elektrisk handdukstork för dummies och djurskyddsfråga

Enbart för hyresgästernas bekvämlighet? Inte för att vara värmekälla i badrummet? I efterhand, alltså inte i samband med en större badrumsrenovering? För det var precis det jag protesterade mot. Att en hyresvärd i samband med en badrumsrenovering byter ut elementet mot golvvärme köper jag. Men inte att en hyresvärd i ett badrum utan värmekälla bara river upp golvet och lägger golvvärme av ingen annan anledning än att hyresvärdens fötter ska bli varma... nope sorry...
Nej det har jag ju aldrig sett.

Utan bara vid renovering och för att kunna ta högre hyra.
Och för att det är bra mot fuktskador.
 
Enbart för hyresgästernas bekvämlighet? Inte för att vara värmekälla i badrummet? I efterhand, alltså inte i samband med en större badrumsrenovering? För det var precis det jag protesterade mot. Att en hyresvärd i samband med en badrumsrenovering byter ut elementet mot golvvärme köper jag. Men inte att en hyresvärd i ett badrum utan värmekälla bara river upp golvet och lägger golvvärme av ingen annan anledning än att hyresvärdens fötter ska bli varma... nope sorry...

Nej, där håller jag med. Men många hv gör större renoveringar, antingen vid stambyten eller för att uppgradera.
 
Nej, där håller jag med. Men många hv gör större renoveringar, antingen vid stambyten eller för att uppgradera.

Absolut. Men det var inte det som diskuterades. En användare (minns inte vem) skrev att det var vanligt att hyresvärdar satte in golvvärme enbart för hyresgästens bekvämlighet helt utan syfte att vara värmekälla för huset. Det var bara det jag protesterade mot. Att hyresvärdar byter ut befintlig uppvärming (element) mot golvvärme vid större badrumsrenoveringar köper jag till 100%. Men inte att en hyresvärd skulle göra det enbart för att hyresvärdens fötter inte ska bli kalla på vintern...
 
Vårat ena badrum har uppvärmning av element kopplat på varmvattnet, gammalt hus, gammal lösning. Det rummet blir ju helt galet varmt på sommaren!
Men men, vi avvaktar stambyten och gör om det då.
 
Absolut. Men det var inte det som diskuterades. En användare (minns inte vem) skrev att det var vanligt att hyresvärdar satte in golvvärme enbart för hyresgästens bekvämlighet helt utan syfte att vara värmekälla för huset. Det var bara det jag protesterade mot. Att hyresvärdar byter ut befintlig uppvärming (element) mot golvvärme vid större badrumsrenoveringar köper jag till 100%. Men inte att en hyresvärd skulle göra det enbart för att hyresvärdens fötter inte ska bli kalla på vintern...

Och jag säger att det inte alls är ovanligt att man sätter in det vid nybyggen enbart för bekvämlighets skull. Att de då handlar om en standardhöjning, inte som värmekälla.
 
Absolut. Men det var inte det som diskuterades. En användare (minns inte vem) skrev att det var vanligt att hyresvärdar satte in golvvärme enbart för hyresgästens bekvämlighet helt utan syfte att vara värmekälla för huset. Det var bara det jag protesterade mot. Att hyresvärdar byter ut befintlig uppvärming (element) mot golvvärme vid större badrumsrenoveringar köper jag till 100%. Men inte att en hyresvärd skulle göra det enbart för att hyresvärdens fötter inte ska bli kalla på vintern...
De har även den ordinarie uppvärmningen i badrummen.
Alltså inget byte.

Värmen i husen stängs av på sommarhalvåret så golvvärmen är där bl.a. för att torka upp rummet under den tiden.
På vintern så räcker den inte till som enda värmekälla.
 
De har även den ordinarie uppvärmningen i badrummen.
Alltså inget byte.

Värmen i husen stängs av på sommarhalvåret så golvvärmen är där bl.a. för att torka upp rummet under den tiden.
På vintern så räcker den inte till som enda värmekälla.

Vilka är de?? Jag har aldrig diskuterat något specifikt hus...
 
Och jag säger att det inte alls är ovanligt att man sätter in det vid nybyggen enbart för bekvämlighets skull. Att de då handlar om en standardhöjning, inte som värmekälla.

Fast det var återigen inte det som användaren hävdade och som jag protesterade mot. Användaren (minns inte vem) hävdade att det inte var ovanligt att hyresvärdar river upp befintligt golv i befintligt badrum i hyreshus som redan existerar ENBART för att sätta in golvvärme som trevlig bonus för hyresgästen (alltså inte som värmekälla för rummet).
 
De har även den ordinarie uppvärmningen i badrummen.
Alltså inget byte.

Värmen i husen stängs av på sommarhalvåret så golvvärmen är där bl.a. för att torka upp rummet under den tiden.
På vintern så räcker den inte till som enda värmekälla.

Jag känner folk som har golvvärme i badrummet som enda värmekälla. De säger att det räcker. Varför skulle en hyresvärd göra en investering men inte se till att den fyller även den funktionen när det faktiskt är möjligt. Låter osannolikt.
 
Jag känner folk som har golvvärme i badrummet som enda värmekälla. De säger att det räcker. Varför skulle en hyresvärd göra en investering men inte se till att den fyller även den funktionen när det faktiskt är möjligt. Låter osannolikt.
Därför att golvvärmen i lägenheter oftast är elektrisk och går på hyresgästens elabonnemang.
Om man hyr ut med varmhyra så skall värmen ingå.

Samt det som jag skrev tidigare.
Att värmen i husen stängs av helt på sommarhalvåret.
 
Därför att golvvärmen i lägenheter oftast är elektrisk och går på hyresgästens elabonnemang.
Om man hyr ut med varmhyra så skall värmen ingå.

Samt det som jag skrev tidigare.
Att värmen i husen stängs av helt på sommarhalvåret.

Ja, det är klart att den gör. menar du att husägare har värmen igång i huset när det är 25-30 grader varmt ute? Låter rent befängt...
 
Jag känner folk som har golvvärme i badrummet som enda värmekälla. De säger att det räcker. Varför skulle en hyresvärd göra en investering men inte se till att den fyller även den funktionen när det faktiskt är möjligt. Låter osannolikt.

Men som det skrivs, så ingår den inte alltid i värmen. Hur många hyresställen vet du som kör med några vissa element som ingår i hyran och i vissa rum får hyresgästen betala egen värme?
 
Ja, det är klart att den gör. menar du att husägare har värmen igång i huset när det är 25-30 grader varmt ute? Låter rent befängt...
I villor så kan man oftast styra så att bara enskilda delar av värmesystemet är uppvärmt.
Jag har t.ex. vattenburen golvvärme i min stora hall och kan skicka varmt vatten bara dit utan att skicka något varmt vatten till resten av huset.
Det styrs med shuntade ventiler.
Värmesystemet är på eftersom att vi vill ha varmvatten.

I ett lägenhetshus är värmesystemet mycket större och den del som värmer upp huset stängs ofta av helt under sommarhalvåret medan beredarna för varmvatten är på.
Dessutom så måste vattnet cirkuleras i hela huset för att där skall finnas värme där man vill ha den.

Det är därför man förut kopplade golvvärmen i badrummet till varmvattnet.
Då blev det varm på golvet automatiskt när man behövde det
 
Ja, det är klart att den gör. menar du att husägare har värmen igång i huset när det är 25-30 grader varmt ute? Låter rent befängt...
Jag tycker att det är otrevligt när du använder uttrycket "låter befängt" när du inte förstår hur saker fungerar.
 
Jag tycker att det är otrevligt när du använder uttrycket "låter befängt" när du inte förstår hur saker fungerar.

Menar du att husägare har värmen igång på sommaren?? Jag har alltså bara bott i hyresrätt och värmen har alltid stängts av på sommaren och det har aldrig känts kallt och badrummet har torkat upp fint.
 
Menar du att husägare har värmen igång på sommaren?? Jag har alltså bara bott i hyresrätt och värmen har alltid stängts av på sommaren och det har aldrig känts kallt och badrummet har torkat upp fint.
Ja hur skulle vi annars få varmvatten till att duscha i?

Jag stänger bara shunten till ledningen som går ut till elementen.
Eller den stänger sig själv.
Den är automatiskt och går på temperaturen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp