Elstängsel till kanin

Sv: Elstängsel till kanin

ja det funkar nog battre pa grisen med el stangsel. aldrig hort om nagon som haft det till kanin!

Undrar varför man ska ha el till kanin när det funkar lika bra med kompostgaller? Inget jag skulle använda i alla fall... :crazy:

Tycker också att det låter totalt onödigt, finns mycket bättre alternativ.

Jag tycker att det låter onödigt, och dessutom ganska elakt mot kaninen :crazy:

Undrar varför man ska ha el till kanin när det funkar lika bra med kompostgaller? Inget jag skulle använda i alla fall... :crazy:

För att de gärna gräver/knuffar på kompostgaller & har lättare att rymma?
El funkar bättre för att stängsla in större områden för kaninerna!
Ska lätt använda det till mina.

Varför skulle det vara elakare mot en kanin än mot något annat djur?

Kan man undvika elstängsel så gör man väl det? Framförallt till så små djur. Hästar, kor m.fl. djur kan jag i alla fall tänka mig är lite mer hårdhudade än små kaniner? Jag hade i alla fall aldrig fått för mig att elstängsla in ett ett så litet djur... Möjligtvis elstängel runt kaninhagen för att undvika att andra djur tog sig IN i hagen i.s.f.

Anledningen till elstängsel är följande. Jag har byggt en ny betesbur, 1,60x 1meter, 70 hög och det är undervåningen. Det finns en våning ovanpå oxå. Kaninen vantrivs. Men det är klart, hon kommer från en 10kvm stor hönsgård, dock sandbelagd. Jag ville inte ha henne i den nya buren för jag klarar inte av att se henne så min tanke blev hönsgården och så bygger jag på med el till detta. Bete måste hon bara ha, vad ska man annars ha sommaren till?

Men nu har det löst sig iaf. Jag har rotat fram den gamla betesburen, lagat upp den och kaninen är sig själv igen.

Den nya betesburen får hanen, han kommer dock drukna i den. Om han trivs öht. Han gillar inte bo på marken. Sist han bodde på marken (tre dagar i sträck) så dog han när han kom tillbaka till sin vinterbur. Han bara säckade ihop och sov som en död en bra stund. Har varken tid till att äta eller sova på marken. Men iom att nya betesburen är i två plan kanske han kan tänka sig att tänka om?

Jag är inte oäven att ha el till kaniner. Har aldrig haft det. Men vilka möjligheter man kan få iom det flyttbara. Och rymden med femtio meter staket!
Men har man rymningbenägna kaniner så kanske inte. Jag vet inte, men skulle gärna vilja testa.

Jag skulle aldrig använda elstängsel till kanin.
Dels för att de är så mycket känsligare än ex hästar och kor.
Det räcker med att kaninen sprattlar i famnen och man håller för hårt, så kan ryggraden gå av.
Att använda el låter konstigt i mina öron, jag skulle personligen inte tordas testa.
Men sen gör alla som de själva vill.

Ser dock ingen anledning till att använda elstängsel, när man kan lösa det på andra sätt bara man är kreativ.
Jag använder kompostgaller till alla mina kaniner.
Har en hane som gärna försöker lyfta på gallret, men det ska vi lösa genom att göra som stora märlor och sätta fast gallret i marken.
Skulle han få för sig att istället hoppa över, blir det att bygga en hage av en träram (tung) med tak och starkt nät (putsnät/minknät).
Samt galler i botten, så han inte gräver sig ur.
Mina andra kaniner skulle aldrig få för sig att ens försöka rymma, de trivs bra i hagen (ca 3,5-4m i diameter).

Kan man undvika elstängsel så gör man väl det? Framförallt till så små djur. Hästar, kor m.fl. djur kan jag i alla fall tänka mig är lite mer hårdhudade än små kaniner? Jag hade i alla fall aldrig fått för mig att elstängsla in ett ett så litet djur... Möjligtvis elstängel runt kaninhagen för att undvika att andra djur tog sig IN i hagen i.s.f.

Jag skulle troligen inte heller sätta elstängsel runt en kanin.
Men en kanin borde väl liksom andra djur känna av elpulserna utan att behöva röra tråden. Man kopplar ju inte elen I kaninen!

Sen behöver man ju inte använda värsta tjuraggregatet till en liten rabbit.
Kompisens pappa lyckades koppla ett litet stängsel på ett 9V-batteri runt sitt grönsaksland, det höll sniglarna på rätt sida tråden ;)

Alltså. Jag vet inte. I min värld är det onödigt.
Hade jag stängslat min kanin med stängsel som är 65 cm högt hade hon säkerligen hoppat över oavsett om det var el eller inte i.

Dessutom blir kaniner ganska lätt blockerade när de blir rädda. De springer rakt in i stängsel och staket om de är tillräckligt rädda. Då skulle jag inte vilja ha el i.

Varför inte stängsla med kompostgaller eller göra nåt eget med vanligt fyrkantsnät? Varför krångla till det?

Har en historia att berätta,som hände för flera flera år sen,ja stenåldern nästan,men..

Kaninen rymde ur buren,hoppade in i hagen,kom emot elstängslet,och dog av stöten...

Har en historia att berätta,som hände för flera flera år sen,ja stenåldern nästan,men..

Kaninen rymde ur buren,hoppade in i hagen,kom emot elstängslet,och dog av stöten...

Tack :bow: Visserligen inte just angående elstängsel för kanin. Men ändå rörande el och kanin. Trevligt med "fakta" och inte antagande.

Sedan har Tigertofflan en bra poäng med det där att springa in i nätet.

Kul, gärna mer erfarenheter.

Jag skulle då aldrig ha el till mina galna kaniner, de som när de springer runt och gör glädjeskutt i kompost hagar ganska ofta hoppar rätt in i gallret för att de inte tänker sig för, hur skulle det då vart om det var el i gallret? Hemska tanke =/

Så skulle mina också göra, när de busar som mest ser dem sig verkligen inte för. Och ungarna som har noll koll på sina små kroppar..

Kompostgaller är ju så praktiskt, men till mina sommarhagar har jag vanligt fyrkants-nät, alltså av den starkare typen. Jag har aldrig haft en kanin som har grävt sig ut, trots att jag inte har gallerbotten men det är väl troligen för att hagarna är såpass stora (Har tillgång till över 100 kvadratmeter till "bete"). Mina är ändå små grävmaskiner men ut vill dem inte ;)

Edit: Och om elstängslet bara är 65cm skulle nog en del av mina hoppa över, i alla fall Zid som lätt hoppade över sin förra burkant på 70cm.

För samma summa får du 52m kompost stängsel, 13 satser.

Min första tanke är vad händer första dan kaninen hamnar i buren.. mina kaniner undersöker alltid stängslet med munnen när dom hamnar i en ny hage, dom kanske inte dör av stöten (jag antar att styrkan på strömmen är låg för såpass små djur) men det känns bara grymt onödigt!

Varför inte kompost stängsel?:)

*kl*
Kanske är det till för dom som har slaktkaniner?? :confused:
MEN DET VERKAR HELT SJUKT OTROLIGT!! Skulle aldrig använda det!

Alla kaniner kan rymma, har en as go hona som gärna lyfter upp kompostgallret och springer under, men dom är colloni djur så hon skulle aldrig få för sig att rymmma någon längre bit. Hon kommer ofta när man ropar! Och som sagt, kaniner är sååååå känsliga så det vore mycket hemskt att sätta el på staketet...

Så sent som igår såg jag två kaniner vid ett stall, i en betesbur... MITT I SOLEN :cry: Stackarna bara låg och flämta, men jag drog fram en träskiva och ställde för, kanske fattar ägarna att det var någon tanke med det. :) *Hoppas*

Lyckat till med era niner!
Mvh Malin

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 336
Senast: Sirap
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar