Elbil, ett par år gammal - vilket märke rekommenderas?

Jag rekommenderar att titta närmare på MG. Vi tittade och provkörde och blev väldigt imponerade. Ser det som en stor fördel att den är byggd och konstruerad som elbil direkt och inte en ombyggd diesel/bensin.

Vi valde att vänta lite med ny bil men MG är en toppkandidat för senare bilköp.
Intressant! Ska kika närmare på MG eftersom fler tipsat om den. Kände inte till märket sedan tidigare. :up:
 
Jag har inte försökt övertala dig. En annan användare skrev att teslas ”hype” var över, jag skrev bara att det knappast stämmer iom deras väldigt aktuella populäritet.

Edit. Korrigerat pga missade ett väsentligt ord😅
Nej. Jag skrev inte VAR över. Jag skrev att jag tror att den kommer vara på ögergående, det vill säga framöver.
 
Vi har en Ioniq 5 från 2023. Vet inte hur de äldre modellerna är, men vi är mycket nöjda. Bra räckvidd (375 km) men det finns en annan variant som har längre räckvidd. Bra med utrymme både för passagerare och i bagageutrymmet. Inte minst, användarvänlig.
Den är mycket intressant :) Tack för info.
 
Nu tror jag kanske att vår bil kanske inte platsar i din kategori riktigt men skriver ändå. Vi letade elbil i våras och provkörde ett gäng, hade dock krav på dragkrok och dragvikt så lite större bilar som vi siktade in oss på.

Vi provkörde Volvo C40, EC30, Mercedes eqc200, Kia EV6 och Polestar 2.
Vi har haft leasing av en Volvo V60 hybrid och en Volvo C40 innan och var faktiskt väldigt förtjusta i båda dom bilarna så jämförde ju med dom.

Tyckte Mercedes hade konstiga reglage med bla växelspaken på ratten som vi inte var vana vid.

Kia EV6 gillade sambon men jag hade svårt att hitta en bekväm körställning samt att jag inte fick någon bra känsla, vet egentligen inte varför, jag gillade den bara inte.

Polestaren var väldigt dåligt isolerad med väldigt högt vägljud samt att man i princip fick krypa in i bilen..

Volvo EC30 kändes plastig och extremt korta säten så man fick inget lårstöd alls, jätte jobbigt att allt i princip sköts från displayen och det fanns i princip inga knappar alls, ej heller någon förardisplay utan man fick kolla på mittenskärmen vilken hastighet man hade..

Så efter mycket överläggande så blev det en Volvo C40 och vi absolut älskar bilen! Hur kul som helst att köra, underbar att dra släp med och jätte sköna stolar. Har haft några småbuggar men inget som vi inte kan leva med och som förhoppningsvis kan uppdateras bort.
Just högt vägljud har verkligen Tesla. Vet ingen som har dubbdäck av den anledningen på sin Tesla.
 
Batterierna håller bättre än förutspått.

Mitt löv har rullat 11.000 mil, räckvidden har minskat med Max 2 mil sedan ny.

Tror 62kW klarar 30 mil utan problem. Prisvärd bil som är som en vanlig bil på insidan.
 
Batterierna håller bättre än förutspått.

Mitt löv har rullat 11.000 mil, räckvidden har minskat med Max 2 mil sedan ny.

Tror 62kW klarar 30 mil utan problem. Prisvärd bil som är som en vanlig bil på insidan.
Nissan Leaf? Kan inte elbils-lingot flytande än... Den ligger ju trevligt i pris om den fungerar bra.
 
Det som dödar batterierna är mycket småladdning. Bättre att ladda sällan men mer vid tillfället.
På min första elbil lät jag sladden sitta i för jämnan vilket var helidiotiskt.
Nu laddar jag bara när det börjar bli tomt. Kanske 1 gång i veckan, ibland 2 om jag planerar att göra en längre tur.
 
Kan man ens byta batteri i en elbil? Batteriet är ju i princip hela underredet! Då är det väl lika bra att köpa en ny bil? Har biltillverkarna extra batterier/underreden till sina modeller?
Var ett reportage i vintras om en kille som bytte själv i en Tesla, fast då hade han både tillgång till ett välutrustat garage och hade en hel del kompetens själv. Att byta batteri hade gått på sexsiffriga belopp om en verkstad gjort det, när han kunde göra det själv sjönk det till femsiffriga belopp.

Jag kommer inte ihåg summorna, men det borde gå att googla på AB. Om man inte kan köra längre än typ 16 000 mil känns det ganska ointressant faktiskt.
 
Var ett reportage i vintras om en kille som bytte själv i en Tesla, fast då hade han både tillgång till ett välutrustat garage och hade en hel del kompetens själv. Att byta batteri hade gått på sexsiffriga belopp om en verkstad gjort det, när han kunde göra det själv sjönk det till femsiffriga belopp.

Jag kommer inte ihåg summorna, men det borde gå att googla på AB. Om man inte kan köra längre än typ 16 000 mil känns det ganska ointressant faktiskt.
Det förlorar 10% efter 15000 mil så det går utmärkt att köra bilen mycket längre än 16 0000 mil. Men du kommer inte lika långt på en laddning.
 
Det som dödar batterierna är mycket småladdning. Bättre att ladda sällan men mer vid tillfället.
På min första elbil lät jag sladden sitta i för jämnan vilket var helidiotiskt.
Nu laddar jag bara när det börjar bli tomt. Kanske 1 gång i veckan, ibland 2 om jag planerar att göra en längre tur.
Jag kommer köra 17 mil ca tre gånger i veckan framöver, så den kommer behöva laddas ungefär så ofta.
 
Fast 10 % säger inget om körsträckan eftersom den varierar mellan märke och modell, det är inte generellt 16 000 mil för alla.
Självklart. Men 10% är ju av den körsträckan bilen gick som ny såklart. Så att det skulle bli helt oduglig typ stämmer ju inte.

Jag försökte lägga in en länk från Meca och ett par andra som styrker att ett elbilsbatteri tappar 10% efter att ha gått 15000 mil men fattar mig inte på den här jäkla ajfånen 😂
Vidare står också att ett elbilsbatteri beräknas livskraftigt i ca 20 år.
 
Självklart. Men 10% är ju av den körsträckan bilen gick som ny såklart. Så att det skulle bli helt oduglig typ stämmer ju inte.

Jag försökte lägga in en länk från Meca och ett par andra som styrker att ett elbilsbatteri tappar 10% efter att ha gått 15000 mil men fattar mig inte på den här jäkla ajfånen 😂
Vidare står också att ett elbilsbatteri beräknas livskraftigt i ca 20 år.
Jag kan inte påminna mig att jag skrivit att den blir oduglig? :confused:
 
Jag kan inte påminna mig att jag skrivit att den blir oduglig? :confused:
Jag uppfattade dig så när du skrev att man inte kunde köra längre än 16000 mil. Man kan köra längre än 16000 mil. Eller vill du förtydliga vad du menade med att man inte kunde köra längre? ( så slipper vi missförstå varandra)
 
Jag uppfattade dig så när du skrev att man inte kunde köra längre än 16000 mil. Man kan köra längre än 16000 mil. Eller vill du förtydliga vad du menade med att man inte kunde köra längre? ( så slipper vi missförstå varandra)
Jag vill förtydliga att man kan behöva byta batteri efter 16 000 mil till en oförutsedd kostnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp