Elstängsel

G

gaah_70

Hur stor styrka, dvs hur många kV, får man ha i ett häststängsel?
Och då menar jag i själva tråden, inte i addregatet.

Sv: Elstängsel

Hur hög spänning som helst (tror jag), det pratades dock en del om ett lagförslag att begränsa energin i aggregaten till max 5 J vid 50 ohm belastning. Däremot finns rekommendationer att spänningen ska vara högre än 2000 V för att vara effektiv (LRF).

För att tillräcklig energimängd ska nå ut till djuret som ska få en stöt så är det viktigt att se över detta med det elektriska motståndet i hela kedjan från aggregatets pluspol, via anslutningar genom tråd, (genom djuret), genom jorden tillbaka och via jordspett tillbaka till aggregatets minuspol.

Fast vi har ca 10 kV i tråden, och jag bara undrar vad som händer om en häst fastnar ...:eek:
Vi får nog ta bort lite jordning så det blir lite mer hanterbart.
Trodde att det fanns regler för sådant ...

(Tänker inte ens försöka berätta hur det känns att få en stöt av stängslet som det är idag ...:eek: Tur man inte har pacemaker!)

Jag tror vi brukar ligga på runt 4-6000 Volt i våra hagar (som jag haft tidigare, den jag har nu vette 17 - knappt nåt tror jag :eek:).

Fast vi har ca 10 kV i tråden, och jag bara undrar vad som händer om en häst fastnar ...:eek:
Vi får nog ta bort lite jordning så det blir lite mer hanterbart.
Trodde att det fanns regler för sådant ...

(Tänker inte ens försöka berätta hur det känns att få en stöt av stängslet som det är idag ...:eek: Tur man inte har pacemaker!)

Jag brukar anse att allt över 5 kV är acceptabelt. det är inte spänningen i sig sjäv som är farlig. Om det hade varit spänningen det berodde på så hade vi dött varje gång vi drar av oss en sprakande ylletröja eller går på en heltäckningsmatta (20-100 kV).

Nu vill jag inte påstå att du ljuger men jag är nyfiken på vilket fabrikat och modell av aggregat du har som ger 10 kV. Det är otroligt svårt att korrekt mäta höga pulsade spänningar, speciellt som man vid mätning ska göra det med en belastning på 50 ohm. (Jo, jag arbetar med elektronik och mätteknik).

Man strävar alltid efter att få så hög energi i pulsen att man klarar svåra förhållanden, på sommaren gräs och på vintern tjock päls/täcken. Tycker inte du ska försöka minska jordningen. Det ska kännas rejält att man går emot stängslet. Många hästägare har alldeles för dåliga installationer och uppnår inte det man vill med stängslet: respekt så att man aldrig vill vidröra det mer.

Det är ett Gallager-aggregat, men jag kommer inte ihåg modellen nu.
Vi har 14 meter jordning (alltså meter i marken) och när man bara hade en rätt liten hage inkopplad (ca ett tunnland) började mätaren ge utslag redan innan vi satte den emot tråden ... Mätaren visar upp till 10 kV (fast jag kan ju inte veta precicionen i den förstås)

Jag håller med om att det ska var krut i trådarna (vi har dessutom hingstar därinne) men jag undrar om det inte är lite väl häftigt.

Jag har fått smällar av den, och man mår fysiskt illa hela dagen efteråt :eek:. Tappar man ett handtag på marken slår det rejäla gnistor om det.
Hm - vad händer om hunden går emot? :o Hot dog? :crazy:

Minskar du jordningen kommer inte energimängden att minska, däremot finns risk att din jordning kommer att variera med markfuktigheten. En risk med att minska jordningen är också att du och dina grannar kan få problem med störningar på elektronik och telefon.

Har du dragit ditt staket längs med en kraftledning? Absolut livsfarligt och kan kanske vara orsak till dina konstiga mätresultat.

Läs mer här:
http://www.lrf.se/viarbetarmed/djuromsorg/stangsel/elstangsel

Nej, ingen kraftledning här inte!

Och vi har inte problem med tele-störningar heller! (Fast stallet ligger lite ifrån huset förstås.)

Menar du att jordningen (alltså meter spett i jorden) inte har någon betydelse för "stöt-styrkan" (f'låt - det var länge sedan jag läste el-lära ...:o)? För tidigare hade vi bara tre små jordspett nerslagna i makadam, och då hade vi runt 2 kV i trådarna.
Efter uppgradering av jordningen har vi alltså rätt mycket mera ...

Hm - det där med elstängsel är inte så himla lätt, alltså ...

Fast frågan kvarstår - finns det någon gräns uppåt (enl. lagen) på spänningsstyrkan i elstängsel?

Det finns ingen lag, däremot en internationell norm, IEC 1011, som även är svensk standard, SS-EN 61 011 (det är den som tillverkarna bör följa).
Standarden säger att man ska jorda bra och talar om en del hur man får/inte får installera i förhållande till andra anläggningar såsom el och tele. Standarden säger också att man endast får koppla ett aggregat till varje tråd på (fara för personskador om pulserna kommer för tätt).

Av den kommenterade standarden som jag läst framgår inga gränser elektriskt. Den enda gräns jag känner till och som debatterats en del är 5 J med en last av 50-500 ohm. Det finns däremot rekommendationer att elstängsel bör ha minst 2000V. Det inträffar nog mer skador med dåligt jordade eller felaktigt skötta stängsel. Verkar i alla fall som du har sådan respekt för ditt stängsel att du hanterar det försiktigt, då är det sannolikt att dina hästar också gör det!

Som sagt, alldeles för många har dåligt skötta elstängsel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar