Elstängsel och shettis

S

snarkiz

Jag undrar om någon har något bra tips på hur man lär sin shettis att där är el i staketet. har precis köpt en shettishingst på 1 år och han rymmer varje dag trots ström i staketet.

Sv: Elstängsel och shettis

Tätare mellan trådarna, sen kan man också om de inte är så mycket ström i staketet ge shettisen en liten stöt för att den ska lära sig att inte gå för nära. För annars kanske den trasslar in sig någon gång och får massa stötar.

Jag har redan fyra trådar, det är konstigt att de vet så fort strömmen blir svagare också.
Jag fundera på att ge honom en stöt men samtidigt vill jag inte göra det själv för då kanske han blir rädd för mig sen. Min stora häst trodde ganska länge att strömmen kom från mina händer efter att jag lurat honom att få en stöt.

Skaffa ett aggregat med minst 6-7 joule UTGÅENDE energi. Tänk på att det är MINST lika viktigt med ordentlig JORD till aggregatet. MINST 1 meter jordspett per Joule. Om du har sand eller torrt där du slår ner jordspetten kan du köra med ett sk. bi-polar fence. Då kopplar du aggregatets högeffektutgång till varannan tråd, aggregatets jord till trådarna emellan och agregatets lågeffektutgång till jord. Om hästen då kommer åt en tråd får han en "liten" stöt. Kommer han åt två eller fler trådar får han en jättesmäll. läs mer här: http://www.pel.co.nz/user_manuals/Pel%20406%20User%20Manual%20(S).pdf

Sätt fast en bit ståltråd i grimman, gärna en bit som blir hängandes nedanför hakan också, då brukar dom lära sig väldigt fort att stanna inne ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 489
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar