Elda med tuja i öppen spis

cassiopeja

Trådstartare
Vi har tagit ner ett antal gigantiska tujor, och stammarna är på sina ställen ganska rejäla (för att vara tujor som jag har sett :D ). Tanken är att vi ska köra iväg dom till soptippen, men jag började fundera lite... Är det någon idé att kvista av dom och spara stammarna för att göra ved av, eller luktar det fan om man eldar tuja? :confused:

Sv: Elda med tuja i öppen spis

Elda INTE med tuja. Den kan utsöndra ett terpentinliknande ämne som gör den otroligt eldfängd. Spara grenarna till påskbrasan istället!

De innehåller både doft ämnen oljor och hartser som säkert både luktar och "kläggar igen". (Såg hur de har problem i australien med liknande träd och eukalyptus, där oljorna for ypp i trädtoparna och antändes och förflyttades snabbt via topparna över till andra träd osv.) Så jag tror precis som föregående talare att det inte är en bra idé att elda dem annat än i en utomhusbrasa :D

Dagen efter jag la in tråden här ställde jag samma fråga på odla's forum, och där var svaren att det är helt OK men att tujaved skvätter en del. Så nu är jag fortfarande rådvill... :)

Frågan är om vi verkligen orkar kvista av åbäkena och göra ved av dom, eller om det inte är enklare att bara slänga ner allt i en kärra och åka till tippen med i alla fall....

Oj jisses. :)
Vi gör en ny hög med ris på sommaren och eldar på hösten innan igelkottarna flyttar in om det uppkommer ris på sommaren. :) Sen blir det en ny hög på våren som eldas till valborg.
Helt klart mer plats på gården än i ladan här hemma... :D

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 298
Senast: lilstar
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: skuggi
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2