Elitfölauktion 2012

Zoegas

Trådstartare
Ny här och hoppas jag postar rätt!

Vad är era funderingar kring elitfölauktionen som hålls i Flyinge? Jag har visat och även fått min -12a filmad på selektering. Risken/möjligheten till att hon blir uttagen känns liten, vet inte om det är värt att åka i så fall heller? För oss blir det en resa på fyra timmar med ammande barn dessutom :crazy:

Vad är era uppfattningar kring detta? Jag själv är novis!!

Hur lång tid brukar det ta från sista selektering (fredas) tills man får veta om fölet blir uttaget eller ej?

Sv: Elitfölauktion 2012

Min magkänsla är faktiskt att det kommer att finnas köpintresse på årets auktion, det har blivit bättre o bättre för vart år och i år verkar det ha varit ett bättre och större selekteringsunderlag än tidigare. Har hört att uttagningsbesked ska komma nästa vecka, ett måste för att filmer osv ska hinna publiceras så att köparna kan läsa på.
Prisbilden, osäkert pga lågkonjumkturen men de som menar att fjolårets resultat var dåligt tycker jag är dåligt pålästa - snittpriset (69 tkr) låg på samma nivå som på de stora tyska fölauktionerna. Sen får man inse att finns det bara 25 föl att välja på är chansen att få till en toppnotering på flera hundratusen kr liten. Likaså när det gäller att locka de riktigt starka köparna, de åker såklart hellre till auktioner med flera hundra föl där urvalet och chansen att hitta det man vill ha är mkt större.
Travsäkra gångartsstammade (hingst-)föl med mkt utstrålning säljer "alltid" bäst. Hoppföl köps nästan bara på stam och det är oftast snäppet lägre pris på dem, gäller både den svenska auktionen och de tyska o danska. Många hoppfölsägare var besvikna förra året så hoppas det går bättre i år.
Denna helg är det fölauktion i Westfalen och om 2 v i Hannover, resultat kommer på förbundens hemsidor och kan ge bra indikation på årets priser och köpintresse.
Att vi får igång auktioner här hemma är superbra men det tar några år innan det är etablerat, hoppas det blir läge för större auktion 2013 och snart en till lite längre norrut.

Tack för ett omfattande svar!

Hade vi bott närmare hade det inte varit någon diskussion på att åka om vi nu får tillfälle. Men den långa resvägen sätter lite käppar i hjulet. Nu är vi ju inte där så vi kan välja än ;)

Några fler härifrån som väntar på svar?

Jag visade också föl som blev filmat, men har hört att fyra föl från den platsen är uttagna nu. Vet inte om det finns officiell info nånstans?

Vi har 60 mil till Flyinge så det är nog väldigt tveksamt om jag hade åkt ändå, men det hade ju varit en bra merit.

Delvis kl

Tips! Westfalens fölauktion sänds live på c- my h--e, börjar igen kl 13, tillfälle för alla som undrar hur det går till, hur man visar, hur priserna ligger - i Tyskland.

Jag har inte sett ngt officiellt om uttagna föl men antar att vissa föl kan vara självklara medan andra kräver mer överväganden och jämförelser med övriga. Säkert (hoppas jag!) vill de ha en väl avvägd del dressyr resp hopp, hingstar resp ston, efter vissa poppishingstar osv. Samt att de utvalda ska tacka ja.

Jag har fått besked i dag via e-post att mitt föl är uttaget, så de föl som är aktuella borde få besked när som helst... :)

Icca Grattis, vad kul :laugh: Mitt föl blev inte uttaget, måste säga att de var väldigt snabba med att meddela!!

Känns skönt att slippa resan och ska köpa filmen av ASVH efter auktionen för att använda i försälningssyfte.

Min är e Fantast v h Zwarte Pannenhof - Cortez, blev inte heller uttagen (så nu åker hon ut på annons ;)).

kl. Nu ligger fölkollektionen ute på asvh:s hemsida. 26 föl, 15 dressyr, 11 hopp, 14 hingstar, 12 ston. Ett par jag hunnit titta på riktigt riktigt fina, och lite bättre filmer i år, ssk de som är filmade utomhus.

Athena det är du som äger Fair Choice va? Jag äger hennes avkomma Beatrix kiddo. Såg oxå kort på Kiddos lillasyster, alltså årets föl. såg superfin ut! Grattis! På söndag ska vi visa Kiddos föl efter Turmalin och även stamboksföra henne :)

Ja det stämmer! Vad kul, hoppas det går bra för er. Jag är jättenöjd med årets föl (men visar inte ändå...). Nu är hon dräktig med Click and Cash.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 825
Senast: Red_Chili
·
Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 750
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI