Flying_Fox
Trådstartare
Hej, undrar om någon här har varit med om något liknande. Köpte en ny Subaru Outback 2010, då vi verkligen ville ha en bra dragbil och denna rekommenderades bl a i Ridsport. Efter två veckor uppstod något slags elfel i form av att två varningslampor (VDC och elektronisk parkeringsbroms) tändes, samtidigt som det inte gick att rubba växelspaken. Var då precis på väg med hästar till träning. Slutade med bärgning. Det var en säkring som hade gått. Allt frid och fröjd tills samma sak hände igen. In på verkstaden, en massa tjafs och bråk, de ville hela tiden ha det till att det var fel på släpet och inte bilen. Dock hade vi kört släpet i flera år med vår gamla bil, en Saab, utan några som helst problem.
Nåväl, till sist sade verkstaden att de hade hittat felet: några buntband runt elkablar var för hårt dragna. Det var ett fabrikationsfel. Allt frid och fröjd några månader. Sedan samma sak igen; vi bytte säkring, bilen fungerade åter. Den rullade problemfritt med släp och allt i ett antal månader, till för en vecka sedan. Häst och ungar och tusen prylar lastade, på väg till meeting, jag kör ensam. Indikatorlamporna tänds på nytt, mitt under körning. Ren mardröm. Ska inte plåga er med alla detaljer, men för att göra en lång historia kort måste man nu ta ur en viss säkring varje gång man parkerar på grund av att bromsljusen bak inte släcks. Sedan får man lov att sätta i säkringen igen när man ska köra.
Vi har nu fått mer än nog av den här bilen, som alla talade så varmt om och som skulle vara världens bästa dragbil. Visst är den stadig och bra i dåligt väglag, men de här elproblemen gör ju att man aldrig kan lita på att komma fram överhuvudtaget! Vi är nu inne på att försöka byta in skrothögen mot en dragbil av annat märke, men frågan är vilket?
Tacksam för alla tips om andra bilmärken som kan lämpa sig som dragbil 4wd för 2-hästsläp! Även intressant att få veta om andra här med Subaru har råkat ut för samma sak.
Nåväl, till sist sade verkstaden att de hade hittat felet: några buntband runt elkablar var för hårt dragna. Det var ett fabrikationsfel. Allt frid och fröjd några månader. Sedan samma sak igen; vi bytte säkring, bilen fungerade åter. Den rullade problemfritt med släp och allt i ett antal månader, till för en vecka sedan. Häst och ungar och tusen prylar lastade, på väg till meeting, jag kör ensam. Indikatorlamporna tänds på nytt, mitt under körning. Ren mardröm. Ska inte plåga er med alla detaljer, men för att göra en lång historia kort måste man nu ta ur en viss säkring varje gång man parkerar på grund av att bromsljusen bak inte släcks. Sedan får man lov att sätta i säkringen igen när man ska köra.
Vi har nu fått mer än nog av den här bilen, som alla talade så varmt om och som skulle vara världens bästa dragbil. Visst är den stadig och bra i dåligt väglag, men de här elproblemen gör ju att man aldrig kan lita på att komma fram överhuvudtaget! Vi är nu inne på att försöka byta in skrothögen mot en dragbil av annat märke, men frågan är vilket?
Tacksam för alla tips om andra bilmärken som kan lämpa sig som dragbil 4wd för 2-hästsläp! Även intressant att få veta om andra här med Subaru har råkat ut för samma sak.