Elaggregat.

T

Twigs_Honey_

I stallet där jag hyr stallplats, är ett elaggregat kopplat till tråden i hagen, men vi måste stänga av den varje gång vi ska öppna. Ägarna säger att aggregatet går sönder om trådarna nuddar varandra eller marken när elen är på . :confused: Jag har aldrig hört talas om det förut, är det verkligen så ? Vill veta, blir galen annars :p :D

Sv: Elaggregat.

jag har då aldrig hört talas om att de skulle va så att de går sönder då.. vi har på vårat när vi öppnar hagen även om trådarna går i marken eller nuddar varandra och det funkar ändå..

men det är nog ändå bäst att du gör som dom vill.. men jag kan inte tänka mej att de e så känsligt.. :confused:

Måste vara något skrot från 60-talet om det går sönder.

Men det kan vara säkrare att ha som vana att stänga av elen när man skall ta in/ut hästar. Själv stänger jag bara av elen när jag skall ta in ALLA hästarna från hagarna.

Låter mysko!! Den enda anledning jag vet till att stänga av när man tar hästar ut o in hur hage är för att undvika att de får stötar i fötterna...

Ett aggregat ska ha 1 utgång kopplad till eltråden, den andra ska vara till jord. Strömmen går från aggregatet till ledarna (tråden), om något kommer emot tråden så går strömmen från tex hästen/människan eller vad som går emot tråden, ner i backen, till jordspettena och tillbaka till aggregatet.

Hur är erat kopplat ?

Även om du skulle koppla en tråd direkt på aggregatet mellan anslutningarna så KAN det inte gå sönder. Det enda som kan krascha ett aggregat är åskan och om man dränker det i vattenhinken med strömmen på.:D

Ridde - som lagar aggregat som åskan varit i.

Dom sa när vi köpte det (och de va förra året) att de blir kortslutning i aggregatet om trådarna rör vid varann och strömmen är på...
Mer vet inte jag :p

Blir ingen kortslutning mellan trådarna som får saker att gå sönder, är inte den sortens ström :-)

Gör ofta så att jag bara slänger båda grind-trådarna åt sidan när jag tar in hästarna o stänger av först efteråt. Har aldrig haft problem vare sig med 220V aggregat eller 12V.

Fast... eftersom det kan vara svårt att övertyga andra så är det ofta lättast att göra som dom säger.

Har inte hört talas om att den går sönder för att trådarna korsar varandra eller för att tråden tar i backen, tidigare så stängde vi inte av strömmen när vi tog ut hästarna och när hästen inte var i hagen brukade endel hästägare hänga fast undre tråden så den satt fast i den övre när hagen var tom. Det ända som händer är att strömmen blir svagare när tråden ligger mot marken eller tar i trä. Nu slår vi alltid av strömmen när vi öppnar eller vattnar hästarna. Eftersom vi har plaststolpar och inga handtag i öppningen tycker stolparna far illa av det och blir böjda och går av alldeles för lätt. När vi vattnar stänger vi enbart av för att inte få ström själva och skrämma dom små pållarna, dom har nog stor respekt för tråden som tur är.
Där i mot så är åskan farlig för strömdosan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 295
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel