eksteriør

ludda

Trådstartare
Alltid vanskelig det her med eksteriør :crazy:
Kanskje noen ville legge ut hestebilder og kommentere positive /negative ting ved hestens eksteriør og også rasetypiske trekk?
hvilke eksteriøre trekk virker inn på en hests holdbarhet,og hvilke er kun skjønnhetsfeil? Hva vil man absolutt ikke ha med seg videre i avelen ?Spennende å høre deres meninger om dette.. :banana: :banana:

Sv: eksteriør

Okej. Jag skulle kunna lägga ut hur många som helst... :p

Men vi kan ta stoet på min visningsbild som exempel. Hon är född -95 och shetland till rasen. Har haft fyra föl och är enligt mig ett ganska perfekt sto exteriörmässigt.

gazette_stromsholm.jpg

Hon är rastypisk, feminin med långa linjer och mycket bra gångarter med plus för traven. Dessutom är hon en trevlig ponny och lämnar bra avkommor.

Kritik från en utställning i somras:
Feminin, långlinjerad, utmärkt rastyp. Uttrycksfullt huvud något smalt, välformad hals, något lång rygg, rastypiskt och välformat kors. Tillfredställande benad, något veka kotor, rättställd. Energisk, naturlig och taktmässig skritt. Vägvinnande, välbalanserad trav med utmärkt mekanik.

Hon fick då 98899=43 men har fått 9: or på samtliga bedömningspunkter. Dock inte samtidigt tyvärr :D

Veka kotor vet jag inte om jag håller med om, den kritiken har hon inte fått tidigare. Däremot har hon ett väldigt ädelt huvud, lite för ädelt enligt en del, lite "arab-likt".

Hållbarheten är svår att säga på ett avelssto som inte gör något speciellt arbete, äldsta avkomman är 6 år så det är svårt att säga om de är hållbara eller ej men både stoet och avkommorna har hittills varit kärnfriska och sunda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
990
Senast: Cattis_E
·
Träning Rir en fjording på rideskole. Når vi jobber med venstregalopp blir hun forferdelig vrang og sterk. Jeg har vært turrytter i over ett...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Naranja
·
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka