And here we go again
Som dotter till en elarergisk mor så säger jag JA men du kommer få drivor av svar från folk som kommer anse att min mor bara är lat eller psykisk sjuk.

And here we go again
Som dotter till en elarergisk mor så säger jag JA men du kommer få drivor av svar från folk som kommer anse att min mor bara är lat eller psykisk sjuk.

Trist att hon blir bemött så. Jag undrar (uppriktig fråga alltså) hur det yttrar sig för henne? Är det olika beroende på vad det är för något (tänker att det är skillnad på kraftledningagator och en lampa liksom)? Och (egen fundering) ofta känns det som att ordet elallergi är ett väldigt olyckligt ord - att det liksom blir tokiga associationer som gör att en tänker att det inte finns/är hittepå - skulle det vara skillnad om det beskrevs på ett annat sätt för att undvika att bli förlöjligad?

Jag tycker alltid att det surrar i huvudet och kryper i huden under typ kraftledningsgator samt att vår gamla tjocktv alltid ”hördes” så fort den var på även om ljudet var av - så för mig känns det rätt givet att någon annan kan reagera mer än mig när jag uppenbart reagerar på spänningen eller vad det nu kan tänkas vara och mitt sällskap inte gör det.

Intressant fråga men det är svårt att diskutera. Det finns ju inte total, fullständig kunskap om elöverkänslighet och den första åtgärd som sjukvården tar till brukar väl vara att söka efter bakomliggande faktorer som skulle kunna utmynna i att en person upplever sig vara elöverkänslig. Jag skulle inte kunna kalla det för en allergi då det förefaller väldigt svårt att påvisa med hjälp av test, men jag tror att personer kan reagera olika när de exponeras för elektromagnetiska fält.

Jag minns ett tillfälle då jag väntade på min tid hos kiropraktorn i väntrummet och en kvinna kom in och satte sig ned i soffan bredvid. Efter ett tag började hon se mer och mer ansträngd ut och grimasera innan hon bad mig ta fram min mobiltelefon och stänga av den, hon var minsann elöverkänslig och tydligen så flödade elen från mig i det väntrum där bara vi två satt. Kruxet var, vilket jag påpekade, att min mobil redan var avstängd. Plötsligt mådde hon genast mycket bättre. Där kändes det som att det var något annat bakomliggande som triggade henne, bland detta kanske förväntningarna på att jag skulle ha en mobiltelefon på. :D

Jag har funderat på om det inte kan vara en ljudöverkänslighet som ger symptom. Jag kan må fysiskt dåligt av vissa ljud som andra inte ens hör. Musskrämmor är ett sånt exempel men vi har även haft en del mobilladdare som har haft en ljud som jag inte orkar med. Lysrör brukar också kunna ha ett surrande ljud som gör mig helt slut. Jag vet att de bytte ut de värsta lysrören i skolan eftersom en lärare så sig vara elallergiker. Jag tyckte att det var skönt för då kunde jag koncentrera mig bättre.

Jag har funderat på om det inte kan vara en ljudöverkänslighet som ger symptom. Jag kan må fysiskt dåligt av vissa ljud som andra inte ens hör. Musskrämmor är ett sånt exempel men vi har även haft en del mobilladdare som har haft en ljud som jag inte orkar med. Lysrör brukar också kunna ha ett surrande ljud som gör mig helt slut. Jag vet att de bytte ut de värsta lysrören i skolan eftersom en lärare så sig vara elallergiker. Jag tyckte att det var skönt för då kunde jag koncentrera mig bättre.

Jag är också känslig för ljud från olika apparater och laddare som för ljud med sig. Vissa har ju en väldans massa brus och pipande ljud för sig så det inte ens går att sova om man inte drar ur sladdarna.

Vad tror ni; kan man vara allergisk mot el?

Nej.

Det har gjorts forskning med personer som diagnosticerat sig själva med el-allergi.
Forskningen har varit s.k. dubbelblind där personerna fått sitta i s.k. elsanerade utrymmen och det har funnits el-källa som satts på och stängts av.
De elallergiska personerna tog rätt ungefär 50% av gångerna på när elen var på.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama