elektrolyter eller vanligt salt

vinkelina

Trådstartare
märkt att hästen inte använder sin saltsten så mycket mera. Och som hon svettas just nu borde jag tillsätta salt i hennes mat

men vad är skillnaden på elektrolyter och vanligt salt. första är väl dyrare förståss ;) men annars. Vilket är bättre. svettas så schabraket är blött på ovansidan när vi jobbar ordentligt ca 4-5 gånger i veckan

Sv: elektrolyter eller vanligt salt

Elektrolyter är ett samlingsnamn för de olika salterna.
Oftast är det bara NaCl som behöver tillsättas och då är det onödigt att ge ett dyrt elektrolytpreparat.
Kalium finns i överskott i grovfodret.
Se till att magnesuimbehovet är täckt.
Ge koksalt i maten och gärna saltvatten vid mer ansträngning.
// Linda

Elektrolyter kallas även svettersättning då det är vad det är. Vanligt salt ersätter inte alls allt det hästen förlorar när den svettas.
En häst som rids normalt klarar sig nog med vanligt salt även om de svettas en del, men hästar som tränas hårt och tävlas flera dagar på raken har bättre användning av elektrolyter som är sammansatt för att ersätta det de förlorar. En häst kan inte lagra elektrolyter i förväg och om de svettas mycket flera dagar i rad kan inte fodret ersätta förlusten utan de presterar sämre.

Vad är det hästen förlorar i svetten?
Många elektrolytblandningar innehåller div som inte behövs.
// Linda

Räcker gott och väl med vanligt salt, Natriumklorid. Väldigt mycket billigare dessutom!

märkt att hästen inte använder sin saltsten så mycket mera. Och som hon svettas just nu borde jag tillsätta salt i hennes mat

men vad är skillnaden på elektrolyter och vanligt salt. första är väl dyrare förståss ;) men annars. Vilket är bättre. svettas så schabraket är blött på ovansidan när vi jobbar ordentligt ca 4-5 gånger i veckan

Svett innehåller främst natrium, klorid och kalium men även mindre mängder kalcium och magnesium. Grovfoder innehåller dock höga halter av kalium så extra kalium behöver man vanligtvis inte ge. Har man en balanserad foderstat med tillräckligt med kalcium och magnesium (en bra bit över minimimängder) så behöver man inte ge extra Ca och Mg heller. Det du däremot måste tillföra när hästen svettas är natrium och klorid.

Med “salt” avses koksalt som är en kemisk förening av natrium och klorid (NaCl). En saltsten är dock oftast inte tillräckligt för att ersätta förlusten av natrium och klorid när hästen svettas, så du bör ge din häst salt i fodret. Rider du endast kortare träningspass så ge hästen löst salt i fodret efter träningen (minst två matskedar).

Elektrolyttillskott brukar innehålla natrium, klorid, kalium, kalcium och magnesium i flytande form. Normalt finns det dock ingen anledning att ge dyra tillskott av elektrolytlösning. Enda tillfället där elektrolyter kan behövas är om man tävlar i distansritt eller liknande långritter. Då behöver man ge hästen elektrolyter under ritten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 304
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka