El och föl

Sv: El och föl

Har ni trästolpar går det ju lätt att provisoriskt bara skruva upp en planka i lagom höjd mellan stolparna också...
 
Sv: El och föl

kl

Trästaket med el (självklart påslagen!) innanför till föl och under uppsikt tills de lärt sig hur staketet funkar. Annars INTE UTE! Mao innebär det en hel del meck och vakande första dagarna/veckan men sedan har du i typ 99 % av fallen en fölunge som helt enkelt håller sig innanför staketet. Att slarva med den invänjningen är ju totaltokigt!
 
Sv: El och föl

Platta "budget" elband är outstanding, de har så låg brottsstyrka (kass hållbarhet) att tom ett föl drar av dem direkt om de fastnar i dem, korrekt spända finns det dock inget att trassla in sig i med sådana då de smäller av innan de töjer sig så att det finns något att göra öglor av, vist får man laga staket ofta men det är så mkt värt det att hästarna inte kan fastna i dem. Dessutom syns de mer än andra elrep för fölen.

Alltid el på när fölis är i hagen från dag 1, total övervakning tills man ser att respekten för elen kommit = att de hoppar bakåt och inte framåt in i staketet vid stöt.

De får aldrig någonsin lära sig att ett elstaket ibland inte har ström det är då det blir farligt för då får de inte rätt respekt för staketet vilket du nu ser vilket problem det ger.
 
Sv: El och föl

Åh! Tack för alla konkreta tips! Har varit en heldag med staketmeck och lotsa runt föl= jag är helt slut!

Köpte det billigaste elbandet jag kunde hitta, flyttade några stolp och skruvade upp ett par plankor. Och lurpassat på den lille staketkungen :D men reaktionen är den samma, det smäller rejält, han ryggar till men står typ kvar... Låter hårt men jag vill ha en ordentlig reaktion! Hur får jag till det???

Satt ett tag och funderade allvarligt på att skrämma honom samtidigt... Men nä, vill ju inte att han ska förknippa mig med allt som är otäckt :cautious:

Finns det öppet köp på föl? Tur att han är gullig!
 
Sv: El och föl

Men har han varit i hagen utan att elen varit på?

De lär sig väldigt fort att när det knäpper så skall man inte gå på och när det inte knäpper så kan man bita i grejjerna = de kommer bli eviga rymmare.

mvh Eva
 
Sv: El och föl

Gylle, menar du dom lite smalare banden då?

Jag har 4 cm överst (för där når inga föl upp att fastna bara vuxna kameler och de orkar dra sönder även dessa) sen har jag två rader med 2 cm under när jag har föl (annars bara en under mellan hagarna med vuxna). Använder ringisolatorer till de med 2 cm och fixerar vid varje stolpe med ett varv runt isolatorn, på det viset får de aldrig möjlighet att dra ut någon tråd som de kan göra om det löper utan det blir bara tråden mellan två stolpar att spela med och då smäller den av om någon kliver in i den och drar. Har haft föl som provat hållbarheten till mig och den small av som den skulle även för sådan liten.
 
Sv: El och föl

Jajamen! :) Så gör jag med fast med 2 centimeters på alla tre trådarna. Och det funkar finfint till föl menar du? :)

Om du har band av "skit" kvalitet (alltså billiga typ hööks, börjes, eko mfl) så går de av enkelt även för ett föl.
Band av dyr kvalitet går knappt av ens vad som än fastnar i det, har själv helt tänkt om och 10 ggr hellre en lös häst än en sönderskuren häst om man inte bor tex granne med en motorväg eller dylikt så alla hållbara rep/band är borta från allt utom max överlinan på alla hagar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp