Elak häst??? Långt....

T

Thora

Möjligt att tråden hamnat fel, men provar ändå.
Jag har två islandsston + en shettisvallack i min hage, shettisen är inte min. Mina hästar 17 och 9 år. Shettisen är 22 år.Den äldre har jag haft i fem år och den yngre kom i febr. i år. Mitt gamla sto är högst i rang och den nya fanns sig på en gång. De har snabbt blivit kompisar. Men den nya tål inte shettisen. Han är gammal, enögd pga en gammal skada och ibland påverkad av lättare fång. Han är av förklarliga själ lägst i rang. Han går oftast för sig själv, men kan även gå tillsammans med det gamla stot, som har stort överseende med hans närvaro, vilket hon inte hade innan den nya kom. Men går han för nära, anfaller den yngre. I mina ögon helt oprovcerat. Hon går till anfall mest på den sidan han inte kan se. Vilket resulterar i att han blir vettskrämd. Attackerna kan komma blixtsnabbt. Hon ser alltid till att hålla sig emellan shettisen och det äldre stoet. Vid några tillfällen har jag även varit hästvakt åt grannens islandshäst, också en valack, 4 år. Även den tål hon inte. Likadant beteende där. Skillnaden är att han blir inte lika rädd och kan gå undan i tid.
Vad gör man? I människosyn är hon elak, men naturen har säkert en förklaring.
Jag tycker synd om den lille, som hela tiden måste vara på sin vakt. Han har sedan flera år en egen liten ruta i hagen, där han kan gå under tråden och in i ett eget vindskydd. Han står gärna där och vilar, och han får även sitt foder där. Så vi har ju gjort det bästa för honom. Men finns det kanske någon vettig förklaring till hennes beteende? Hon är imp från Island -04 och har troligen inte träffat på andra hästar än sina raskompisar. Den äldre hade inte träffat någon annan ras innan, men har aldrig haft det aggressiva beteendet mot honom.

Det blev långt, men ville bara skriva av mig lite. Kanske får det vara som det är, shettisen sjunger nog på sista versen ändå är jag rädd.:crazy:

Sv: Elak häst??? Långt....

Jag har också ett av dessa griniga ston "my way or the highway". När hon från Island som liten sketen 3-åring tog hon kommandot i flocken på tre röda. Hon sparkar nämligen för att träffa. När andra hästar skriker och blåser upp sig och slår med frambenen vänder tösen rumpan till och sätter in dödsstöten på en gång.:crazy:

Nu hade jag bara 2 valackar just då, 7-åring avgudade henne, hon blev hans bästis med en gång, 13-åringen som dittills styrt med järnhov fick erkänna sig besegrad och hålla sig på behörigt avstånd från de två. Han har aldrig förlåtit henne det. De har gått ihop i snart 6 år och fortfarande står han på behörigt avstånd och "räcker ut tungan åt henne, horsestile:devil:" tills hon blir förbannad och han får fly. (det har alltid funnits flera hästar i hagen så han behöver ju inte tråka henne för att få sällskap)

Det sista året har de även gått med lite andra hästar bla 2 halvblods ungston, de flydde hals över huvud om tösen kom inom 3 meters avstånd, dem hade hon verkligen tryckt till.

För det mesta går det bra, hon är inte hopplös så länge hon får vara ifred, attackerar väl egentligen inte oprovocerat, men en provokation kan vara att komma för nära hennes sfär, och hon har 4-5 meters stor sfär, så man får ju ha en stor hage så alla får plats.

Hästar är olika helt enkelt en del har mer behov av att hävda sig än andra.

Fotnot min äldre valack som tidigare har jagat ut både den ena och andra hästenkraken ur hagen blev mycket god kompis med halvblodstjejerna:D

Tråkigt, du kan ju inte göra så mycket mer. Har haft en shettis som gick hur bra som helst med de andra i flocken, både islandsimp och svenskfödda.

Synd om shettisen behöva ha sin sista tid så där....

Jag skulle helt klart dela på dem , funkar det inte är det ju ingen idé. Och man blir ju inte så mycket lyckligare av att se dem hålla på , de är ju liksom inget rangbråk som löser sig efter en tid.

Jag skulle nog hägna in en mindre del så han fick gå ifred, men ändå ha dom andra hästarna i närheten. Då är han ju skyddad, men har ändå sällskap.

Jag skulle nog hägna in en mindre del så han fick gå ifred, men ändå ha dom andra hästarna i närheten. Då är han ju skyddad, men har ändå sällskap.

Jag håller med!

Jag har varit med om en komplex situation alldeles nyligen. Två dräktiga ston gick tillsammans med två 1-åringar som inte är deras. Det äldre stoet fölade och en av ettåringarna knuffade undan fölet och var mjölktjuv så båda 1-åringarna avlägsnades då från hagen. Det dräktiga ungstoet som väntade sitt första föl, fölade, och då detta föl var en vecka gammalt släpptes ett-åringarna in. Full kalabalik i hagen naturligtvis, men efter en stund lugnade sig alla och det äldre stoet med föl betade lugnt tillsammans med 1-åringarna. Det yngre stoet stod 20-30 m bort och tittade. Sedan kom hon tyst men målmedvetet travande och smyger upp på de lugnt betande 1-åringarna och vänder sedan till bakdelen och träfar rätt hårt den ena. Givetvis sprang de sin väg. Men hon var inte nöjd. trots en riktigt stor hage så fick de inte plats. Upprepade målmedvetna angrepp från långt håll och snart hade hon skadat även 1-åring nr två så båda fick tas ut ur hagen! Har aldrig upplevt något liknande och detta är annars ett snällt och lätthanterligt sto. När 1-åringarna släpptes i en hage intill så fortsatte hon vara aggressiv och man undrade verkligen om hon skulle gå igenom staketet också!

Jag har aldrig sett en häst bete sig så målmedvetet illa och har inget gott öga till det stoet som avelshäst efter det! Visst skall de säga ifrån och hålla andra på avstånd när de har föl men det brukar ju ske genom bett på sin höjd, inte detta oprovocerade våld! Och bevare oss väl för att betäcka om ett sådant sto med föl vid sidan! Både andra hästar och hingsten kanske blir attackerade! Stoet är inte mitt, vilket jag är tacksam för! Om man nu avlar vidare på henne genom handbetäckning så går det säkert bra, men vad nedärver hon? Ser en liten fara i att naturlig fribetäckning ersätts med handbetäckning och att stona har egen hage. Visst minskar skadorna vid betäckning, men vad sker på sikt?! Vi riskerar kanske hästar som har brister i att kunna fungera väl i en flock därför att vi inte upptäcker dessa avvarter av beteende. För jag har då aldrig upplevt maken och mjölktjuven är ju inte heller någon hit! Inget jag själv skulle vilja avla vidare på heller!

Kanske ni tycker jag är tuff och sållar hårt, men jag ser krasst på avvikande beteende som äventyrar övriga flockmedlemmar och sammanhållningen i flocken. Jag vill ha en lugn och harmonisk flock med bra respekt, hänsyn och överinseende med de yngre och svagare. Om de jagar undan ett sjuk/skadad häst, så förstår jag. Det är instinktivt och skyddar mot sjukdomar + att en sådan häst är nedsatt och drar till sig rovdjur så den offras för flockens bästa, men att fult attackera medvetet hästar som står lägre i rang och lugnt betar, det har jag mycket svårt att förlika mig med!

Tycker du att det ör OK att ett medelhög-rangat sto kör undan en ny häst flera veckor. Den nya är 6 år och inget bråksto.
Jag gillar det inte men det sägs vara naturligt att vakta flocken.

Jag har uppmärksammat problemet för shettisens ägare, som också har sett en del av min hästs beteende. Hon tycker inte det är så farligt. Jag har även föreslagit att dela hagen, men hon tycker inte det är nödvändigt. Han blir alldeles utom sig om han måste gå själv. Det går inte att stänga in honom i egen hage. Han bryter sig ut innan vi hinner vända ryggen till. Det är ju inte jag som bestämmer över den lille, så det får väl vara som det är. Nu har han ju en egen liten hage som jag beskrev ovan, som han kan gå in i.
Den sista veckan nu tycker jag ändå att min häst har lugnat sig en aning. Det är mest när de får sin "kvällsmatshink" som hon kan vara lite grinig. Men om man passar den lille och står emellan så gör hon inget.
Jag tänkte bara om kanske någon har en förklaring till beteendet. Jag har ju hört att islandshästar kan vara rasister. Så det kanske inte är så konstigt i alla fall.
Det som jag tycker är positivt i alla fall, är att mitt gamla sto, som tidigare har varit grinig på shettisen, plötsligt har blivit vänligare. Det ser ibland ut som om den lille tar skydd hos henne. Han kan till och med tjuva lite ur hennes hink utan att hon gör något. :angel:

:idea:Kan ni inte sätta för så att islänningarna inte kan gå in, men shettisen har en fredad zon i hagen?

:idea:Kan ni inte sätta för så att islänningarna inte kan gå in, men shettisen har en fredad zon i hagen?

Vilken smart idé!

Man skulle nog kunna göra en sk. creep-feeding, fast på höjden istället! Endast shettishöjd.

Det har vi gjort för flera år sedan. Han har till och med eget vindskydd. Det beskrev jag tidigare i min tråd. Han står gärna där och vilar och söker skydd för solen. Vi har provat att stänga helt t ex när han får fånganfall. ( det finns inget gräs att tala om i rutan) Men han krånglar sig igenom i alla fall. Trots sex trådar.:cool: Ingen vet hur han bär sig åt.

Men jag tycker det har lugnat sig de sista dagarna. Jag kan se att alla tre ligger och sover tillsammans och ibland kan t o m "den arga" stå och vakta när shettisen och det gamla stoet sover.:love:

jag vet faktiskt inte varför, men dom flesta shettisarna jag känner går igneom trådarna medans dom andra hästarna håller sig innanför just för att dom fått sig en stöt...

Jag hade problem med min minishettis :devil:Så jag satte järnantenner i hans grimma under en vecka, det var mycket effektivt! Nu stannar han även om han blir själv i hagen. Kan tyckas grymt, men bättre det än att han tex skulle bli överkörd!

Liknande trådar

Hästhantering Är ny här så flytta gärna tråden om jag är ute och vimsar! Jag har googlat och kommit fram till många trådar om ihopsläpp av hästar...
Svar
19
· Visningar
2 193
Senast: Gramse
·
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
Hästvård Jag undrar lite vart man börjar om man misstänker cushing. Kan jag låta veterinären som är närmast ta blodprov & skicka till Tyskland...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: devere
·
B
Träning Det här har jag funderat på. Kan man som människa ändra befintlig "rangordning" inom en flock och höja upp en ranglåg häst genom att...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Mooch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix