Acto

Trådstartare
Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men, jag har mycket begränsad kunskap om elcyklar, vad ska man kolla på, vilka märken är bra osv.

Jag har börjat titta lite och min tanke är att jag inte behöver en värsting cykel men att jag inte heller bör köpa den billigaste varianten då kvalitén är viktigt för mig, särskilt som även en ”billig” elcykel kostar ett antal tusenlappar. Jag vill ju köpa en elcykel som håller i många år, inte kräver underhåll osv.

Min tanke är att cykla vår, sommar och höst, dvs. jag kommer inte cykla på vintern (bl.a. pga trafiken och halkrisken). Jag kommer troligen främst cykla i Stockholms innerstad (inklusive Djurgården osv.) men då jag tränar drag med min hund på cykel skulle det ju vara kul att även kunna använda den till det så därför funderar jag på en hybrid cykel. Låter det fel?

Jag har läst att placeringen av motorn har betydelse så jag kollar väl främst på cyklar där motorn är placerad bak eller mitten, dvs. inte framhjulsmotorer. Sen har jag även läst att elcyklar räcker mellan 40-150 km och här tänker jag att runt 80 km är lämplig räckvidd, vad tror ni om det? Då jag bor i lägenhet behöver jag kunna ta av batteriet från cykeln (förhindra stöld, förenkla laddning).

Så är det någon som kan ge tips på vad jag ska kolla på? Jättegärna specifika märken och/eller modeller.
 
Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men, jag har mycket begränsad kunskap om elcyklar, vad ska man kolla på, vilka märken är bra osv.

Jag har börjat titta lite och min tanke är att jag inte behöver en värsting cykel men att jag inte heller bör köpa den billigaste varianten då kvalitén är viktigt för mig, särskilt som även en ”billig” elcykel kostar ett antal tusenlappar. Jag vill ju köpa en elcykel som håller i många år, inte kräver underhåll osv.

Min tanke är att cykla vår, sommar och höst, dvs. jag kommer inte cykla på vintern (bl.a. pga trafiken och halkrisken). Jag kommer troligen främst cykla i Stockholms innerstad (inklusive Djurgården osv.) men då jag tränar drag med min hund på cykel skulle det ju vara kul att även kunna använda den till det så därför funderar jag på en hybrid cykel. Låter det fel?

Jag har läst att placeringen av motorn har betydelse så jag kollar väl främst på cyklar där motorn är placerad bak eller mitten, dvs. inte framhjulsmotorer. Sen har jag även läst att elcyklar räcker mellan 40-150 km och här tänker jag att runt 80 km är lämplig räckvidd, vad tror ni om det? Då jag bor i lägenhet behöver jag kunna ta av batteriet från cykeln (förhindra stöld, förenkla laddning).

Så är det någon som kan ge tips på vad jag ska kolla på? Jättegärna specifika märken och/eller modeller.
Kolla Lifebike C-mute. Jag har ”tant”modellen med cykelkorg medan sambon har den snabbare och lättare pendlingscykeln, som absolut skulle kunna lämpa sig för drag också. Bra tryck i batteriet och det går att trimma så att det fungerar även över 25 km/h om man vill det ;)
Skulle också råda dig att provcykla ett gång olika innan du bestämmer dig. De modeller jag hade kollat ut på nätet stämde inte alls överens med den känslan jag var ute efter, så när jag provcyklat några modeller valde jag ändå att gå upp en prisklass för att få det jag verkligen ville ha. Glöm alla elcyklar som kostar under 10.000 kr, det är bara skräp.
 
Kolla Lifebike C-mute. Jag har ”tant”modellen med cykelkorg medan sambon har den snabbare och lättare pendlingscykeln, som absolut skulle kunna lämpa sig för drag också. Bra tryck i batteriet och det går att trimma så att det fungerar även över 25 km/h om man vill det ;)
Skulle också råda dig att provcykla ett gång olika innan du bestämmer dig. De modeller jag hade kollat ut på nätet stämde inte alls överens med den känslan jag var ute efter, så när jag provcyklat några modeller valde jag ändå att gå upp en prisklass för att få det jag verkligen ville ha. Glöm alla elcyklar som kostar under 10.000 kr, det är bara skräp.
Tack så mycket! Ska kolla på den :). Har funderat på att man ju borde få provcykla, bra att få det bekräftat. Visst bor du i Sthlm? I vilken affär var du och provcyklade?

Prissmässigt har jag inte tänkt under 10 000 kr utan mer mellan 15-20 även om det känns som massa pengar. Samtidigt har jag svårt att avgöra om det ger en bra/lämplig cykel med tanke på att vissa kostar uppåt 30' (och så mkt känns inte aktuellt).
 
Så elcykel :). Har länge tänkt köpa cykel och nu när jag ska göra slag i saken har jag starkt börjat överväga att köpa en elcykel. Men, jag har mycket begränsad kunskap om elcyklar, vad ska man kolla på, vilka märken är bra osv.

Jag har börjat titta lite och min tanke är att jag inte behöver en värsting cykel men att jag inte heller bör köpa den billigaste varianten då kvalitén är viktigt för mig, särskilt som även en ”billig” elcykel kostar ett antal tusenlappar. Jag vill ju köpa en elcykel som håller i många år, inte kräver underhåll osv.

Min tanke är att cykla vår, sommar och höst, dvs. jag kommer inte cykla på vintern (bl.a. pga trafiken och halkrisken). Jag kommer troligen främst cykla i Stockholms innerstad (inklusive Djurgården osv.) men då jag tränar drag med min hund på cykel skulle det ju vara kul att även kunna använda den till det så därför funderar jag på en hybrid cykel. Låter det fel?

Jag har läst att placeringen av motorn har betydelse så jag kollar väl främst på cyklar där motorn är placerad bak eller mitten, dvs. inte framhjulsmotorer. Sen har jag även läst att elcyklar räcker mellan 40-150 km och här tänker jag att runt 80 km är lämplig räckvidd, vad tror ni om det? Då jag bor i lägenhet behöver jag kunna ta av batteriet från cykeln (förhindra stöld, förenkla laddning).

Så är det någon som kan ge tips på vad jag ska kolla på? Jättegärna specifika märken och/eller modeller.
Vi köpte elcyklar i höstas och vad vi upptäckte när vi kollade runt var att det finns olika kvalite på motorerna och dom bästa var från Bosch och Yamaha. Vidare så finns det olika kvaliteter på växlarna där man för rekreation kanske inte behöver värstingen men ändå inte den klenaste heller.

Min rek är att åka och provcykla olika cyklar för det skilde enormt i balans och hur lättrampade, tysta etc cyklarna är. Tycke och smak gällande storlek på ram beroende på hur lång man är etc.

Vi valde till slut att köpa från Bikester då vi fick bra motorer med lång räckvidd för mycket rimligare pris än en "märkescykel" sas.

Vi är så här långt väldigt nöjda och batterierna räcker väldigt länge och vi behöver inte ens ladda mellan cykelturerna. För man ska vara medveten om att det är begränsat antal gånger man kan ladda batterierna och ett klenare batteri har kortare räckvidd samt behöver laddas oftare och får därmed kortare livslängd. Och batterier är dyra i inköp!

Det har dock börjat poppa upp batterireparatörer som återställer batterierna så det kan ju oxå vara ett alternativ.
 
Tack så mycket! Ska kolla på den :). Har funderat på att man ju borde få provcykla, bra att få det bekräftat. Visst bor du i Sthlm? I vilken affär var du och provcyklade?

Prissmässigt har jag inte tänkt under 10 000 kr utan mer mellan 15-20 även om det känns som massa pengar. Samtidigt har jag svårt att avgöra om det ger en bra/lämplig cykel med tanke på att vissa kostar uppåt 30' (och så mkt känns inte aktuellt).
För 15-20.000 kr får du en bra kvalitetscykel, mer än så behöver man inte lägga för dina behov.
Min kostade runt 18.000 kr. Jag var på elcykelvaruhuset på kungsholmen flera gånger. Otroligt proffsiga och hjälpsamma och de har jättemånga olika märken och modeller plus bra område att provcykla i då det finns flera långa uppförsbackar i kvarteret bakom :p
De har även servat och lagat min sambos elcykel en gång och det var faktiskt väldigt prisvärt och snabb service. Kommer lämna in min för service där i sommar. Köpte förra våren och cyklar till och från jobbet (ca 1 mil enkel sträcka) samt lite vardagscykling typ till gymmet, hem till kompis, in till stan etc. Batteriet räcker för typ tre-fyra gånger till och från jobbet, har aldrig upplevt att det behöver laddas ”jätteofta” eller så. Batteriet är smidigt att ta på och av och laddningen går rätt fort.
Har även en hundkärra till cykeln som alla hundar får plats i (totalvikt ca 30kg) och det märks inte ens att den är på när jag cyklar, så smidigt med elcykel när man ska dra kärra!
 
Vi köpte elcyklar i höstas och vad vi upptäckte när vi kollade runt var att det finns olika kvalite på motorerna och dom bästa var från Bosch och Yamaha. Vidare så finns det olika kvaliteter på växlarna där man för rekreation kanske inte behöver värstingen men ändå inte den klenaste heller.

Min rek är att åka och provcykla olika cyklar för det skilde enormt i balans och hur lättrampade, tysta etc cyklarna är. Tycke och smak gällande storlek på ram beroende på hur lång man är etc.

Vi valde till slut att köpa från Bikester då vi fick bra motorer med lång räckvidd för mycket rimligare pris än en "märkescykel" sas.

Vi är så här långt väldigt nöjda och batterierna räcker väldigt länge och vi behöver inte ens ladda mellan cykelturerna. För man ska vara medveten om att det är begränsat antal gånger man kan ladda batterierna och ett klenare batteri har kortare räckvidd samt behöver laddas oftare och får därmed kortare livslängd. Och batterier är dyra i inköp!

Det har dock börjat poppa upp batterireparatörer som återställer batterierna så det kan ju oxå vara ett alternativ.
Tack så mycket för informationen! Det hjälper mkt! Får jag fråga vilken cykel modell/modeller ni valde?
 
För 15-20.000 kr får du en bra kvalitetscykel, mer än så behöver man inte lägga för dina behov.
Min kostade runt 18.000 kr. Jag var på elcykelvaruhuset på kungsholmen flera gånger. Otroligt proffsiga och hjälpsamma och de har jättemånga olika märken och modeller plus bra område att provcykla i då det finns flera långa uppförsbackar i kvarteret bakom :p
De har även servat och lagat min sambos elcykel en gång och det var faktiskt väldigt prisvärt och snabb service. Kommer lämna in min för service där i sommar. Köpte förra våren och cyklar till och från jobbet (ca 1 mil enkel sträcka) samt lite vardagscykling typ till gymmet, hem till kompis, in till stan etc. Batteriet räcker för typ tre-fyra gånger till och från jobbet, har aldrig upplevt att det behöver laddas ”jätteofta” eller så. Batteriet är smidigt att ta på och av och laddningen går rätt fort.
Har även en hundkärra till cykeln som alla hundar får plats i (totalvikt ca 30kg) och det märks inte ens att den är på när jag cyklar, så smidigt med elcykel när man ska dra kärra!
Tack så mycket! Det gör det lättare att sätta informationen man läser om elcyklar i rätt sammanhang. Bor i Vasastan nära Kungsholmen så det låter ju mycket bra :). Får ta och åka till elcykelvaruhuset.
 
Kan man med elcyklar göra som man gör med elbilar, dvs sätta begränsning på hur mycket man laddar i batteriet? En elbil som laddas till ca 80% på daglig basis mår mycket bättre i batteriet. Om man kan göra så skulle jag rekommendera att köpa en elcykel som har lite för lång räckvidd så 80% räcker utan problem och då endast ladda till 80%.
 
För snart ett år sedan köpte jag en 2 år gammal elcykel. Märke KALKHOFF. En norrman förklarade för mig att det är ett av de bästa märkena pga den har borstlös motor och den sitter i navet. Det innebär att hur tungt det än går i backarna så tar inte motorn skada. Bra kvalitet för övrigt också. Säljaren hade orginalkvittot och instruktionshäftet kvar och hon hade köpt den för 17000 kr. Importerat den från Tyskland, har jag för mig hon sa. Motsvarande i Svensk butik kostade drygt 20 000.
 
En sak att tänka på är att det är bättre för batteriet att ladda lite och ofta än att köra det slut. Det finns diagram som visar antalet laddcykler batteriet klarar och genom att inte ladda ur helt och inte ladda fullt kan man mer än fördubbla batteriets livslängd.
 
En sak att tänka på är att det är bättre för batteriet att ladda lite och ofta än att köra det slut. Det finns diagram som visar antalet laddcykler batteriet klarar och genom att inte ladda ur helt och inte ladda fullt kan man mer än fördubbla batteriets livslängd.
Tack! Bra att veta :).
 
Tack! Bra att veta :).
Här är ett diagram som visar att om man laddar Li-ion batterier vid 25% och går upp till 75% laddning kan man ladda 3000 ggr och ändå ha 90 % av batteriets kapacitet kvar. Om man istället laddar från 25% till 100% klarar batteriet bara typ 300 laddningar.

1619017372800.jpeg

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
 
Vilken skillnad!
När jag köpte min elcykel fick jag dels muntlig genomgång av säljarna gällande skötsel av batteriet, men det var även skriftlig information med. Det är till exempel viktigt att ladda batteriet med jämna mellanrum även när cykeln inte används. Köper man en cykel med kvalitetsbatteri går det också att byta ut trasiga eller dåliga celler i batteriet. Min sambo som köpte sin elcykel begagnad fick göra det efter några år, batteriet blev ännu bättre än innan. Gjordes hos batteridoktorn vid Karlaplan efter rekommendation från elcykelvaruhuset.
 

Liknande trådar

Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 216
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
IT & mobiler Min nuvarande mobil (Samsung Galaxy S7) är egentligen helt ok, men den har ett enormt problem: batteriet. Så fort den anser att det är...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: sthu
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp