Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Flying_Fox

Trådstartare
Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och denna rekommenderades bl a i Ridsport. Efter två veckor uppstod något slags elfel i form av att två varningslampor (VDC och elektronisk parkeringsbroms) tändes, samtidigt som det inte gick att rubba växelspaken. Var då precis på väg med hästar till träning. Slutade med bärgning. Det var en säkring som hade gått. Allt frid och fröjd tills samma sak hände igen. In på verkstaden, en massa tjafs och bråk, de ville hela tiden ha det till att det var fel på släpet och inte bilen. Dock hade vi kört släpet i flera år med vår gamla bil, en Saab, utan några som helst problem.

Nåväl, till sist sade verkstaden att de hade hittat felet: några buntband runt elkablar var för hårt dragna. Det var ett fabrikationsfel. Allt frid och fröjd några månader. Sedan samma sak igen; vi bytte säkring, bilen fungerade åter. Den rullade problemfritt med släp och allt i ett antal månader, till för en vecka sedan. Häst och ungar och tusen prylar lastade, på väg till meeting, jag kör ensam. Indikatorlamporna tänds på nytt, mitt under körning. Ren mardröm. Ska inte plåga er med alla detaljer, men för att göra en lång historia kort måste man nu ta ur en viss säkring varje gång man parkerar på grund av att bromsljusen bak inte släcks. Sedan får man lov att sätta i säkringen igen när man ska köra.

Vi har nu fått mer än nog av den här bilen, som alla talade så varmt om och som skulle vara världens bästa dragbil. Visst är den stadig och bra i dåligt väglag, men de här elproblemen gör ju att man aldrig kan lita på att komma fram överhuvudtaget! Vi är nu inne på att försöka byta in skrothögen mot en dragbil av annat märke, men frågan är vilket?

Tacksam för alla tips om andra bilmärken som kan lämpa sig som dragbil 4wd för 2-hästsläp! Även intressant att få veta om andra här med Subaru har råkat ut för samma sak.
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Jag har inte haft samma problem men min 2010 legacy skakade och var värre med släp på.
Har gått igenom samma visa med att de skyller på släpet mm. Företaget jag köpte av och Subaru kunde absolut inte hitta något problem och jag fick världens mest balanserade däck.
Efter en artikel i vi bilägare där en person fått problem med ACn som t.o.m gått till dom i ARN utan att Subaru medger att det är ett fel på bilen så gav jag upp. Sålde skiten (9 mån gammal) tillbaka till säljaren och köpte en Saab 9-3. Förlust på ca 100.000:-
Subaru är ett helvete när det inte fungerar.
För min del blir det aldrig en Subaru igen.
// Linda
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Jag tycker att det verkar som att man med Subaru antingen får måndagsexemplar från helvetet, eller pålitliga traktorer.

Min hör (peppar peppar) till de sistnämnda. Men den är äldre, från 1999.
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Ja, om man går in på Subaru-forumet och läser så skriver många att de äldre modellerna fungerade bra, men med de senaste modellerna har det uppstått flera problem. Att bilarna skakar, som Linda beskriver, har jag sett flera klaga på. Sedan finns det annat också, bland annat samma typ av elfel som vi har fått. Det som gör mig riktigt sur är att Subaru-verkstaden aldrig vill kännas vid att det kan vara fel på bilen. Första gången problemet uppstod hävdade de direkt att det var släpet det är fel på. Hur kan det vara det, när släpet fungerar utmärkt med en annan bil?

Personligen tror jag att de nya modellerna av Subaru är överlastade med elektronik, vilket gör att systemet blir överkänsligt och får kortslutning när man ansluter ett släp. En sådan hyperkänslig bil kan man ju inte ha när man håller på med hästar. Jag kan inte riskera att bli stående "in the middle of nowhere" med hästar och ungar var och varannan gång vi åker på tävling eller träning. Nej, nu gör vi oss av med den här olyckskärran:mad:
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Man undrar ju om märket har vuxit snabbare än vad de har hunnit med kvalitetsmässigt.

När jag köpte min bil 2006 var Subaru fortfarande lite av en nördbil, den fanns t ex inte med på listan över märken som klarade besiktningen bra eftersom den sålde så lite. Nu ser man ju Subaru överallt.
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Tacksam för alla tips om andra bilmärken som kan lämpa sig som dragbil 4wd för 2-hästsläp! Även intressant att få veta om andra här med Subaru har råkat ut för samma sak.

Honda CR-V diesel. Hade själv en bensinare (-08:a), som tyvärr inte fick dra mer än 1600kg, men i övrigt var kanon som dragbil. Dieselvarianten får dra 2000kg. Även VW Tiguan är en toppendragbil (bara kört bensinaren, får dra 2010kg)
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Med de nya dieselarna så ska man helst inte vara speciellt frusen av sig. På rejäla vinterdagar tog det 1 timme för bilen att bli varm. Då hjälpte Hallandsåsen till. Jag har nästan 2h resväg till jobbet så jag skojar eller överdriver inte.
Det som gör mig mest förbannad är hur man blev behandlad av Subaru. De skyllde tex på att jag körde i fel växel :/ Men bilen var värst i 120km/h på ca 2400varv. Vilken växel använder man då?
Allt var mitt eller mitt släps fel.
// Linda
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Låter som 5:ans växel.

Vi har en subaru legacy -05, inte haft några problem med den. Sambon ska köpa en nyare forrester, men jag har inte hört att det ska vara några problem med dem. Det återstår att se vad som händer. Tycker det är en bra bil, speciellt på vintern. :)
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Hur mycket behöver du kunna dra?

Sambons ena son har en Passat som är grym att dra med och får dra 2000.

Med lite större plånbok skulle jag välja en VW Touareg.
 
Sv: Elfel Subaru Outback, blir tokig snart

Gammal tråd ser jag. Hur som helst...

Jag fick ett liknande problem med min skoda, att bromsljuset lyste bak. Åkte till mekonomen och kvinnan där hade faktiskt svar, om jag bara kunde minnas vad det var!

Nåt med elen/kopplingen till släpet. Fasen, jag ska försöka komma på vad det var. I mitt fall så lyste det höga bromsljuset hela tiden på bilen, även när motorn inte var igång. Det var iallafall enkelt att fixa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp