Sv: Elstängsel till kanin
Anledningen till elstängsel är följande. Jag har byggt en ny betesbur, 1,60x 1meter, 70 hög och det är undervåningen. Det finns en våning ovanpå oxå. Kaninen vantrivs. Men det är klart, hon kommer från en 10kvm stor hönsgård, dock sandbelagd. Jag ville inte ha henne i den nya buren för jag klarar inte av att se henne så min tanke blev hönsgården och så bygger jag på med el till detta. Bete måste hon bara ha, vad ska man annars ha sommaren till?
Men nu har det löst sig iaf. Jag har rotat fram den gamla betesburen, lagat upp den och kaninen är sig själv igen.
Den nya betesburen får hanen, han kommer dock drukna i den. Om han trivs öht. Han gillar inte bo på marken. Sist han bodde på marken (tre dagar i sträck) så dog han när han kom tillbaka till sin vinterbur. Han bara säckade ihop och sov som en död en bra stund. Har varken tid till att äta eller sova på marken. Men iom att nya betesburen är i två plan kanske han kan tänka sig att tänka om?
Jag är inte oäven att ha el till kaniner. Har aldrig haft det. Men vilka möjligheter man kan få iom det flyttbara. Och rymden med femtio meter staket!
Men har man rymningbenägna kaniner så kanske inte. Jag vet inte, men skulle gärna vilja testa.