El-säkerhet i stall

P

Plus

Har idag kollat upp vilka krav som ställs på elektriska apparater som används i stallbyggnader. Dessa kräver en skyddsklass av minst IP54.
Har därför kastat ut transistorn och laddaren till ficklampan (batterieliminator) som båda bara skall användas i hemmijö (brandfara)

Sv: El-säkerhet i stall

Inte att förglömma är att t ex belysningen (armaturerna) skall ha rätt klassning också. Vi byggde nytt stall för ett par år sedan så då blev det givetvis jordfelsbrytare osv.

Fast radion "syndar" jag med så den är kvar. Kontakten är dock alltid urdragen när det inte är någon person i stallet.

Vid nybygge får man inte glömma potentialutjämning av armeringsjärn och andra utsatta metalldelar!

Bubben, det är gjort. Armeringen i plattan och all metallinredning i boxarna är jordade. Det hade vi koll på i god tid.

Och för vattenkokaren i stallkammaren blev det ett timeruttag, så man inte ska kunna glömma den.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns en väldigt bra bok som heter "Handbok för elinstallationer i lantbruk" som JTI har gett ut i sammarbete med EIO, EN, Länsförsäkringar och Lantbrukets Brandskyddskommite. www.jti.slu.se

Kortfattat gäller följande för häststall:

Klassas som brandfarligt utrymme, därför IP54T (T=max 100grader varm ljuskälla) på lysrör etc.

Alla uttag upp till 16A skall skyddas av max 30mA jordfelsbrytare.

Hela installationen skall skyddas mot elbrand av jordfelsbrytare max 300mA

Potentialjordning av alla utsatta mettaldelar (t.ex. boxgaller, vattenkoppar, armering etc.)
Minst 6kvmm ledare ansluts till potentialutjämningsskena (PUS)

Beakta ledningsförläggning med hänsyn till risk för gnagare (både möss och hästar!)

Allt det här bör den behöriga installatören känna till.
OBS!
Gäller bara vid nybyggnad och större om/tillbyggnad.
Men det är ju aldrig fel att förbättra ändå.

Inga Elsäkerhetsföreskrifter gäller retroaktivt, MEN försäkringsbolagen ställer ofta krav på att det måste vara utfört enligt t.ex. Elsäk FS 1999:5, och då åker man ju på det ändå (om man vill ha försäkring förstås!)

Att el-säkerheten är vara stor betydelse för installatoner i stallbyggnader (brandfaran) verka vara klart. Att jag kastade ut batterielimiatorn och transistorn tycks således vara helt ok. Hur har ni andra löst det :confused: Använder ni el-utrustningar som inte fyller kraven bara för att de är billigare eller spelar det ingen roll?? :confused: :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 392
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar