Bra värme på vintern i bilen, och servicekostnader vad avser vanliga slitdelar (bromsar, hjulupphängning t.ex.) kan vara vettigt att titta på. Dålig värme/ventilation finns det exempel på hos en del elbilar, och ibland brister i serviceorganisationen.
Faktiska innerutrymmen och hur bra man den individ som huvudsakligen ska köra bilen, sitter i bilen är för mig viktiga parametrar oavsett drivlina.
Att reglage och skärmar är logiska och lättanvända även om man befinner sig i en riktigt komplicerad trafiksituation, där det är viktigt att ha ögonen på trafiken, men att det ändå behövs regleras något, som t.ex. hur fläkten blåser för att undvika störande imma på vindrutan.
När jag köpte (ny) bil (inte el, men det spelar ingen roll för resonemanget) för ett par år sedan, så provsatt/provkörde jag alla modeller/märken som var tänkbara utifrån kravspecen och prisbild.
Några gick bort, eftersom jag inte kunde hitta en bra inställning för just mig av stol, ratt osv. Några var obekväma att ta sig in eller ut ur, eller hade korkat utformade lastutrymmen, och därför gick bort ur den allt kortare listan på tänkbara bilar.
Några gick bort, därför att det var långt ifrån intuitivt hur man skulle hantera värme och ventilation och andra inställningar.
Några modeller blev kvar, eftersom de fungerade bra att sitta i, det var enkelt att kliva i- och ur, reglagen var klokt utformade, och sådan last som jag förutsätter ska kunna få plats.