elakt mot fåren?

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina får har fram till nu gått i hagen tillsammans med hästarna och då fått vräka i sig fritt av hästarnas exklusiva hö.
Nu har bä-skallarna flyttat till sin vinterhage, där det är ganska gott om gräs till dem att tugga på. Kanske inte så väldigt gott om näring i det nu, men bukfylla i alla fall.
Är jag elak mot dem om jag drar ner på höutfodringen till dem? Dvs jag tänkte i så fall antingen minska mängden de får eller också bara ge dem en gång/dygn (och kanske vara något mer generös då). Och bara så länge det fortfarande är gott om gräs till dem att tugga på...
De står ju och skriker så fort de ser mig, tror att maten är på väg :crazy:, men det är nog mest av gammal vana.

Vad säjer ni?

Sv: elakt mot fåren?

Tja... Så länge de får i sig tillräckligt med näring är det väl inte elakt?

Det är väl fler än bä-skallarna som inte bara kan smaska i sig av det godaste hela tiden? :angel:

Det gräs som finns nu är knappt värt att kallas bukfylla och får behöver alla gånger ett bra grovfoder. Helst fri tillgång på detsamma. Detta alltså även om de ej är dräktiga ;)

MED tanke på att vi haft runt 10 plusgrader här senaste månaden så har vi nog fortfarande grästillväxt med viss näring i. Bonden i grannbyn hade sina får ute helt utan tillskottsfodring (i hagen bredvid min) till förra fredagen...
Det hö jag ger i övrigt är ett riktigt bra hö, skördat första veckan i juni, så det innehåller massor med näring. (har ju analys till hästarna) De får en rejäl dos av det på förmiddagen.
De är i övrigt rejält feta och, precis som Gnist skrev, inte dräktiga.
Och det handlar ju om bara en kortare period i så fall, för så himla länge till lär det ju inte finnas gräs kvar.

Skulle du göra så till hästen? Dra ner på fodret för att dom noppar i sig det som finns i hagen? Nä, inte tror jag det är nån vidare näring i gräset nu, även om det är plusgrader. Det handlar om dygnslängd och sånt också. Men är fåren i sånt överhull att du anser att de kan ta en viktnedgång så.

Hade jag haft så mycket gräs i hästarnas hagar, att de kunnat stoppa i sig massor av det dygnet runt, så: Ja, då hade jag kunnat tänka mig att göra så med hästarna också.

Men nu skiter jag i det, det handlar ändå bara om några dagar och sååå himla många kg hö sparar den snåla smålänningen inte på det så de får fortsätta glufsa i sig hö... :D

När vi ändå är inne på grovfoderämnet, vad tror ni om att ge fåren ensilage i hönät? Jag har ingen riktigt bra stans att fästa höhäckarna, och lägga på golvet ger så mycket spill. Alternativet är att tillverka ett foderbord, och det känns lite overkill, eftersom den nuvarande boxen är tillfällig. Två tre hönät hade ju varit mycket enklare, på lagom höjd. Är det en god idé, eller kommer de att fastna och ha sig i dem?

Jag har också tänkt den tanken, men inte vågat prova. Mina puckade fårtanter skulle garanterat trassla in sig :crazy:

Jag har hängt min höhäck under fönstret i gallret. Jag tog ett grimskaft och fäste det med. Ville inte skruva fast det, utan jag tycker att det är bättre om det går att flytta på. Höhäcken är en sån som ser ut som en halvmåne...typ. Alltså en platt, öppen sida och sen en halvcirkel utåt.

Jag tror inte att hönät är bra till får, dom lär bara trassla in sig, och sätter man dom för högt så blir det en skadlig ätställning och skräp i pälsar och ögon.

Om det är någon tröst så har mina får ännu inte behagat komma hem till stallet och börjat äta sitt hö. Dom håller sig ännu bara ute i stora hagen och äter gräs. Trots fri tillgång på hö hemma i ligghallen.

Men jag har verkligen ingenstans att sätta upp en höhäck, det är antingen stenvägg eller pallar/grindar, och fäster jag i dem så kommer hästarna åt ensilaget. Och den modellen jag har måste skruvas fast.
Fel höjd är ju lika illa oavsett om det är nät eller häck, känner jag, men det är ju det där med intrasslingsrisken. Jag får väl gå ut i boden och se om jag kan hitta något som kan byggas om till foderbord då.... :smirk:

Är det ine du behöver foderbord till dem? Har du gott om utrymme i deras box?

Jag har börjat fodra hö till mina bä-skallar i "foderbord" bestående av tompall + pallkrage. Jag har skruvat fast smalare träribbor i springorna i pallen, för att fåren inte ska kliva ner däri och fastna/skada klövarna. Det fungerar hittills jättebra! Jag har mitt stående ute, men det kan ju funka inne också om man har nog med utrymme.
Jag kan försöka ta kort på det i morgon (i dagsljus) om nån vill se...

Jo, jag skulle nog kunna få plats med en pall inne, men kommer inte lammen att hoppa upp där och trampa omkring? Jag vill gärna se bilder!

Jag har haft mina pall-lådor några veckor nu och hittills verkar det som att alla står runtomkring och äter till största delen. VIsst kan en och annan fårskalle kliva runt däruppe i, men det har inte varit något problem för mig. Och betydligt mindre svinn än när jag fodrade på marken! För här blir det ju inte nertrampat. Däremot får jag flytta pallen en bit då och då så de får äta upp det som ramlat mellan spjälorna.

Glömde plåta idag, ska försöka fixa det i morgon.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 201
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 502
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta...
2
Svar
35
· Visningar
2 857
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar