Sv: Elak flockledare
Hejsan..
Hade precis samma problem när jag köpte mig ett litet welshsto. Och har fortfarande lite problem med det än idag.
Om vi då ska starta från början,,
Vad gör en flockledare? Jo de bestämmer över flocken, de visar flocken vad som är bäst, vilken väg de ska gå och även hur de ska bete sig mot varandra!
Du som ägare ska ALLTID vara flockledare, och inte bara när du är ute med hästen, detta är även mycket viktigt att du är flockledaren i hagen också.
Visst hästarna kan visa respekt för dig, men det betyder inte att du är flockledare. Hästen vet att människan är ett rovdjur, hästar känner på faktiskt på lukten att vi är köttätare. Alltså visar hästen en respekt för oss som mer baseras på rädsla.
Du måste bli flockledare så du kan uppfostra din flock! Du måste bli accepterad som en i flocken och inte bara ett rovdjur de har respekt för och lyder.
För just så är det med din häst, de andra flockmedlemmarna ser inte honom som sin flockledare, de ställer sig inte under honom på hans sida, De har respekt för honom eftersom de är rädda för honom. Ofta så är det som jag har förklarat också mellan hästen och ägaren.
Gå ut och gå i hagen! Gå runt bland hästarna och visa dig stark. Inte genom att skrämma dom. Men att markera att du är stark och kan leda dem. Föregå med gott exempel kan man säga. Hästen är expert på att kolla dina kroppsrörelser, det är ju så de pratar med varandra. Hästen förstår inte vårt språk. De kan inte lära sig det heller. Därför måste vi prata med dem på deras språk!
Alltså ska du försöka vara ute i hagen de tillfällen din häst är elak. För att kunna det måste du allt¨så vara ute i hagen ofta.
Nu måste du lära dig din hästs språk. Du måste lära dig att se när han tänker vara elak mot någon av de andra hästarna. Så fort du ser när han tänker tanken på att göra något elakt av någon av de andra hästarna "går" du (inte springer, men skyndar dig) och ställer dig mellan de två hästarna, med en stark energi. Så fort den elaka hästen rör sig, flyttar du dig också, så du alltid står mellan de två hästarna som en mur. Men flytta dig aldrig mot den elaka hästen, du vill ju inte utmana den. Bara markera att såhär beter man sig inte!
Skulle det hända att den elaka hästen flyttar sig mot dig med en stark energi, betyder det att han utmanar dig. Du gör då lika dant, flytta dig ett steg mot honom fortfarande med en stark energi samtidigt som du gör ett ljud, jag använder ALLTID shh,, (som när man ber någon vara tyst) (samma ljud som "han som talar med hundar" Cesar Milan använder), gör inte ljudet länge, men ganska högt och beslutsamt. Hästen märker om du är osäker.
Skulle hästen utmana dig en gång till, vilket är ovanligt, visar du dig bara ännu större genom att sträcka upp armarna, ta ett hastigt steg mot honom och gör ljudet en gång till.
Detta låter kanske lite komplicerat men när du bara gjort det några gånger är det väldigt enkelt.
Och så gör du nu varje gång han tänker attakera någon, bara akta dig så du inte blir sparkad. Och titta noga efter hans kroppsrörelser, ha i tanke att han pratar med dig. Du måste lyssna väl.
Efter ett tag kommer han veta vad ditt ljud( shh) betyder, och då kan du, utanför hagen använda ljudet när du ser att han lägger bak öronen åt en annan häst. Lyssnar han inte på ljudet måste du börja om från början så han förstår.
Det viktiga är att du inte känner dig osäker när du är ute i hagen och markerar, om du skulle känna dig osäker så ta med ett spö, ett långt dressyrspö är bra. Du ska absolut inte vifta med det mot honom, Bara hålla det framför dig som en markering att "mig rör du inte".
Om du inte förstått eller vill prata mer om det så skicka ett Pm,, hoppas allt löser sig :P
..
Elin
www.stallcampos.se