Elmshorn - ute eller inne?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 182

Trissa

Trådstartare
Jag har ett hoppsto med egna meriter som jag tänker betäcka i vår. Nu har Elmshorn seglat upp som ett hingstalternativ, och då undrar jag hur säljbar en fölunge efter honom är? Är han alls attraktiv på marknaden längre? (Förhoppningen på fölet är en sporthäst för de högre klasserna.)

Sv: Elmshorn - ute eller inne?

Hej ! Själv väntar jag ett föl efter Elmshorn den 6/5. Naturligtvis tror jag o hoppas att jag väntar på en ´fantastisk hopphäst. Men det får framtiden utvisa. Men en halvbror till Elmshorn, Lord Z lanseras som en mycket fin hopphingst på Eklundas stuteri.
Ofta tycker jag att allt "nytt" och "utländskt" är FANTASTISKT i folks ögon, medan precis samma blod som redan finns i Sverige är ointressant. Det är en konstig värld vi lever i. Holländarna uppskattar Elmshorn väldigt mycket. Medan han i Sverige får väldigt få ston per år.

Tyvärr används Elmshorn alldeles för lite i Sverige, har sett många fina avkommer till honom och han har ju många avkommor upp till svårhoppning.

Har själv ett sto F2003 e.Elmshorn-Zadok-Nimmerdor-Marco Polo och hon är helt fantastisk. Riktigt snygg, jättefina gångarter med bra galopp. Väldigt positiv och arbetsvilig,. Tuff och orädd, hoppar allt man styr på. Tävlat upp till 1.10 felfritt kommer debutera 1.20 nästa helg och börjar sen kvala till Falsterbo och Breeders.

Tränar och tävlar ett Elmshorn sto till, väldigt lik min både i modellen, temperamentet, gångarter och kapacitet. Hoppar riktigt fint.

Jag skulle inte säga Nej till en Elmshorn häst, de är väldigt bra tävlingsindivider dock med lite goo i och temperament.

Bilder på min som 4-åring

9941844.jpg

9941710.jpg

10501152.jpg

Tyvärr tror jag att Elmshorn är en av de hingstar som folk inte riktigt lagt märke till. Det syns några avkommor ute på tävlingsbanorna men att sälja en fölunge kan nog vara svårt. Det finns så mycket mer intressant blod som representeras nu i Sverige genom bla fryst.. Så om du betäcker för att sälja tror jag tyvärr att du måste söka en annan hingst. Skillnad om du väljer att behålla tills dess att den gjort t.ex 3-års test väl eller liknande.. Lycka till.

Ja, tanken är ju att sälja fölet efter avvänjning, jag har inga bra möjligheter att ta fram en unghäst själv och vänta med att sälja tills dess. Nåja, det finns ju många andra intressanta hingstar, jag får väl fundera mer på dem. Synd, jag tror han hade varit en bra match till mitt sto annars.

Jag står själv och väger mellan elmshorn och aerline h i år. Tror båda kan passa mitt sto. Men jag tänker lite som du. Sälja, attraktiv eller inte?

Nu har jag förutsättningen att behålla tills mina avkommer är inridna och visade osv. Jag vill ändå behålla för att man är ju nyfiken på vad man fått fram :d
Men ändå är jag lite kluven...

Liknande trådar

Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 391
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 591
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 091
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 600
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka