett sätt att göra dem mer attraktiva.

Beroende på diverse omständigheter i det enskilda fallet, så klart. Och jag ska inte säga att jag har någon koll på vanligheten. Men jag anser det inte som osannolikt.

Jag tror det, vid nybyggen, är en sån liten kostnad i sammanhanget att det går att göra lite vinst på det i längden. Åtminstone min gick på hushållselen i en lägenhet där värme ingick i hyran,så det hade ju inget alls med värme att göra. Och det var strax utanför Stockholm, så ingen risk för tomma lägenheter.
 
På den tiden, när energikostnaden sågs som liten, så kan jag tänka mig att det kunde ses som lönsamt genom att man kunde ta högre hyra.
På den tiden, då det fanns problem med lägenheter som stod tomma, så kan jag tänka mig att det kunde ses som ett sätt att göra dem mer attraktiva.

Beroende på diverse omständigheter i det enskilda fallet, så klart. Och jag ska inte säga att jag har någon koll på vanligheten. Men jag anser det inte som osannolikt.

Jag som bott i hyresrätt hela livet ser det som osannolikt att en hyresvärd skulle investera i något sånt.
 
Jag som bott i hyresrätt hela livet ser det som osannolikt att en hyresvärd skulle investera i något sånt.

Men det är väl samma sak som handdukstork, parkettgolv och "snygga kök"?

De flesta lägenheter jag bott i har på någon punkt haft "onödigt hög standard" om man ser till absolut bruksfunktion, och det var ju inte gratis för min förra hyresvärd att erbjuda tapetval från engelska tapetmagasinet eller att välja att slipa fiskbensparketten istället för att slänga över något annat golv vid inflytt liksom.
 
Ett alternativ för att Mrs. Norris inte ska söka asyl är en kattsäng för element. Men man måste ha rätt slags element för att det ska fungera.

1725903467774.png
 
Jag som bott i hyresrätt hela livet ser det som osannolikt att en hyresvärd skulle investera i något sånt.
Det jag skulle kunna se som bonus är att OM det skulle vara en läcka i golvet (otätt tätskikt någonstans) är det möjligt att golvvärmen minskar skadorna. Är badrummet från 80-90-tal kanske det är värt att fråga när de ska göra om dem iofs så man kan få elburen golvvärme till katterna 😁 förklätt i argumentet att eventuella vattenskador kan minskas såklart.
 
Snickeanack.

Jag känner en hyresvärd med flera "riktiga" hyreshus som har installerat golvvärme i lägenheternas badrum.

Enbart för hyresgästernas bekvämlighet? Inte för att vara värmekälla i badrummet? I efterhand, alltså inte i samband med en större badrumsrenovering? För det var precis det jag protesterade mot. Att en hyresvärd i samband med en badrumsrenovering byter ut elementet mot golvvärme köper jag. Men inte att en hyresvärd i ett badrum utan värmekälla bara river upp golvet och lägger golvvärme av ingen annan anledning än att hyresvärdens fötter ska bli varma... nope sorry...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp