El och föl

Neko

Trådstartare
1v gammalt hingstföl som hellre trasslar in sig i staketet än gör annat... När jag är i stallet har jag på elen men då struntar han i tråden! Han har väl fått sig ett par tre ordentliga stötar, trodde först att det var dålig kräm i aggregatet så jag var tvungen att testa... Jag tyckte iaf att det small rätt bra :o

Min enkla fråga är: när kan jag ha på elen konstant utan uppsikt?
Alternativet är att ha dem inne... De åker på bete om några veckor där det finns lekkompisar, tills dess vill jag gärna hålla honom hel!

/rådvill
 
Sv: El och föl

1v gammalt hingstföl som hellre trasslar in sig i staketet än gör annat... När jag är i stallet har jag på elen men då struntar han i tråden! Han har väl fått sig ett par tre ordentliga stötar, trodde först att det var dålig kräm i aggregatet så jag var tvungen att testa... Jag tyckte iaf att det small rätt bra :o

Min enkla fråga är: när kan jag ha på elen konstant utan uppsikt?
Alternativet är att ha dem inne... De åker på bete om några veckor där det finns lekkompisar, tills dess vill jag gärna hålla honom hel!

/rådvill

Jag säger helt klart nej. Hade aldrig riskerat det. Vet inte vilken ålder som är lämplig, men han behöver helt klart bli så pass stor att risken är liten att han springer rakt in i tråden och fastnar. Föl har svårt att se eltrådarna. Jag rekommenderar trästaket.
 
Sv: El och föl

80% av hagen är rejält trästaket... Resten är trästolp med tre trådar! Vilket är dit han går - alltid :rage:

Jag vill inte ha på elen, har nån ett fint alternativ prövar jag det gärna! Stänka på tigerkiss? Nä, kanske bara funkar på katter :D
 
Sv: El och föl

Elrep som jag dragit röd/vitt avspärrningsband mellan och hängt fladdrande tåtar med jämna mellanrum... Elrep - band - elrep med fladdrande band - band - elrep.

Stallägaren vill släppa en till häst in i hagen (gammalt avelssto) som min märr känner sedan tidigare. Hon tror lillskiten är uttråkad. Jag har ingen åsikt om det kommer hjälpa?

Kan tillägga att hagen är byggd för att hålla inne en rymningsbenägen shettis :)
 
Sv: El och föl

Men varför vill du inte ha på elen? hur ska han annars lära sig?

Vår lilla ponny rymde häromveckan och då satte jag en extra eltråd där jag sett henne krypa ut och ledde strömmen enbart genom den tråden, hon försökte en gång till att krypa under men fick sig en rejäl pärla och har sedan dess aktat sig för tråden.
 
Sv: El och föl

Under första veckan ser dom lite dåligt,speciellt när dom kommer inni från och ut.
Men nu måste han lära sig att staketet är ajaj och det gör han bara om du har elen på.
Jag har på elen från dag 3 (heltid) innan det när jag har dom under uppsikt.
 
Sv: El och föl

Tack för svar!
Jag har aldrig haft föl förut, stallägaren haft typ 20st och hon vill inte lämna elen på. + för nån dag sedan var veterinären förbi och dennes hustru sa att jag absolut inte får ha elen på för om han fastar kan han dö O_o

Jag kan inte komma på nån fysiologisk förklaring till att det är farligt, vad jag däremot vet att mitt liv skulle bli trevligare om han lärde sig snart! Mammahäst är triangelmärkt pga staketskada - vill inte ha en till!
 
Sv: El och föl

Konstant stötar är inte bra för hjärtat. En kyss nu och då är ingen fara med att fastna i ett strömförande staket är faktiskt farligt.
 
Sv: El och föl

Hur gammal är fölungen? Som dobbis skriver så ser inte riktigt ordentligt i början. Jag har trästaket första veckan, sedan släpps de i hage med eltråd, det brukar inte vara problem då, men man får passa så att de hinner få de första stötarna när man ser så att man kan stänga av elen om de går igenom och fastnar.
 
Sv: El och föl

1v idag, om jag inte visste bättre verkar det som att han leker med staketet, för det är på em då märren är trött som han är mest på. Han har fått sig ett par smällar men han tycker det inte är så speciellt :meh:

Har svårt att tro att han skulle få problem med hjärtat av lite el i detta utförandet :) är frestad att bygga till staketet, men gödselstacken ska tömmas snart och då ska det bort - onödig utgift...
 
Sv: El och föl

Jag lärde mig av en gammal uppfödare att när fölet är fyra dagar gammalt så ser det tillräckligt för att se tråden. Jag har därför släppt mina föl på eltråd när de varit fyra eller fem dagar gamla.
En gick fram och bet i tråden, sen lämnade han inte mammas sida på en vecka.
En annan gick envist runt hagen och kollade ifall det gjorde ont runtom hela staketet.
En var så vild att hon började trassla in sig i tråden med flit redan andra dagen. Hon trasslade på samma sätt varje gång och gjorde aldrig illa sig men hennes mamma blev så orolig. Henne släppte jag på elen när hon var 2,5 dygn gammal och hon var aldrig på tråden. Släppet såg ut så här http://smg.photobucket.com/user/Cezzan/media/Cebula/MOV00289.mp4.html
 
Sv: El och föl

Jag kan inte komma på nån fysiologisk förklaring till att det är farligt, vad jag däremot vet att mitt liv skulle bli trevligare om han lärde sig snart! Mammahäst är triangelmärkt pga staketskada - vill inte ha en till!

Faran är just om han fastnar. Då är det mycket illa, även utan el. Jag tycker att eftersom han har de tendenserna han har, behöver han hållas under uppsyn. Även om fölet ser tråden och rent logiskt vet var tråden går kan det hända olyckor om det har hög fart.
 
Sv: El och föl

Den sista låter som min... Fasen, jag får ju feta stötar av staketet! Annars skulle jag tro att det är fel på aggregatet eller dålig tråd :wtf: för några dagar sedan stod han i en pöl och nosade på tråden, jag hörde smällen, han ryckte bort huvudet och efter några sekunder lunkade i väg. Odramatiskt. Kanske är dålig kräm i staketet ändå?

Jag inbillar mig att han håller sig undan staketet när elen är på, men SÅ klurig kan han inte vara redan?

Jag får olika bud, el eller inte el obevakat? Finns väl inga svar men för mig lutar det åt el. Vad svårt det är! Kan jag inte anlita någon att sitta bredvid hagen och slå på elen på rätt tillfälle?
 
Sv: El och föl

Själv skulle jag aldrig släppa dem obevakat utan el. Fuxen på filmen lyckades trassla in sig trots att jag vakade. De var på en ridbana så avstånden var inte stora men hon hann ändå innan jag hann fram;)
 
Sv: El och föl

Jag har varit med om två föl (inte mina) utan i andra stall som har trasslat in sig i eltrådar och hittats döda av ägarna :( Det är de inte värt.
 
Sv: El och föl

Elen skall vara på annars lär dom sig inte .
Sen kan har fölungar ibland lite kortidsminne som barn har och har glömt att staketet gjort ont och testar igen ....
 
Sv: El och föl

Jag får olika bud, el eller inte el obevakat? Finns väl inga svar men för mig lutar det åt el. Vad svårt det är! Kan jag inte anlita någon att sitta bredvid hagen och slå på elen på rätt tillfälle?

Mitt bud är snarare att inte alls lämna fölet obevakat. Bättre bygga trästaket runt om och hålla dem ute när du är hemma och kan titta.
 
Sv: El och föl

Om det är stängslat för en rymningsbenägen shettis så kanske det går att minimera risken med att plocka bort en eller två av de lägsta trådarna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp