Elbil, ett par år gammal - vilket märke rekommenderas?

Vi har en Cupra Born som vi är mycket nöjda med. Vi har lilla batteriet och den går nog kanske 25 mil på vintern, men 35 på sommaren. Det finns ett större batteri också som därmed har längre räckvidd.
 
Om du verkligen vill dyka ner i trolig begränsning av bilens förmåga vintertid så titta på det forskningsprojekt som hette "Lika bra med CELLER-i". Finns pdf från presentation tillgänglig vid google-sökning. Där kylde de, bland annat, ner bilarna till -20 under en natt innan de provkörde dem. De har även tagit in data från provlopp mellan Luleå-Jokkmokk-Älvsbyn vintertid + mycket annat matnyttigt.
 
Maken har tidigare haft Kia E-Niro i två omgångar och har nu en Kia EV6 (alla via leasing) och har varit/är helnöjd med båda. Bytet till EV6 kom sig nog främst av att han ville ha en som laddade lite snabbare pga att han ibland har ganska långa resor till kund. Alla har gått snällt, inte strulat speciellt mycket alls, var nån gång som Niron krånglade med laddluckan men annars inget konstigt.

Trevliga bilar att både köra och åka i.

Bra räckvidd i båda, 40-45 mil sommartid, 30-35 mil vintertid (nu bor vi dock i Skåne så det är ju oftast inte svinkallt här, det verkar vara mycket pga vinterdäcken som räckvidden sänks).

EV6 har ca. 20% större batterikapacitet MEN är större/tyngre så man får ungefär samma räckvidd med den som med Niron.

Han rekommenderar båda bilarna utan tvekan.
 
Maken har tidigare haft Kia E-Niro i två omgångar och har nu en Kia EV6 (alla via leasing) och har varit/är helnöjd med båda. Bytet till EV6 kom sig nog främst av att han ville ha en som laddade lite snabbare pga att han ibland har ganska långa resor till kund. Alla har gått snällt, inte strulat speciellt mycket alls, var nån gång som Niron krånglade med laddluckan men annars inget konstigt.

Trevliga bilar att både köra och åka i.

Bra räckvidd i båda, 40-45 mil sommartid, 30-35 mil vintertid (nu bor vi dock i Skåne så det är ju oftast inte svinkallt här, det verkar vara mycket pga vinterdäcken som räckvidden sänks).

EV6 har ca. 20% större batterikapacitet MEN är större/tyngre så man får ungefär samma räckvidd med den som med Niron.

Han rekommenderar båda bilarna utan tvekan.
Ja visst är det EV6 som kan snabbladda extra snabbt?

Hovslagaren har en sådan. Han kör runt med ganska stort släp med alla hovslagargrejer i. Är väldigt nöjd som jag fattat det.
 
Ja visst är det EV6 som kan snabbladda extra snabbt?

Hovslagaren har en sådan. Han kör runt med ganska stort släp med alla hovslagargrejer i. Är väldigt nöjd som jag fattat det.
Ja, jag har för mig att det är en av de som laddar riktigt snabbt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp