Elbil, ett par år gammal - vilket märke rekommenderas?

Jag vill förtydliga att man kan behöva byta batteri efter 16 000 mil till en oförutsedd kostnad.
Och då är ju det ett faktafel eftersom då har batteriet bara tappat ca 10%. Så det är inget som normalt behövs.
Sen kan det finnas måndagsexemplar eller att man verkligen misskött batteriet med att ladda hela tiden. Misshandlar man prylarna så är det klart att de inte håller som de ska.
 
Jag vill förtydliga att man kan behöva byta batteri efter 16 000 mil till en oförutsedd kostnad.
Kanske - men mest troligtvis inte - eftersom biltillverkarna sannolikt har en ganska god vingelmån för att slippa byta batterier på garantin. För de vill förstås inte göra det. Så behandlar man batteriet hyfsat väl tror jag sannolikheten för många fler mil bör vara rimligt god.
 
En annan fråga - jag har ju tänkt köra knappt 20 mil i stöten regelbundet, och tänker då att jag på vintern vill ha en bil som räcker minst 30 mil på en laddning för att ha lite vingelmån. Finns det någon fördel att välja en bil som i stället på pappret räcker 40 mil t.ex? Den kommer ju då laddas oftare med halvfullt batteri, vilket kanske snarare är dåligt :confused:
 
En annan fråga - jag har ju tänkt köra knappt 20 mil i stöten regelbundet, och tänker då att jag på vintern vill ha en bil som räcker minst 30 mil på en laddning för att ha lite vingelmån. Finns det någon fördel att välja en bil som i stället på pappret räcker 40 mil t.ex? Den kommer ju då laddas oftare med halvfullt batteri, vilket kanske snarare är dåligt :confused:
Beror lite på terrängen också tror jag? En kompis kommer typ 50% av det hon "ska" för att det är väldigt mycket backar där hon bor.
 
En annan fråga - jag har ju tänkt köra knappt 20 mil i stöten regelbundet, och tänker då att jag på vintern vill ha en bil som räcker minst 30 mil på en laddning för att ha lite vingelmån. Finns det någon fördel att välja en bil som i stället på pappret räcker 40 mil t.ex? Den kommer ju då laddas oftare med halvfullt batteri, vilket kanske snarare är dåligt :confused:
Alla elbilar tappar rejält på vintern. Bara dubbdäcken gör markant skillnad. Sen kylan. Är det dessutom snö/slask/vatten på vägen så tappar den mer.
Du kan räkna av 25% beroende på var du bor och hur kallt det är.
 
En annan fråga - jag har ju tänkt köra knappt 20 mil i stöten regelbundet, och tänker då att jag på vintern vill ha en bil som räcker minst 30 mil på en laddning för att ha lite vingelmån. Finns det någon fördel att välja en bil som i stället på pappret räcker 40 mil t.ex? Den kommer ju då laddas oftare med halvfullt batteri, vilket kanske snarare är dåligt :confused:
Ganska stor variation hur mkt förbrukningen ökar på vintern. Finns diverse tester som kanske kan vara hjälpsamma, snabb googling gav tex denna:
https://www.mestmotor.se/recharge/a...a-mycket-kortare-kommer-din-elbil-pa-vintern/

Allt från 11 till nästan 32% avvikelse mot angiven räckvidd.
 
Off topic men jag tror (tror!) att elbilar är en tillfällig lösning på problemet med utsläpp. Flygplan kommer t.ex. aldrig att kunna byta till batteridrift eftersom de batterierna skulle bli extremt tunga (och riskabla. Vem har inte sett filmer på elbilar som fattar eld.... De går inte ens att släcka!) så flygindustrin forskar efter andra drivmedel.

Men det är givetvis inget som vi får se idag, direkt.
 
Jag tänker på körmönster och bilens förmåga att ta mot snabbladdning.
En annan fråga - jag har ju tänkt köra knappt 20 mil i stöten regelbundet, och tänker då att jag på vintern vill ha en bil som räcker minst 30 mil på en laddning för att ha lite vingelmån. Finns det någon fördel att välja en bil som i stället på pappret räcker 40 mil t.ex? Den kommer ju då laddas oftare med halvfullt batteri, vilket kanske snarare är dåligt :confused:
det beror på hur kallt det är. Den drar mer på vintern, hur mycket är individuellt. Samma sträcka 18Kwh/ 100km i 20 grader jämfört med 32KWh i -35 🥶 Kör du ofta på vintern där det är kallare än - 10 skulle jag satsa på en bil som kan ta emot ordentlig snabbladdning så att man kan toppa upp lite på några minuter. Men räkna med att räckvidden sjunker på vinter i alla fall i Norra delar a av landet.

Fördelen med en elbil i stark kyla är den startar på ett kick, blir varm på en gång(om man har en värmepump) och inte känns trög i styrning och chassi som en fossilare.

För egen del är jag barnsligt nöjd över vår Kia Ev6, ler som ett barn på julafton när jag kör den, superbra väghållning (väldigt roligt att köra kurviga vägar) gott om utrymme även i baksätet. Samt att den laddar snabbt!Blåser lätt förbi vissa tyska bilar vid laddstolpen ☺️
Nackdelen med Kia är den otroligt höga backsignalen som väcker hela stadsdelen, i princip 😱
 
Off topic men jag tror (tror!) att elbilar är en tillfällig lösning på problemet med utsläpp. Flygplan kommer t.ex. aldrig att kunna byta till batteridrift eftersom de batterierna skulle bli extremt tunga (och riskabla. Vem har inte sett filmer på elbilar som fattar eld.... De går inte ens att släcka!) så flygindustrin forskar efter andra drivmedel.

Men det är givetvis inget som vi får se idag, direkt.
Jag tror att i framtiden så kommer vi inte vara så inrutade på bara två bränslen som vi har varit. Jag tror att vi kommer ha större variation av bränslen och man skaffar ett fordon mer utefter behov.
 
Alla elbilar tappar rejält på vintern. Bara dubbdäcken gör markant skillnad. Sen kylan. Är det dessutom snö/slask/vatten på vägen så tappar den mer.
Du kan räkna av 25% beroende på var du bor och hur kallt det är.
Jo, det är ungefär 25 % bortfall jag tänker. Kan toppa lite laddning enstaka kalla dagar på orten jag reser till, utan att det stör mig för mycket. Men vill helst som regel åka tur och retur på hemmaladdning endast.
 
Jo, det är ungefär 25 % bortfall jag tänker. Kan toppa lite laddning enstaka kalla dagar på orten jag reser till, utan att det stör mig för mycket. Men vill helst som regel åka tur och retur på hemmaladdning endast.
Jag har kört elbil i 3,5 år och räknar med att vintertid behöver jag ladda oftare. Det är liksom bara att tugga i sig. Det hör tyvärr till.
Men även vintertid med höga elpriser (vi har rörligt elpris) så har det varit billigare för mig att köra på el än min lilla Clio som drog 0,5. Så det känns ändå okej.
 
Jo, det är ungefär 25 % bortfall jag tänker. Kan toppa lite laddning enstaka kalla dagar på orten jag reser till, utan att det stör mig för mycket. Men vill helst som regel åka tur och retur på hemmaladdning endast.
Med en bil på 30 mil specad bör du absout komma 17 mil även en svinkall vinderdag 🙂
 
Jag har kört min Kia e-Niro i 3,5 år och är väldigt nöjd!

Något sådant skulle göra mig vansinnig, allrahelst om man köpt en ny bil för en så dyr prislapp.

Jag vill ha en så problemfri bil som möjligt. Den ska vara prisvärd. Den ska funka.

Jag kör idag en toyota corolla från -06 och är mycket nöjd med den, och söker en bil med motsvarande egenskaper, fast elbil och bättre begagnad. Tuffa och gå är ledorden.
Jag kom också från en Toyota Corolla och hade samma kriterier som du. :D Tycker att min e-Niro mer än väl uppfyllt förväntningarna. En annan anledning till att jag valde den var också att den har knappar. Ordentligt med knappar.

Nackdelar är lite väl högt vägljud och att man måste komma ihåg att lägga den i neutral och bromsa hårt hyfsat regelbundet, annars rostar så småningom bromsarna då de aldrig används riktigt i och med regenereringen.
 
Jag har kört min Kia e-Niro i 3,5 år och är väldigt nöjd!


Jag kom också från en Toyota Corolla och hade samma kriterier som du. :D Tycker att min e-Niro mer än väl uppfyllt förväntningarna. En annan anledning till att jag valde den var också att den har knappar. Ordentligt med knappar.

Nackdelar är lite väl högt vägljud och att man måste komma ihåg att lägga den i neutral och bromsa hårt hyfsat regelbundet, annars rostar så småningom bromsarna då de aldrig används riktigt i och med regenereringen.
Tack! Betryggande med rekommendation från en tidigare Corolla-ägare ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp