Elak vid sadling!

F

Frossan

Hej! Jag rider en islandshäst som är elak när jag ska sadla. Bara om jag kommer med sadeln så vänder hon sig. När jag ska lägga på den så går hon runt, jag försöker lägga på den så snällt som möjligt, men då sparkar hon med bakbenen och nafsar och försöker bitas. Jag är inte rädd för henne, men jag vill att hon ska sluta.
Jag har ridit barbacka nu senaste tiden men jag vill rida med sadel.
Ibland ber jag någon hålla i henne, då bits hon inte ialla fall, men hon sparkas ändå (hon har inte träffat mig än)...
Några tips skulle vara snällt...
(Hon har haft en för liten sadel hos förra ägaren, så hon är nog rädd och osäker.) Hon är även rädd när man ska spänna sadelgjorden...:(

Sv: Elak vid sadling!

Låt hon bekanta sig med sadeln på nytt. inte sadla för att rida utan ung som man gör med en ung och oerfaren häst; låt hon lukta osv på den, stryk den mot henne utan att sadla, bara gå förbi henne med sadeln i gången häng upp den på boxväggen etc. lägg bara på den utan att spänna gjorden. Låt hon bygga upp förtroendet för sadeln på nytt... lugna dig med att försöka rida i den. Har någon en gång förstör förtroendet för en häst tar det tid att bygga.

Va lugn och tålamodig, blir hon farlig säg ifrån, inte med våld eller så, men ta det lugnt. En häst glömmer inte smärta..

Sen är du säker att sadeln passar bra på hästen?

Hoppas du förstår något det blev lite rörigt :crazy:

Lycka till!!

Min halvblods valack som är världens snällaste började sura och hota när man la på sadeln, det visade sig att den inte passade på honom.
Ny sadel, och han va snäll som vanligt igen.

Så ta ut någon som kan kolla sadeln, bara för att den låg bra för ett halv år sedan så kan det ha ändrat sig, hästen kan ha musklat sig annorlunda.

Så mitt tips blir att kolla sadeln innan du gör något annat.

MVH Russin8

Tack för svaren!
Jag är bara medryttare och när hon kom till stallet så har ägaren fixat en sadel som passar. Så det är inget problem. Hon är ganska tjock, men betydligt smalare än vad hon var förut. ;)
Jag brukar låta henne få lukta på sadeln osv. Men det är mest när jag spänner sadelgjorden som hon bryr sig...:confused:

Hon kan ju vara öm i ryggen. Min häst gick runt lite när jag drog åt sadelgjorden, och slutade helt med det efter en behandling av massör.

Kanske ett lätt fall av sadeltvång (börjar känna mig tjatig om mina sadeltvång nu men men ;) )

Testa att under en längre period spänna löst inne i stallet och dra sen i omgångar, kanske tre gånger till, mellan det ska hästen gå några steg - det räcker med tre, fyra.
Ha gärna en sadelgjord med resår i båda ändar!

Hej! Jag rider en islandshäst som är elak när jag ska sadla. Bara om jag kommer med sadeln så vänder hon sig. När jag ska lägga på den så går hon runt, jag försöker lägga på den så snällt som möjligt, men då sparkar hon med bakbenen och nafsar och försöker bitas. Jag är inte rädd för henne, men jag vill att hon ska sluta.
Jag har ridit barbacka nu senaste tiden men jag vill rida med sadel.
Ibland ber jag någon hålla i henne, då bits hon inte ialla fall, men hon sparkas ändå (hon har inte träffat mig än)...
Några tips skulle vara snällt...
(Hon har haft en för liten sadel hos förra ägaren, så hon är nog rädd och osäker.) Hon är även rädd när man ska spänna sadelgjorden...:(

Se först och främst till att hästen inte har ONT. De kan ha ont av sadeln vid ridning och /eller vid uppsittning.
Ta ut massör/kiropraktor/equiterapeut och kolla igenom hästen.
Har den inte ont, kolla att sadeln passar.
Har den inte ont och sadeln passar så behöver den nog sadelvänjas igen, om den är rädd för något som gjorde ont förut. Jobba med förtroendeövningar osv innan du börjar introducera sadeln igen.

Vårat sto var rädd för sadeln när vi fick henne. Skaffade en bomlös som låg kanon på henne, och såg till att hon stod lös när vi sadlade. Alltså i grimma och med grimskaftet över halsen. Då blev hon inte lika panik-rädd och då upptäckte hon att den inte gjorde ont.
Problemet löst :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 616
Senast: Tonto
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama