Elbil, ett par år gammal - vilket märke rekommenderas?

Tesla model Y är hittills i år den mest sålda bilen på svenska marknaden (av alla, inte bara elbilar) så jag tror nog inte det stämmer. Om det nu kan kallas hype. De är helt enkelt väldigt populära.
Jag ser det mest som en slags statusmarkör att välja just Tesla, och att en stor del av populariteten ligger i detta. Tror många leasar dessa, vilket delar upp den (egentligen för stora) prislappen så att man "kan" äga en Tesla fast man egentligen inte har råd att köpa den t.ex. kontant.
Leasing går bort för min del, likaså statusmarkörer. Tesla ligger ofta i botten på bilprovning över antal fel.
 
Vilken elbil ska jag (kanske) köpa? Bensinare har jag koll på vilka jag gillar, men elbilar inte alls.

Kraven är att den ska fungera så bra som möjligt i alla väder. Räckvidd minst 300 km. Från 2020 och nyare.
Inget extra lullull behövs, jag vill bara att den tar mig från punkt a till b, och tillbaka.

Ser en del prisvärt Franskt, men skyr franska bensinbilar efter att ha ägt en Renault för länge sedan. Har de Franska blivit bättre, eller krånglar de infernaliskt fortfarande?
Funderar på en Hyundai? Vad rekommenderar ni? :)

Honda e! Så jäkla söt, ser ut som en panda. Finns en dansk motorjournalist som hyllar sin, skulle lätt kunna ha en sådan.
 
Jag ser det mest som en slags statusmarkör att välja just Tesla, och att en stor del av populariteten ligger i detta. Tror många leasar dessa, vilket delar upp den (egentligen för stora) prislappen så att man "kan" äga en Tesla fast man egentligen inte har råd att köpa den t.ex. kontant.
Leasing går bort för min del, likaså statusmarkörer. Tesla ligger ofta i botten på bilprovning över antal fel.
Förr var det väl mest flretagsleasing pga den väldigt högs prislappen (model s och x), men tex model 3 är inte dyrare än andra motsvarande bilar. Framförallt inte när man tittar på totalkostnad.

Jag känner flera som äger tesla, ingen av dem har bilen som någon slags statusmarkör.

Obs ingen övertalningskampanj mot dig, tycker du ska satsa på den bil som passar dina krav bäst😊
 
Förr var det väl mest flretagsleasing pga den väldigt högs prislappen (model s och x), men tex model 3 är inte dyrare än andra motsvarande bilar. Framförallt inte när man tittar på totalkostnad.

Jag känner flera som äger tesla, ingen av dem har bilen som någon slags statusmarkör.

Obs ingen övertalningskampanj mot dig, tycker du ska satsa på den bil som passar dina krav bäst😊
Jag hörde någon motorjournalist kalla modell Y för "den nya 240'n. Fast bättre."
 
Förr var det väl mest flretagsleasing pga den väldigt högs prislappen (model s och x), men tex model 3 är inte dyrare än andra motsvarande bilar. Framförallt inte när man tittar på totalkostnad.

Jag känner flera som äger tesla, ingen av dem har bilen som någon slags statusmarkör.

Obs ingen övertalningskampanj mot dig, tycker du ska satsa på den bil som passar dina krav bäst😊
Modell 3 ligger ofta i botten på bilprovningen. Plats 111 av 111 testade elbilsmodeller - 14,7 % underkända hos bilprovningen i Tyskland. Inte riktigt vad jag är ute efter.
 
Jag ser det mest som en slags statusmarkör att välja just Tesla, och att en stor del av populariteten ligger i detta. Tror många leasar dessa, vilket delar upp den (egentligen för stora) prislappen så att man "kan" äga en Tesla fast man egentligen inte har råd att köpa den t.ex. kontant.
Leasing går bort för min del, likaså statusmarkörer. Tesla ligger ofta i botten på bilprovning över antal fel.
Jag tror Tesla var en statusmarkör tidigare, men inte nu längre. Jag tycker mig se att många ser dem som lite töntiga - snabba men väldigt vanliga och lite "ute".
 
Jag tror Tesla var en statusmarkör tidigare, men inte nu längre. Jag tycker mig se att många ser dem som lite töntiga - snabba men väldigt vanliga och lite "ute".
Ja, men jag tittar ju också på ett par-tre år gamla bilar, och ser därför marknaden som den var i nybilssegmentet tidigare. Teslor är inte prisvärda eller välfungerande nog, jämförelsevis, när man kikar på begagnatmarknaden.
 
Modell 3 ligger ofta i botten på bilprovningen. Plats 111 av 111 testade elbilsmodeller - 14,7 % underkända hos bilprovningen i Tyskland. Inte riktigt vad jag är ute efter.
Jag har inte försökt övertala dig. En annan användare skrev att teslas ”hype” var över, jag skrev bara att det knappast stämmer iom deras väldigt aktuella populäritet.

Edit. Korrigerat pga missade ett väsentligt ord😅
 
Om det går att kolla skulle jag se efter vad det kostar att byta batteri i den modell jag är intresserad av. Vad "jag har hört" så hamnar man lätt uppe i nybilspriser och då jag inte vet hur många laddningar de tål kan det vara värt att kolla? :)
 
Om det går att kolla skulle jag se efter vad det kostar att byta batteri i den modell jag är intresserad av. Vad "jag har hört" så hamnar man lätt uppe i nybilspriser och då jag inte vet hur många laddningar de tål kan det vara värt att kolla? :)
Nu för tiden har de i regel långa garantier för batteriet. Vanligt är kring 8 år / 16 000 mil eller så. Men det får man förstås hålla koll på. :)
 
Om det går att kolla skulle jag se efter vad det kostar att byta batteri i den modell jag är intresserad av. Vad "jag har hört" så hamnar man lätt uppe i nybilspriser och då jag inte vet hur många laddningar de tål kan det vara värt att kolla? :)
Det är nog inte riktigt så längre, tack o lov. Googlade lite snabbt och hittade denna:

1724930768630.png


Och garantin brukar vara 8 år, men studier visar att de håller längre än så.
https://elbilsvaruhuset.se/elbilsbatteri-allt-du-vill-veta/

Min spontana reaktion är att detta är billigare än den sammanlagda kostnaden för service på en förbränningsmotor.
 
Bra värme på vintern i bilen, och servicekostnader vad avser vanliga slitdelar (bromsar, hjulupphängning t.ex.) kan vara vettigt att titta på. Dålig värme/ventilation finns det exempel på hos en del elbilar, och ibland brister i serviceorganisationen.

Faktiska innerutrymmen och hur bra man den individ som huvudsakligen ska köra bilen, sitter i bilen är för mig viktiga parametrar oavsett drivlina.
Att reglage och skärmar är logiska och lättanvända även om man befinner sig i en riktigt komplicerad trafiksituation, där det är viktigt att ha ögonen på trafiken, men att det ändå behövs regleras något, som t.ex. hur fläkten blåser för att undvika störande imma på vindrutan.

När jag köpte (ny) bil (inte el, men det spelar ingen roll för resonemanget) för ett par år sedan, så provsatt/provkörde jag alla modeller/märken som var tänkbara utifrån kravspecen och prisbild.

Några gick bort, eftersom jag inte kunde hitta en bra inställning för just mig av stol, ratt osv. Några var obekväma att ta sig in eller ut ur, eller hade korkat utformade lastutrymmen, och därför gick bort ur den allt kortare listan på tänkbara bilar.
Några gick bort, därför att det var långt ifrån intuitivt hur man skulle hantera värme och ventilation och andra inställningar.

Några modeller blev kvar, eftersom de fungerade bra att sitta i, det var enkelt att kliva i- och ur, reglagen var klokt utformade, och sådan last som jag förutsätter ska kunna få plats.
 
Om det går att kolla skulle jag se efter vad det kostar att byta batteri i den modell jag är intresserad av. Vad "jag har hört" så hamnar man lätt uppe i nybilspriser och då jag inte vet hur många laddningar de tål kan det vara värt att kolla? :)
Kan man ens byta batteri i en elbil? Batteriet är ju i princip hela underredet! Då är det väl lika bra att köpa en ny bil? Har biltillverkarna extra batterier/underreden till sina modeller?
 
Senast ändrad:
Bra värme på vintern i bilen, och servicekostnader vad avser vanliga slitdelar (bromsar, hjulupphängning t.ex.) kan vara vettigt att titta på. Dålig värme/ventilation finns det exempel på hos en del elbilar, och ibland brister i serviceorganisationen.

Faktiska innerutrymmen och hur bra man den individ som huvudsakligen ska köra bilen, sitter i bilen är för mig viktiga parametrar oavsett drivlina.
Att reglage och skärmar är logiska och lättanvända även om man befinner sig i en riktigt komplicerad trafiksituation, där det är viktigt att ha ögonen på trafiken, men att det ändå behövs regleras något, som t.ex. hur fläkten blåser för att undvika störande imma på vindrutan.

När jag köpte (ny) bil (inte el, men det spelar ingen roll för resonemanget) för ett par år sedan, så provsatt/provkörde jag alla modeller/märken som var tänkbara utifrån kravspecen och prisbild.

Några gick bort, eftersom jag inte kunde hitta en bra inställning för just mig av stol, ratt osv. Några var obekväma att ta sig in eller ut ur, eller hade korkat utformade lastutrymmen, och därför gick bort ur den allt kortare listan på tänkbara bilar.
Några gick bort, därför att det var långt ifrån intuitivt hur man skulle hantera värme och ventilation och andra inställningar.

Några modeller blev kvar, eftersom de fungerade bra att sitta i, det var enkelt att kliva i- och ur, reglagen var klokt utformade, och sådan last som jag förutsätter ska kunna få plats.
Bekvämlighet är för min del inte så viktigt, även om jag tillslut sålde en bil som krävde att jag hade en extra kudde bakom ryggen(!) för att nå att trampa ned kopplingen. Nu för tiden är bilarna mer anpassade till korta personer tycker jag. :) Håller med i övrigt, gillar enkla reglage och inte allt för mycket skärmar och krafs. Men så är jag ju van vid betydligt äldre bilar egentligen.
 
Kan man ens byta batteri i en elbil? Batteriet är ju i princip hela underredet! Då är det väl lika bra att köpa en ny bil? Har biltillverkarna extra batterier/underreden till sina modeller?
Med tanke på att det är BETYDLIGT billigare att byta batteri än bil så är det nog värt det. Hur batterierna sitter beror på vilken modell vi pratar om.

Och givetvis kan man byta batteri i elbilar.
 
Nu tror jag kanske att vår bil kanske inte platsar i din kategori riktigt men skriver ändå. Vi letade elbil i våras och provkörde ett gäng, hade dock krav på dragkrok och dragvikt så lite större bilar som vi siktade in oss på.

Vi provkörde Volvo C40, EC30, Mercedes eqc200, Kia EV6 och Polestar 2.
Vi har haft leasing av en Volvo V60 hybrid och en Volvo C40 innan och var faktiskt väldigt förtjusta i båda dom bilarna så jämförde ju med dom.

Tyckte Mercedes hade konstiga reglage med bla växelspaken på ratten som vi inte var vana vid.

Kia EV6 gillade sambon men jag hade svårt att hitta en bekväm körställning samt att jag inte fick någon bra känsla, vet egentligen inte varför, jag gillade den bara inte.

Polestaren var väldigt dåligt isolerad med väldigt högt vägljud samt att man i princip fick krypa in i bilen..

Volvo EC30 kändes plastig och extremt korta säten så man fick inget lårstöd alls, jätte jobbigt att allt i princip sköts från displayen och det fanns i princip inga knappar alls, ej heller någon förardisplay utan man fick kolla på mittenskärmen vilken hastighet man hade..

Så efter mycket överläggande så blev det en Volvo C40 och vi absolut älskar bilen! Hur kul som helst att köra, underbar att dra släp med och jätte sköna stolar. Har haft några småbuggar men inget som vi inte kan leva med och som förhoppningsvis kan uppdateras bort.
 
Nu tror jag kanske att vår bil kanske inte platsar i din kategori riktigt men skriver ändå. Vi letade elbil i våras och provkörde ett gäng, hade dock krav på dragkrok och dragvikt så lite större bilar som vi siktade in oss på.

Vi provkörde Volvo C40, EC30, Mercedes eqc200, Kia EV6 och Polestar 2.
Vi har haft leasing av en Volvo V60 hybrid och en Volvo C40 innan och var faktiskt väldigt förtjusta i båda dom bilarna så jämförde ju med dom.

Tyckte Mercedes hade konstiga reglage med bla växelspaken på ratten som vi inte var vana vid.

Kia EV6 gillade sambon men jag hade svårt att hitta en bekväm körställning samt att jag inte fick någon bra känsla, vet egentligen inte varför, jag gillade den bara inte.

Polestaren var väldigt dåligt isolerad med väldigt högt vägljud samt att man i princip fick krypa in i bilen..

Volvo EC30 kändes plastig och extremt korta säten så man fick inget lårstöd alls, jätte jobbigt att allt i princip sköts från displayen och det fanns i princip inga knappar alls, ej heller någon förardisplay utan man fick kolla på mittenskärmen vilken hastighet man hade..

Så efter mycket överläggande så blev det en Volvo C40 och vi absolut älskar bilen! Hur kul som helst att köra, underbar att dra släp med och jätte sköna stolar. Har haft några småbuggar men inget som vi inte kan leva med och som förhoppningsvis kan uppdateras bort.
Tack för info! Skulle gärna kikat på en sån om jag hade haft behovet med drag, men vi har redan en dragbil (diesel). Jag ska bara pendla, och då är den onödigt dyr i inköp.
 
Vi har en Ioniq 5 från 2023. Vet inte hur de äldre modellerna är, men vi är mycket nöjda. Bra räckvidd (375 km) men det finns en annan variant som har längre räckvidd. Bra med utrymme både för passagerare och i bagageutrymmet. Inte minst, användarvänlig.
 
Jag rekommenderar att titta närmare på MG. Vi tittade och provkörde och blev väldigt imponerade. Ser det som en stor fördel att den är byggd och konstruerad som elbil direkt och inte en ombyggd diesel/bensin.

Vi valde att vänta lite med ny bil men MG är en toppkandidat för senare bilköp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp