Elitkampen/Järvsöfaks

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Är det bara jag som tycker att JO körde bort honom totalt idag?

Sv: Elitkampen/Järvsöfaks

Nej, jag håller med. Han har värsta konkurrenten i ryggen och istället för att köra så han inte släpper ut honom gasar han på och tror han kan vinna på speed. Det är väl klart att en häst som gått i vinnarhålet har mer krafter sparade än en som har lett. I de flesta fall är det ju så.. Fattar inte vad JO tänkte på :confused:

Nej precis.. jag tror han har svårt inse att järvsöfaks är 13 år och att han inte är lika överlägsen längre. Jag tror inte att järvsöfaks blivit nå sämre utan snarare så har konkurrenterna blivit bättre.

Nej jag förstår inte varför han inte sätter upp en riktig kusk på sina hästar.. han kan väl hålla sig till att träna det är han ju bra på.

Nej precis.. jag tror han har svårt inse att järvsöfaks är 13 år och att han inte är lika överlägsen längre. Jag tror inte att järvsöfaks blivit nå sämre utan snarare så har konkurrenterna blivit bättre.

Nej jag förstår inte varför han inte sätter upp en riktig kusk på sina hästar.. han kan väl hålla sig till att träna det är han ju bra på.

Ja, han har ju inte blivit speciellt bättre heller vilket är svårt i den åldern. Det är nog så som du säger att JO har svårt att inse att faksen är 13 och snart inte kan tävla mer..

Jag säger som jag sa förra året.

"Hoppas att JOP avslutar järvsöfaks karriär nu efter detta perfekta år."

Hade det inte varit härligt om denna legend hade fått avsluta sin karriär med att vara obesegrad ett helt år? Men nej då. Låt oss förstöra magin som man känner när man ser honom genom att låta honom tävla och tävla tills han inte kan stå emot motståndet något mera..

:bow: :bow: Håller med.
Dessutom så har han bytt skötare på ngt mysko sätt :confused:

Någon som vet varför?? Hon verkade väldigt tyst och förtegen när tv försökte intervjua henne:confused:

Nej, jag håller med. Han har värsta konkurrenten i ryggen och istället för att köra så han inte släpper ut honom gasar han på och tror han kan vinna på speed. Det är väl klart att en häst som gått i vinnarhålet har mer krafter sparade än en som har lett. I de flesta fall är det ju så.. Fattar inte vad JO tänkte på :confused:

Men Moe Odin och Järvsöfaxen var väl så överlägsna så att även om J-O P hade hållt igen så hade nog norrmannen fått luckan i vilket fall då ingen orkade följa. Hade han hållt igen ännu mer ändå så hade han i vilket fall riskerat att bli slagen på speed av en annan som hade bidat sin tid i kön.

Det tror jag i alla fall...:D

Ja det var väl läge att rycka tussarna i alla fall (rycktes 20 meter efter mål!)...

Men Moe Odin och Järvsöfaxen var väl så överlägsna så att även om J-O P hade hållt igen så hade nog norrmannen fått luckan i vilket fall då ingen orkade följa. Hade han hållt igen ännu mer ändå så hade han i vilket fall riskerat att bli slagen på speed av en annan som hade bidat sin tid i kön.

Det tror jag i alla fall...:D

Jaa, du kan ha rätt. Nu efter att ha sett loppet igen på tv så ser det mer ut som att stallkamraten till Moe Odin släppte fram honom än tröttnade som jag trodde först :smirk:

Jovisst så är det säkert.. Men å andra sidan så hade JOP kunnat stanna i dödens istället för att ta över ledningen och ge moe odin världens glidarresa. Faksen har slagit honom från de läget förut.

visst va de ju dumt att JOP inte ryckte tussarna på upploppet, men i intervjun han gav just efter loppet sa han att linan varit för lång så att han inte kunnat dra ut dom... kan ju undra om det bara var en dålig undanflykt eller om det faktiskt var fel på utrustningen. Även dom bästa kan ju göra fel ibland...

Jag tycker att de lät som en ursäkt tagen ur "kuskarnas bok av dåliga bortförklaringar".. Det är en väääldigt tjock bok

Hans häst, hans körning, hans problem, varför sitta här och älta? Tycker Järvsöfaks inte har något mer att bevisa nu. Men han skulle gärna få komma och visa upp honom på defileringar under storlopp efter avslutad karriär.

Ja precis.. det man är mest sur över är väl inte hans körning utan att han inte avslutat hans karriär ännu..

Tja varför? Hästen tjänar fortfarande bra pengar. Ina Scot la väl ändå inte skorna på hyllan efter hennes brutna segerrad?

*kl*

Jag tror så här - Faksens karriär är naturligtvis på upphällningen, men han gick ändå 19,5 i år, -06 gick han 19,6 och vann, -05 gick han 19,4 och vann, -04 gick han 18,9 och vann. Tidsmässigt har han nog presterat väl i paritet med tidigare, även om intrycket ändå är att han nog inte är riktigt lika bra som tidigare säsonger.

Den största skillnaden är att i tidigare Elitkamper har han varit ensam på banan, ingen annan har mäktat med att gå de här tiderna. Nu har Moe Odin tagit sig i kapp och står troligen själv på absoluta toppen av sin karriär. Persson körde väl ungefär som han alltid gör med Faksen, men nu för tiden finns det en till som kan hänga med, det har det inte gjort tidigare, undantaget Spikeld en period. Faksen är inte längre ensam på toppen, och då är det inte längre så självklart att Faksen vinner oavsett löpningsförlopp. Uppenbarligen.

Jag hoppas att Faksen snart lägger av efter den här säsongen, det är han verkligen värd.

Det stora utropstecknet är Mörtvedt Jerkeld. Denna sexåring går 20,0 i dödens. Det är oerhört imponerande. Sen vägrar jag tro att Fricken "släpper ut" Moe Odin och bromsar upp sin häst. Mörtvedt Jerkeld tror jag är nästa Järvsöfaks och står helt ensam på tronen inom några år.

Tja varför? Hästen tjänar fortfarande bra pengar. Ina Scot la väl ändå inte skorna på hyllan efter hennes brutna segerrad?

Äh, en halv miljon på sex starter i år, det är väl inget... :angel:

Jag tycker att det är kul att det finns återväxt efter Faksen. :)

Järvsöfax är en fantastisk häst som verkligen tagit sig till toppen av karriären. Och jag tycker att han borde ställa av honom nu när han är som störst. Så att vi kan komma ihåg honom som den bästa. Och varför ingen vill jobba för JO är för att han är väldigt otrevlig. Och jag förstår att hon ville sluta. Bara för att han äger bra hästar tror han att han kan göra hur han vill.

Liknande trådar

Tjatter De som slår vägkanterna klippte bort en bit av kossornas vinterhage. Vet inte om chauffören såg det eller inte, hen har då inte hört...
Svar
8
· Visningar
820
Senast: Breaktown
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
893
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka