Elaka "knottror" i pälsen!

Sv: Elaka "knottror" i pälsen!

delvis kl

Hudinfektioner, liksom många andra infektioner, drabbar lättare individer med nedsatt immunförsvar. Regnskållor m fl bakteriella dermatiter gynnas dessutom av varm och fuktig miljö, t ex under vintertäcken eller tjock, fuktig vinterpäls som tar lång tid att torka efter regn eller snö. Även dålig hygien, svett mm ökar risken. Regnskållor är smittsamt, men det är sällsynt att mer än ett par hästar i samma stall drabbas.

Protein orsakar inte knutor i huden. Däremot kan hästar, precis som andra djur, vara intoleranta mot vissa typer av protein och då reagera med hudproblem. De knölar man brukar kalla proteinknölar är istället hårsäcksinflammationer.

Kolik beror öht inte på nedsatt immunförsvar. Sjukdomar som medför mycket stillastående eller ett förändrat ätbeteende/matvägran kan naturligtvis påverka tamrsystemet, men det beror snarare på en funktionsstörning.

Kolik av vissa slag, t ex orsakad av parasiter, och andra tarmrubbningar (upptagssjukdomar, diarréer) medför däremot emellanåt en svacka i immunförsvaret.

Kraftig infektion med D congolensis är smärtande. Det är i de fallen man väljer att sätta in antibiotika.

Så kanske det är. Jag använder samma borstar till två hästar, och de går alla på lösdrift och kliar en hel på varandra. Jag är inte främmande för att det kan ha med immunförsvaret att göra. Min häst som hade det dog förra veckan av tarmvred trots att hon haft fri tillgång på både hö och vatten, och rört sig mycket varje dag. Jag har funderat på om detta med regnskållorna kan ha försämrat immunförsvaret (vad är hönan och vad är ägget?), och att det kanske kan ha gjort att hennes kolik blev så allvarlig. men det är bara spekulationer.

Tarmvred är ett lägesfel på tarmarna och har inget samband med regnskållor. En häst som har oturen att drabbas av en så allvarlig kolikform dör om man inte kan lägerätta tarmen oavsett status för övrigt. Så det behöver du inte fundera alls på.

Håller med. Menade isf att hennes immunförsvar var sänkt i samband med koliken och dess efterdyningar, inte att sänkt immunförsvar kan ge kolik. Men är allmäntillståndet sänkt är du ju mer mottaglig för bakterier och virus.

Kolik beror ju oftast på något sorts ileus. Framförallt i Colon vad jag förstått. Det sitter helt enkelt nått i vägen i tarmen alt. invagination (inte för att jag vet prevalensen av det hos hästar just) eller då mekaniskt ileus som tarmvred vilket jag tror var det Pemba råkade ut för då ett tarmavsnitt blev blod/syrefattigt och höll på att gå i nekros.

Min häst hade inget stopp vid rektalundersökning men en trängre passage som vet. kanske trodde var fettinlagringar som äldre individer kan få. Något lite gas kunde också kännas. Hon fick vätska IV och i sond samt kramplösande under 5 dagar då hon var hänging, lade sig ner och vägrade dricka. Dessutom hade hon föl vid sidan. Jag tror hennes tillstånd var en kombination av kyla vilket ledde till mindre aktivitet i hagen, ett föl som drack många liter mjölk/dag och hon hade svårt att dricka sådan mängd själv för att hålla jämnvikt av intag/uttag samt kraftig fodergiva.

Nu sörplar hon som sagt gröt och gillar det skarpt ;) hon är också separerad från fölet som nu är 6 månader och får behålla all näring själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka