Eksemsäsongen

Sv: Eksemsäsongen

Ifjol visste jag inte att min häst hade eksem överhuvudtaget. Nyss köpt honom då, och förra ägaren sade ingenting om saken :rage: :down:
Vilket resulterade i att han hann klia sig totalt blodig innan jag hittade något som faktiskt hjälpte mot klådan :(
Provade AVS 14, Horsol, någon tjär produkt som jag inte kommer ihåg namnet på nu m.m. Till sist provade jag Pharma summer relief från H**ze och döm om min förvåning då det hjälpte från första smörjningen! Trodde inte riktigt på att det skulle fungera, utan det var i ren desperation som jag köpte en flaska och testade.
I år vet jag dock inte om det fungerar. Har hört av många att det som fungerar ett år, fungerar inte nästa år, men eftersom det var min första sommar någonsin med eksem häst så vet jag inte om det stämmer eller ej.
Utöver det så var det täcke på, tvättade både häst och täcken så fort jag tyckte att de blev skitiga och kladdiga, in på dagen runt en 15-16-17 tiden, och ut igen nästa dag runt en 9-10-11, för att undvika den värsta knott tiden.
Mankammen var rejält svullen och jag försökte smörja med kylande salva för att få ner svullnaden och lite hjälpte det.
Linfröolja fick jag tips om och började ge honom det, har fortsatt hela året, varje dag, så får se om man kanske märker något resultat i år. Bara det skulle hjälpa liiiite skulle jag var överlycklig för hans skull *hoppas*

En fråga till er alla:
Är ni många som har börjat täcka? Vi har haft nu den senaste veckan runt +5 - +10 grader, men det har varit rejält blåsigt och regnigt, och det ska, enligt väderprognosen, fortsätta i flera dagar framåt ännu :down: Snön försvann för oss i måndags och nu är det bara lerigt och jäkligt överallt istället :yuck:
Är det dags att fundera på att täcka honom nu? Eller kan jag vänta lite ännu?

Senast ändrad:

Delvis knapplån
Eftersom många kanske inte vet det så vill jag berätta att Switch går att få på recept nu. Om man beställer ifrån apovet (ett djurapotek via nätet så att man får det direkt hem i brevlådan efter några dagar) så är det ungefär samma pris som tidigare men köper man det med recept ifrån ett vanligt apotek så är det ungefär dubbla priset mot tidigare.

Jag hittar inget Switch på deras sida.

Jag hittar inget Switch på deras sida.

Jag tror inte att de läkemedel som man behöver recept för kommer upp när man söker. Jag testade också att söka både på switch och på andra läkemedel men det kom inte upp. Man kan säkert ringa och kolla med dem vad det kostar och så.
Det var min veterinär som berättade att man kunde få switch på recept. Nu behövde jag det inte för jag hade kvar så jag har inte köpt själv men jag tror ju inte att min veterinären står och ljuger precis utan att det går att köpa med recept.

Vid regn har jag ett tunt regntäcke över ett sånt utan foder... och det fungerar bra! Är det sommarvärme och regn klarar de sig bra ändå... De har ju päls! ;) Och täcket torkar snabbt!

Jag tror inte att de läkemedel som man behöver recept för kommer upp när man söker. Jag testade också att söka både på switch och på andra läkemedel men det kom inte upp. Man kan säkert ringa och kolla med dem vad det kostar och så.
Det var min veterinär som berättade att man kunde få switch på recept. Nu behövde jag det inte för jag hade kvar så jag har inte köpt själv men jag tror ju inte att min veterinären står och ljuger precis utan att det går att köpa med recept.

Jag har två halvfulla flaskor switch som är nåt år för gamla. Går det att använda dem ändå??

Vi har provat många olika medel på våra hästar som kliat sig. Det som funkat bäst och till och med gjort att några hästar kan gå utan täcke är Killitch som vi beställt från England, dock är karensen inte fastställd på den så om man vill tävla är det inget bra alterantiv.

Har i år även fått tips om att K9:s produkter funkat bra. Har börjat tvätta med deras schampo och sprayar deras nanospray i man och svans. Är väldigt mjukgörande och hästarna blir väldigt lena och fina i pälsen, sen återstår att se om det hjälper mot kliandet.

följer tråden med intresse eftersom jag har en fjording som kliar sig , även om jag inte tror det är knottreaktion, använder linfröolja året runt, men han kliar sig hela tiden , dock utan sår.:)

hur gör ni med manarna??? min pålle har MKTman men kliar sej utan täcke..men täcker "trycker" ju sönder manen =( hur gör man för å skona den.. förra året dränkte jag den i päls glans å de hjälptelite men ska man fläta eller ej eller hur gör man?

Ifjol visste jag inte att min häst hade eksem överhuvudtaget. Nyss köpt honom då, och förra ägaren sade ingenting om saken :rage: :down:
Vilket resulterade i att han hann klia sig totalt blodig innan jag hittade något som faktiskt hjälpte mot klådan :(
Provade AVS 14, Horsol, någon tjär produkt som jag inte kommer ihåg namnet på nu m.m. Till sist provade jag Pharma summer relief från H**ze och döm om min förvåning då det hjälpte från första smörjningen! Trodde inte riktigt på att det skulle fungera, utan det var i ren desperation som jag köpte en flaska och testade.
I år vet jag dock inte om det fungerar. Har hört av många att det som fungerar ett år, fungerar inte nästa år, men eftersom det var min första sommar någonsin med eksem häst så vet jag inte om det stämmer eller ej.
Utöver det så var det täcke på, tvättade både häst och täcken så fort jag tyckte att de blev skitiga och kladdiga, in på dagen runt en 15-16-17 tiden, och ut igen nästa dag runt en 9-10-11, för att undvika den värsta knott tiden.
Mankammen var rejält svullen och jag försökte smörja med kylande salva för att få ner svullnaden och lite hjälpte det.
Linfröolja fick jag tips om och började ge honom det, har fortsatt hela året, varje dag, så får se om man kanske märker något resultat i år. Bara det skulle hjälpa liiiite skulle jag var överlycklig för hans skull *hoppas*

En fråga till er alla:
Är ni många som har börjat täcka? Vi har haft nu den senaste veckan runt +5 - +10 grader, men det har varit rejält blåsigt och regnigt, och det ska, enligt väderprognosen, fortsätta i flera dagar framåt ännu :down: Snön försvann för oss i måndags och nu är det bara lerigt och jäkligt överallt istället :yuck:
Är det dags att fundera på att täcka honom nu? Eller kan jag vänta lite ännu?

undrar precis samma sak, har haft ner mot noll/nån plusgrad de senaste 4 dagarna (innan dess minus), och ~5-10 plus på dagen, både regn och sol. Är väl inte dags för täcke ännu men finns det någon ungefärlig regel hur vädret ska vara innan de kommer? När täckar ni och var bor ni/hur har vädret varit?:)

hur gör ni med manarna??? min pålle har MKTman men kliar sej utan täcke..men täcker "trycker" ju sönder manen =( hur gör man för å skona den.. förra året dränkte jag den i päls glans å de hjälptelite men ska man fläta eller ej eller hur gör man?

Jag sticker in armen under täcket och viker bort så mycket man jag kan från halsresåren vid bogen. Det hjälper lite. Flätor tror jag sliter tyvärr. Pälsglans, eller något mjukgörande för manen så att den inte blir torr och spröd är bra. Jag har använt en uuuuunderbar produkt från Leovet som heter Silk Care Creme gel, säljs av någon idiotisk anledning inte i sverige längre. Jag hittar den i vart fall inte, men den gör manen väldigt trevlig och jag tycker att den verkar tåla mer täckes-gnidande. Det är mjukgörande för huden också. Även för människor. :) Man får mjuka händer. Det finns andra silk care produkter också från samma märke, men de har jag inte testat. Vill ha cremen. Så hittar ni den någonstans: tipsa!

För övrigt har jag hört många som lyckats mycket bra med att behandla sina hästar med Benzylbenzoat mot eksem, det verkar rent av vara knottavskräckande. Det är en den verksamma ingrediensen i Kill-itch, men är klart billigare än det. Jag har beställt från england och ska testa i år. Oklart dock om min har eksem eller inte, men hon är klart irriterad på knotten hursomhelst, så jag ska se om det kan jaga bort dem. PM:a för länk till nätbutiken.

Läs på om BB innan ni använder det, man ska använda handskar och vare sig hälla på för mycket, eller för ofta och det är knappast bra att andas in, så att spraya på hästen verkar vågat. Man ska inte heller smeta på det på uppkliade sår. Googla så kommer det upp massor av info både från Buke och brittiska forum. Det låter nästan för bra för att vara sant. Freyr här på forumet använde det på sin förra häst med jättefint resultat.

Jag sticker in armen under täcket och viker bort så mycket man jag kan från halsresåren vid bogen. Det hjälper lite. Flätor tror jag sliter tyvärr. Pälsglans, eller något mjukgörande för manen så att den inte blir torr och spröd är bra. Jag har använt en uuuuunderbar produkt från Leovet som heter Silk Care Creme gel, säljs av någon idiotisk anledning inte i sverige längre. Jag hittar den i vart fall inte, men den gör manen väldigt trevlig och jag tycker att den verkar tåla mer täckes-gnidande. Det är mjukgörande för huden också. Även för människor. :) Man får mjuka händer. Det finns andra silk care produkter också från samma märke, men de har jag inte testat. Vill ha cremen. Så hittar ni den någonstans: tipsa!

För övrigt har jag hört många som lyckats mycket bra med att behandla sina hästar med Benzylbenzoat mot eksem, det verkar rent av vara knottavskräckande. Det är en den verksamma ingrediensen i Kill-itch, men är klart billigare än det. Jag har beställt från england och ska testa i år. Oklart dock om min har eksem eller inte, men hon är klart irriterad på knotten hursomhelst, så jag ska se om det kan jaga bort dem. PM:a för länk till nätbutiken.

Läs på om BB innan ni använder det, man ska använda handskar och vare sig hälla på för mycket, eller för ofta och det är knappast bra att andas in, så att spraya på hästen verkar vågat. Man ska inte heller smeta på det på uppkliade sår. Googla så kommer det upp massor av info både från Buke och brittiska forum. Det låter nästan för bra för att vara sant. Freyr här på forumet använde det på sin förra häst med jättefint resultat.

Det är ju samma som Tenutex såklart tar det knotten också om det tar lössen.

Inte helt samma, Tenutex innehåller en del annat också, men det stämmer att benzylbensoat är en av de verksamma substanserna i det. Det används även i andra medel mot löss (och skabb) så det borde avskräcka eller till och med dräpa knottarméerna som landar på hästarna.

BB är bra!

Använde det på min för två år sedan och hon kliade sig ingenting, blandade den med Propyderm kräm som är mjukgörande och på min dam syntes det inte ens att hon hade exem. Samtidigt så fick hon en kur med Zink och det gav också resultat.

Tvättade henne med Tenutex och det var det sämsta beslutet jag tagit i hela mitt liv för hon fick sår i mankammen av den :(

Det man läser om BB verkar verkligen mycket lovande! Det vore intressant att genomföra en studie på det och dokumentera ev. effekt så man ser om det verkligen är så bra och hjälper många. Det vore ju faktiskt ganska fantastiskt om det finns något som verkligen hjälper ordentligt.

Senast ändrad:

Ang BB, var försiktiga. Hade på min då det periodvis var mycket knott, blandade ut med hälften vatten men han blev mycket irriterad och kliade sig än mer. Han har ingen eksem men jag ville skydda extra mot knotten eftersom han kliat sej en del innan av olika orsaker. Det blev inte så bra som jag tänkte och när jag slutade och tog till annat medel slutade han klia sig. BB ska inte användas varje dag, max var tredje dag eller mindre och alla hästar reagerar olika. Dessutom har det kommit ut ett BB-medel via Biofarmab, vet ej hur effektivt det är och priset är högre än att köpa direkt från UK.

Jag gjorde en svag blandning, hade ca 1/4 BB, 1/4 varmt vatten och 2/4 Propyderm till Vilja.

Blandade nog bara i 1/10 BB med 9/10 vatten till insektsspray.

I början smorde jag henne varje dag i en vecka och sedan var tredje och till slut räckte det med en gång i veckan. Men du har rätt i att man ska vara försiktig med BB! Den är stark! Fick ren BB på handen en gång och blev röd och irriterad på huden på engång men när jag blandade ut den med Propyderm och vatten så kunde jag smörja in henne utan att använda plasthandskar.

Det jag köpt är inte rent bb utan en blandning som marknadsförs som behandling mot sommareksem hos häst. Easivet är varumärket och Benzyleasi heter produkten. Jag har läst på en hel del om BB, och det verkar inte bra att andas in så att spraya på det verkar olämpligt eftersom det är lätt hänt att man andas in det då. Ska man spraya så får man vara försiktig med spridningen antar jag (tex spraya nära). Mitt paket borde komma på måndag eller tisdag enligt internet-trackingen, jag återkommer med hur många procent rent bb det är i det ifall att det är intressant för någon.

Senast ändrad:

Första flaskan jag använde var Killitch och sedan fick jag tag på ren BB.

Killitch innehåller 25% BB och det var därför jag blandade ut min med mjukgörande samt vatten, var tvungen att blanda det med varmt vatten så att det kunde blandas bra i flaskan.

Lite OT men jag upptäckte då att dom där små flaskorna som man blandar hårfärg i för hemmabruk var helt suveräna att använda i man och svans! Man kommer ner på djupet, man kan variera storleken på hålet i flaskan och dessutom är flaskan behändigt liten och smidig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
947
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 994
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka