Elstängsel, jordad tråd -> grillad häst?

M

Mathias

Elstängsel, jordad tråd -> grillad häst?

Vi har satt upp ett fint välisolerat järntrådsstängsel med sex jordspett men eftersom jorden leder så dåligt i den torra bergiga hagen överväger jag att lägga till en tråd under den övre och koppla minus dit istället. Frågan är om det blir för starkt, med ett aggregat avpassat för normalt ledande jord och för befintlig stängsellängd?

Jag tvekar eftersom jag nyligen när jag ordnade med ett jordspett snuddade tråden med huvudet, först var allt vitt, sedan svart. Otrolig smäll och jag är endå ganska tålig. Vad händer om fölet kommer åt båda? Någon som experimenterat med sina hästar..?

Vänlig hälsning Mathias Neidhardt

Re: Elstängsel, jordad tråd -> grillad häst?

Jag har ett liknande system i den av mina hagar som är längst hemmifrån (ca 1 Km). Där har vi en jordtråd på baksidan av stolpen, alltså mottsatt sida av eltråden och under den nedersta tråden. Det är bara den nedersta som är jordad på det viset de andra som vanligt. Det gör att djuret måste sätta huvudet under staket för att komma åt tråden och få en stöt. Tror i och för sig aldrig att någon av hästarna har kommit just de trådarna, men det funkar bra för kalvar och lamm. Ingen har blivit skadad och dom blir i hagen. Det är ett vanligt högspänningsagregat som vi använder och har haft det ca 5 år utan problem.

Re: Elstängsel, jordad tråd -> grillad häst?

Jag har så i mina vinterhagar och det fungerar kanon!
Om dom tänker ut så provar dom bara en gång :D och sen har dom en :devil: respekt för trådar!

Har sett både föl och kalvar gå på och dom lever än!!

Liknande trådar

Anläggning Har lite funderingar kring det här med elstängsel. Har haft hästar i några år men får aldrig till riktigt bra ström på hagarna...
Svar
6
· Visningar
4 587
Senast: Spook
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama