Eliminationsdiet vid allergiutredning

Taxilock

Trådstartare
Jag skrev en tidigare tråd där jag beklagade mig över att veterinären tyckte att min hund skulle äta torrfoder under tiden vi gör en eliminationsdiet som första steg i en allergiutredning.

Började ge henne RC´s ena allergifoder men hunden åt inte, tog kontakt med veterinären för att se om jag kanske eventuellt skulle kunna ge färskt istället men vetten tyckte inte alls att det var en bra idé. Jag försökte förklara att jag hittat både rent vildsvinskött, älgkött och hjortkött på affären och att jag kanske kunde ge ngt av dessa. Vet sa att det måste vara ngt hunden aldrig ätit förr och hon har i alla fall aldrig ätit varken vildsvin eller älg. Men vet tyckte inte att det var ngn bra idé alls så jag fick vackert lämna tillbaka RC fodret och istället prova Hill´s allergifoder. Om hunden inte åt det skulle vi eventuellt kunna kolla på en hemlagad diet.

Det känns så tråkigt att det ska vara såhär. Jag har förtroende för den här veterinären men tyvärr har jag väldigt dåligt förtroende för veterinärer när det kommer till foder. Jag har efter bara två veckor med torrfoder märkt stora negativa skillnader på min hund och hon har börjat lukta hemskt i munnen. Andra säger att hon inte luktar men dom kanske är vana vid lukt från hundars mun. Min hund har knappt luktat ngt alls.

En av veterinärens främsta anledningar till att inte ge en färsk eliminationsdiet var att det är så svårt att se till att hunden får allt den behöver och att man måste tillsätta massa saker, att det inte räcker med bara färskt kött. Klarar sig inte hunden på bara kött i två månader? Är det någon som har relevant erfarenhet av detta? Fick förslag på FB att enbart ge ren vom men hon har ätit vom förr och det måste väl vara från en proteinkälla hon inte känner igen?

Sv: Eliminationsdiet vid allergiutredning

Hur trist det än låter så skulle jag nog köra vidare på Hills allergifoder. Även om det skulle räcka med kött, potatisfiber/riven vitkål/rivna morötter och vitamin- och mineraltillskott så riskeras processen fördröjas om hunden inte skulle tåla älgköttet (även om han inte har ätit älg så kan han korsreagera från ex. nöt). Då får du börja om igen.

Fördelen med det hydrolyserade fodret är att det inte finns något i fodret som är histaminfrisättande eller som innehåller mycket histaminer. Rent kött innehåller rätt mycket histaminer. Går immunförsvaret på högvarv eller om hunden inte kan (vilket var fallet med min efter en lång magsjuka) bryta ner histaminer så kan man få reaktioner trots att hunden egentligen inte är allergisk mot det den har ätit.

Vår hund har ätit enbart renkött(rått) och kokade, passerade morötter de senaste 2 åren. Han får råa köttiga lammben också varannan dag.
Han mår utmärkt, vi träffar regelbundet veterinär bla för att jag är orolig för att han få någon brist pga dieten. De tar prover och kollar honom, och han mår toppen. Så din hund lär klara sig 2 månader utan problem.

Det där med histaminerna kände jag inte till dock, intressant. Tyvärr kan vi i dagsläget inte ändra dieten, men planen är att testa vidare så snart det går.

Lite ot kanske men en fråga till er som vet ...

Håller själv på med eliminationsdiet till min hund. Jag ger torrfoder och ska göra det i åtta veckor. Sedan testa med det gamla fodret, godis, tuggben etc. Blir det reaktion blir det tillbaka till torrfodret.

Efter det så ska man ju testa olika proteinkällor. Min veterinär säger att jag ska testa varje proteinkälla två veckor om det inte blir reaktion tidigare såklart.

Men hur hänger detta ihop med att hunden inte kan vara allergisk mot sånt den inte ätit innan och att man kan basera allergiutredningen på sådant hunden inte ätit innan? Hur lång tid tar det för hunden att utveckla ev allergi mot sånt den inte ätit innan? Är det inte lite osäkert att basera eliminationsdieten på färsk mat om hunden ändå kan bli överkänslig inom några veckors tid?

Jag har lite tankar på att testa älg/rådjur först och om det funkar byta ut torrfodret till bravo vilt. Men hur lång tid ska jag egentligen testa den här nya proteinkällan innan jag kan vara säker på att han tål det? Så jag inte börjar testa annat och han sedan börjar reagera på rådjur medan jag testar fisk.

Hmm ... Kanske skulle startat en egen tråd ^^

Man brukar väl säga att om ingen reaktion har visat sig inom två veckor så är det grönt ljus.

Att man inte kan bli allergisk mot sådant som man inte tidigare har ätit är inte riktigt sant. Däremot kan man - första gången man äter ett livsmedel (ett allergen) - inte reagera allergiskt (annat än möjligen korsreagera) mot det. För en äkta allergisk reaktion krävs det att man har IgE-antikroppar mot allergena komponenter från ett visst allergen. Har man aldrig utsatts för allergenet så kan kroppen heller inte reagera allergiskt. När man väl har utsatts för allergenet vid ett tillfälle så kan man dock reagera allergiskt vid nästa tillfälle man utsätts för det.

Jag tycker att du har en bra plan. Ge eliminationsfodret. Prova att gå tillbaka till det gamla. Får du reaktion så vet du att det är något däri som hunden inte tål. Gå sedan tillbaka till eliminationsfordret för att "nollställa" hunden och prova därefter - i tvåveckorsintervaller - sak för sak som ingår i Bravo vilt.

Ah, då var det som jag trodde :) men då är det alltså väldigt osäkert att laga egen mat? Eller,;det kan ta några veckor innan man hittar nåt som kan passa. Fortsätter hunden klia sig så vet man inte om det beror på fodret eller på andra allergier som kvalster eller katt.

Då måste det ju absolut vara bättre med ett hydroliserat foder från början.

Min hund har fö slutat klia sig :) han blev bättre ganska omgående, och nu efrer 3,5 veckor kliar han sig inte alls!

Du kan lugnt ge enbart en proteinkälla och en kolhydratkälla (ja, du behöver även en kolhydratkälla) i 8 veckor utan någon som helst risk för att hunden får näringsbrist! Är hunden vuxen och kry för övrigt finns där inga betänkligheter. Du ska inte tillsätta vitaminer/mineraler då hunden kan reagera på även det = eliminationsdieten har gjorts i onödan.

Det är faktiskt bättre att ge en hemlagad eliminationsdiet än ett färdigt torrfoder då det finns hundar som är allergiska mot konserveringsmedel och färgämnen. Dessutom kan de reagera även på det hydrolyserade proteinet.

Vad du måste se upp med vid en hemlagad diet är korsallergier, problemet där är att experterna inte är överens. Vissa menar till exempel att älg kan korsreagera med nöt, medan andra menar att så inte är fallet. Vildsvin bör du däremot inte ge, där finns en konstaterad korsreaktion med gris. Kan du få tag i hästkött (finns bland annat på burk i en webshop, PM:a för länk) vore et perfekt då det ej korsreagerar med något av de vanliga proteinerna. Som kolhydratkälla lämpar sig sötpotatis (om hunden ej ätit det), quinoa, hirs m.m

Du kan lugnt ge enbart en proteinkälla och en kolhydratkälla (ja, du behöver även en kolhydratkälla) i 8 veckor utan någon som helst risk för att hunden får näringsbrist! Är hunden vuxen och kry för övrigt finns där inga betänkligheter. Du ska inte tillsätta vitaminer/mineraler då hunden kan reagera på även det = eliminationsdieten har gjorts i onödan.

Det är faktiskt bättre att ge en hemlagad eliminationsdiet än ett färdigt torrfoder då det finns hundar som är allergiska mot konserveringsmedel och färgämnen. Dessutom kan de reagera även på det hydrolyserade proteinet.

Vad du måste se upp med vid en hemlagad diet är korsallergier, problemet där är att experterna inte är överens. Vissa menar till exempel att älg kan korsreagera med nöt, medan andra menar att så inte är fallet. Vildsvin bör du däremot inte ge, där finns en konstaterad korsreaktion med gris. Kan du få tag i hästkött (finns bland annat på burk i en webshop, PM:a för länk) vore et perfekt då det ej korsreagerar med något av de vanliga proteinerna. Som kolhydratkälla lämpar sig sötpotatis (om hunden ej ätit det), quinoa, hirs m.m

Å andra sidan kommer din hund inte heller att dö av att äta torrfodret i 8 veckor heller. Så fort du byter över sen igen kommer de negativa effekterna som du tycker dig ha märkt att försvinna.

Ååå vad glad jag blir att du startade den här tråden!!! Jag har samma problem med min tik! Vi har tagit blodprovet och väntar nu på svar från labbet, tills dess skulle vi prova ett allergifoder och ge henne kortison. Vi kör på RC just nu och hunden mår inte bra alls! :cry: Hon har tidigare ätit färskfoder och då var pälsen fin, fällde knappt osv. Nu luktar det hund, pälsen ramlar av som på en peruk så fort man rör henne och hunden har börjat fisa väääldigt mycket! Jag vågar inte avbryta dieten eftersom min veterinär inte tycker att jag ska ge henne färskfoder. Hon äter inte Hills så det faller bort. Vet inte rikgit vad jag ska göra. jag tror inte att det är fodret hon är allergisk mot, möjligen torrfoder då efter den här reaktionen! :cool:

Du kan ju ge färskfoder sen, om du hittar något som hunden tål, men det är olämpligt som eliminationsdiet.
Att pälsen ramlar av beror nog inte på fodret, är du orolig så prata med din veterinär, sannolikt något som kommer av allergin.

8 veckor på torrfoder (hydrolyserat) dör ingen hund av.

Det bästa ur utredningssynpunkt är en hemlagad eliminationsdiet! Men för den enskilda ägaren kan torrfoder vara bättre ur olika perspektiv; det är enklare och kräver inte lika mycket tid samt i många fall billigare, särskilt om man har en stor hund.

Men om hunden visar sig vara allergisk efter ett par veckor då? Då får man försöka hitta nåt nytt och börja om? Det var lite det jag undrade över ... nu är detta inget jag själv har problem med eftersom min hund är symtomfri nu som sagt.

Om det skulle vara så att hunden reagerar tydligt negativt (ur allergisynpunkt) på det hydrolyserade torrfodret så får man börja fundera på om det kan vara så att det är ett av de ovanliga fallen där hunden faktiskt är allergisk mot något konserveringsmedel eller färgämne. Då rekommenderas det att gå över på en hemlagad diet i 8 veckor istället, alternativ kan vara att byta till ett annat allergifoder av annat märke eller hydrolyseringsgrad (t ex är RC Anallargenic det fodret med högst hydrolyseringsgrad, högre än både RC hypoallergenic och Hill's båda z/d varianter).

Nu menade jag visserligen allergi mot den hemlagade maten. Det måste väl vara vanligare med allergi mot häst/annan ny proteinkälla än mot konserveringsmedel/färgämne? (eftersom du skricer att det är ovanligt)

Nej, för att hunden ska ju få något den aldrig ätit förut. Då kan den inte heller vara allergisk mot det! Det tar ett tag för allergier att utvecklas. Om hunden dock skulle stå på en diet av enbart hästkött och någon kolhydratkälla i många år, ja då finns det en chans att den riskerar att bli allergisk mot även det. Men de veckor det innebär vid en eliminationsdiet utgör ingen risk för att hunden ska reagera.

De flesta hundar har inte haft kontakt med hästkött eftersom det inte är en vanlig ingrediens i hundfoder och det finns inga kända korsallergier mot andra vanligare råvaror, varför det kan vara ett bra alternativ vid en hemlagad diet

Senast ändrad:

Nej, för att hunden ska ju få något den aldrig ätit förut. Då kan den inte heller vara allergisk mot det! Det tar ett tag för allergier att utvecklas.

Fast stämmer det? Första gången man utsätts för ett allergen så kan man så klart inte reagera eftersom det inte finns några IgE-antikroppar mot allergenet. Det är ju det man menar att hunden inte kan vara allergisk mot något den aldrig ätit. Redan andra gången kan man utsätts för ett allergen så kan man dock reagera. Du är ju visserligen veterinärstudenten av oss men S.Å på Djurakuten så visar sig allergier inom två veckor efter det att man har utsatts för ett allergen (givet att man är allergisk mot det). Sedan kan så klart nya allergier utvecklas på längre sikt också.

Men jag är självfallet helt öppen med att jag kan ha fel. Jag vet att du är duktig på det här! :)

Går immunförsvaret på högvarv eller om hunden inte kan (vilket var fallet med min efter en lång magsjuka) bryta ner histaminer så kan man få reaktioner trots att hunden egentligen inte är allergisk mot det den har ätit.

Jag tror att det var något liknande som hände med min tik när jag skulle försöka utreda henne med hjälp av hills eliminationsfoder (ris + anka / ägg / något mer). Tanken med dem är ju att det ska vara ovanliga proteinkällor som hunden inte ska reagera på, men hon reagerade på varenda en trots att jag gick tillbaka till hills hypoallergen i flera veckor emellan foderbyte.

Hon hade antagligen inte tålt saker i fodret i många år, med då hon "löst situationen" genom att inte äta samt inte får de "klassiska symtomen" med t.ex. klåda eller dålig magen så var det ingen som förstod vad som var fel.

Eftersom hon nu inte tålde dem så har jag uteslutit ris för säkerhets skull, men annars så har jag helt enkelt gått på känsla och provat mig fram till två foder som går bra.

Men då är hon som sagt inte speciellt allergisk så jag kan slarva lite utan att det gör någonting, så länge det inte blir för mycket eller för ofta.

Det SÅ menar är ju om att utsätts för ett allergin man redan är allergisk mot, men att det kan ta två veckor innan själva symtomen visar sig. Det är ju det hela rechallengen efter eliminationsdieten grundar sig på, att man ger något hunden ätit förut för att se om den är allergisk eller inte. Då väntar man två veckor.

Ger du däremot något som hunden ej haft kontakt med förut så tar det betydligt längre tid än två veckor för hunden att bilda IgE mot allergenet, så det stämmer inte att den kan reagera redan andra gången om det är något som kroppen aldrig haft kontakt med förut. Det har i alla fall jag fått lära mig.

Skillnad är det med läkemedel, där kan redan första givan ge en reaktion.

Rent teoretisk. Vad gör man om hunden börjar utveckla allergi efter allergi? Måste man börja jaga råttor eller handla zebra på ebay? :devil:

Min tål hittils inte: ren, ko, lamm, gris. Nu funderar jag ifall hon börjat reagera på fisk också. Jag vågar inte ens prova älg, då hon reagerade så starkt på ko. Häst kan vara knepigt att få tag i, tror jag.

(svär över att de enda vettarna (kan räknas på en hands fingrar) specade på hudproblem finns i huvudstaden. Ingen annan stans i hela landet...)

Okej, det var det jag undrade.

Har dock en kompis med foderallergisk hund och den har visat rätt fort att den är allergisk mot nya grejer. Till exempel antilop och häst, trots att den inte varit i kontakt med det innan. Men det kanske är ett extremfall.

Så när jag börjar testa olika födoämnen så ska jag börja med sånt min hund ätit förut, för det kommer han visa allergi på inom två veckor om han är allergisk? Men nya saker kan ta flera månader? Hade ju tänkt att testa typ älg och rådjur flört, och sedan potatis och korn eftersom det är vad som finns i brovo vilt. Och hoppas på att det funkar för att sedan övergå på det medan jag fortsätter testa annat. Men det är alltså inte bra eftersom det kommer ta flera månader för honom att reagera om han nu är allergisk? Inte så lyckat om han börjar klia sig pga älg medan jag testar något annat som tex fisk?

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Siamesen, 8 år gammal, har misstänkt foderallergi. Fick kortisoninjektion för att se om symptomen minskade. De gjorde de men kom...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 563
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 030
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama