Eliminationsdiet

Dino

Trådstartare
Jag ska påbörja en ny eliminationsdiet på vovven. Vi har gjort en tidigare, då med Hills Z/D utan någon effekt. Vetten tycker då istället att vi ska prova en ny diet nu istället med Royal hypoallergenic då det tydligen finns ännu mindre att vara allergisk mot i de fodret som jag förstod det.
Blodprov/skrapprov är taget och inskickat vilket inte visade någonting på kvalster, damm osv. Så mest troligt är det någonting i matväg som är orsaken till klådan och därför ska också en ny diet startas.

Men är det någon som har erfarenhet av Eukanubas Dermotosis. Kan man göra en eliminationsdiet på det fodret? Anledningen till att jag frågar är att det är lite billigare och mer lättillgängligt.

Kan jag testa köra på det eller bör jag köra på royals direkt?

Sv: Eliminationsdiet

Nu har jag dålig koll på vad allergifodren innehåller, men är ni säkra på att hunden inte är allergisk mot spannmål eller att "allergin" i själva verket är brist på vitaminer och annat?

Det är ju tex inte allt för ovanligt att "allergiska" hundar utan problem klarar färskfoder eller barf, dels för att de då slipper spannmålet, men också för att de faktiskt får i sig allt de behöver.

Jag tänker också som R-C..

Jag hade testat ett foder utan spannmål. Är oftast det som är problemet och man märker resultat väldigt snabbt.

Just nu går han på klass färskfoder vilket är det jag tycker han funkar bäst på även fast det innehåller spannmål. Vi har även provat vom og hundemat och musch. Vilket han också funkade bra på, men voh är mycket svårt att få tag i här och muschen blir så väldigt dyr när man har en hund som äter mycket.

Trots färskfoder så är klådan där. Jag drar mig verkligen för att göra en till eliminationsdiet då han gick ner väldigt mycket i vikt på den förra dieten och tappade muskler. Men jag ser ingenting annat att göra då jag har testat spannmålsfria foder osv.

Har du kikat på Acana lamm och äpple? Det innehåller bara ett sorts kött (lamm) vilket kan vara bra om man inte vet vad hunden är allergisk mot. Många hundar som kliar sig har blivit hjälpta av detta foder. Lycka till med din hund!

Det kan jag testa och kanske köra en sorts eliminationsdiet på det?

Vad är det för proteinbas på det foder du testat?

Fick i veckan höra att det inte är ovanligt att hundar är allergiska mot kyckling.
Misstänker att det är det min hund har reagerat mot. Nu när jag kör på lamm istället är det inga problem.

RC ska dessutom tydligen spraya någon typ av kycklingfett på all sin mat för att få det lukta mer (eller någon sådant, minns ej exakt vad hon sa), så om du ska testa att utesluta kyckling ska du undvika RC helt.

Var bor du? Det finns en del företag som levererar färskfoder till dörren utan att det kostar särskilt mycket.

Har försökt undvika kyckling så gott de går. VoH fodret som han åt innehöll kyckling men inget av de andra som han har ätit på senaste tiden.

Tror inte att RC har kyckling i sitt dietfoder eftersom det är ett foder som man ska göra en elliminationsdiet på, vilket innebär att det är nästan ingenting hunden kan reagera på i det fodret.

Bor i norra norrland.

Men nu var det inte färskfoder som var frågan, jag har redan testat många olika märken utan resultat.

Jag har bara erfarenhet av RC, och där är ju proteinkällorna sönderprocessade så att de inte ska kunna kännas av, därför kör man allergifodren när man utreder hunden. Hunden kan inte reagera mot något i fodret. (vissa fall finns det som inte ens kan äta allergifoder)

Men när jag kollade upp min hund så var det noga att man kollade matallergi först, sen mot omgivningen. Det pga att mat och omgivningsallergi var så lika och uteslöt man matallergin först var det mycket lättare att gå vidare sen.
Men min hund gjorde vanligt allergitest som man gör på människor.

Jag har redan kört en eliminationsdiet tidigare då på hills z/d utan framgång, därefter togs blodprov som skickades in och inte visade någontin. Dock så blev det bara inskickat på damm, kvalster och någonting mer. Och det finns ju miljoner saker till en hund kan vara allergisk mot.

Men vetten tycker iallafall att vi ska göra en till diet men med ett annat foder. Hon rekommenderade då RC. Om dieten inte visar någonting nu heller kommer vi gå vidare med ev. pricktest och allt vad man gör.

Hur mådde din hund på RC?

Jag har redan kört en eliminationsdiet tidigare då på hills z/d utan framgång, därefter togs blodprov som skickades in och inte visade någontin. Dock så blev det bara inskickat på damm, kvalster och någonting mer. Och det finns ju miljoner saker till en hund kan vara allergisk mot.

Men vetten tycker iallafall att vi ska göra en till diet men med ett annat foder. Hon rekommenderade då RC. Om dieten inte visar någonting nu heller kommer vi gå vidare med ev. pricktest och allt vad man gör.

Hur mådde din hund på RC?

Mina hundar har plåtmagar :) Trots att han käkat färskfoder större delen av sitt liv så funkade det riktigt bra med torrfodret. Det var mest jag som hade det jobbigt med att han skulle äta torrfoder. Ville göra egen mat istället men det enda han skulle få äta då var kanin och älg tror jag. Det blev lite för dyrt att få ihop så många kaniner då han är så otroligt stor = många kilo kanin. Jag fick lov att börja med torrfodret och han åt det med god aptit till och med :D

Jag har ingen erfarenhet av det fodret men är det hydraliserat (hur fanken man nu stavar detta) protein i det? Alltså har Eukanuba också ett sånt allergi "veterinär" foder?
Min hund har testat RC Hypo samt Purinas HA och han blir mycket sämre på båda så vi kunde inte göra eliminationsdiet på dessa. Just nu äter han färskfoder och mår bättre än tidigare men är inte symptomfri än =/

Kyckling, fisk och spannmål är det vanligaste att hundar är allergiska mot.
Ofta kan dessa hundar äta t ex lamm o risfoder. Men det gäller att se upp för vissa foder kallas lamm o ris trots att de innehåller 5% lamm och resten kyckling. Det finns foder som inte innehåller spannmål. Så finns det även helt vegetariska foder. En sak som inte många tänker på är att hunden kan vara allergisk mot dammet i fodret/fodersäcken. I så fall försvinner klådan om/när man går över till färskfoder. Hög proteinhalt kan också ge klåda.

Att tänka på när man ger elminationsdiet är att hunden ska enbart äta det. Om hunden hittar något ätbart ute eller äter något man tappar på golvet kan det vara kört.

Mögel ger hundar klåda. Om hunden hittar gammalt bröd utkastat till fåglar och äter det får den klåda som ett brev på posten.

Liknande trådar

Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 639
Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 416
Senast: Dino
·
Hundhälsa Jag skrev en tidigare tråd där jag beklagade mig över att veterinären tyckte att min hund skulle äta torrfoder under tiden vi gör en...
2 3
Svar
56
· Visningar
11 225
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 437
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar