Eksemhästar

A

Annika_38

:) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga.
Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder till salvor.
Är det skillnad på raser, vart man bor? (Enligt SLU så finns det ca 300 olika sorters knott), vart bor ni och hur behandlar ni?Tror ni att det är knotten, eller de nya rönen, att det kommer från "magen".
Bor själv i Södermanland och är involverad i en nordsvensk valack.
I dagsläget har vi: Fullt täckande Eksemtäcke, alger ( från Alg-Börje), smörjer med Equi-lotion, Zink-pasta på blodiga sår, tvättar/svampar med Äppelcidervatten.
Har även blandat egen "Anti-insekts"-spray, bestående av:Vatten, vitlök och äppelcidervinäger.
Har fått veta att han varit väldigt fin denna sommar mot föregående,men jag vill ha bättre resultat.
Vad gör ni? Vart bor ni?
Till nästa vår ska vi börja ge Linfröolja, oh ev.PROB, vad tror ni?
Glöm inte bort att det kommer en ny vår/sommar, det kanske är NU vi ska börja förebygga.:)

Sv: Eksemhästar

jag hade en D-ponny utan härstamning svår exem(ganska säker på att det va 50% conemara enl. uppgift). veterinären skev ut antihistamin och ett särkilt schampoo att bada honom i regelbundet samt att vi använde exem täcke. innan dess hade vi prövat massa krämer dock utan resultat. vi gav vitlök vilket jg i alla fall inbillade mig gav lite bättre resultat ihop med antihistaminet och täcket + schampo. hans exem kom sensommaren det år han fyllde 2

På vilket sätt gav ni vitlök?
Har läst i SHV att det kan vara rent av skadligt att ge hästar det.
Men vi har, som ni nog läste sprayat honom med det.
Hjäpte Antihistaminen, vad hette shampot, vart bor ni?

jag bor strax utanför göteborg. vitlök har enligt studie (på 2? hästar) visat ge anemi på givor som varit minst det 5-dubbla på rek. giva. dock har ingen av mina (på rek.giva mellan 10-20 gram/dag) visat på anemi på blodprov trots att dom fått vitlök i många år.

antihistamin tabletterna som vet. skrev ut + exem täcket va det som jag märkte skillnaden på. scampoot kommer jag inte ihåg namnet på, men även det köptes via vet. på recept.

vi hade präövat med typ alla "medel" på marknaden i flera år innan vet hjälpte oss med antihistamintabletterna.(han åt 2 om dan. tävlade upp till L.a hoppning som 7-åring)

Jag har haft eksemtäcke. Sytt ihop huvuddelen med halsdelen. (Använt extra tyg för att det inte ska strama). Odjuren får INTE komma åt att bita i nacken, det glipar om man inte syr ihop.

Täcket tvättas en ggr/vecka, man och svans tvättas 2ggr/vecka med aloe vera-niem-schampo. Aloe vera i maten.

Detta är ett tvåårigt halvblodssto som kliade av sig man och svans förra året men i år knappt visat några tecken på eksem. Lätt rodnad på ett ställe i mankammen vid två tillfällen.

Om du skall börja med linfröolja, bör det nog ske redan i höst. I annat fall riskera du att inte uppnå full effekt, eftersom linfröoljan bör ha intagits minst 120 dagar före påbörjan eksemsäsong.

Min islandspålle har eksem, inget grovt, nästan på gränsen så att man ens kan kalla det eksem. Jag bor norr om sthlm.

Hursomhelst, så går han med eksemtäcke (heltäckande) från morgon till kväll, så får han gå in på natten numera och vara naken. I somras har han gått med det dygnet runt.

Han kliar sig mest i manen, lite i svansen och får småsår vid skapet, insida ben, "armhålorna", och blev lite mera rinnig om ögonen. Nu har det dock stått stilla sen slutet på juli ungefär.
I sommar har jag smörjt med Fyra Ess-salvan (toppen är den), Aloe Vera, Nylanders Hästkräm, MJ:s Djuralva (:love: ), Superbra Hästsalva Grön i viss mån och flugspray efter flugspray efter flugspray.

Fyra Ess:en använde jag på småsår som ett skyddande lager, hade den även på skapet, insida benen, ja.. Typ överallt. Den funkade bra! Aloe Vera stoppar klådan, den hade jag bara på manen och i svansen.
Nylanders varvade jag med Fyra Essen, som tog slut hela tiden.
Sen fick jag tips om en MJ:s Djursalva och jag är FRÄLST! Så bra är den. Man kan ha den överallt och det funkar toppen.
Bästa Flugsprayen kommer jag självklart inte ihåg vad den heter, men den luktade pyton och var vattenfast och köpt på Granngården.

Till nästa sommar ska jag prova något som heter Ökozon, de som jag känner som har använt det på sina hästar slapp smörja, täcka, ja.. Allt! Hästarna blev helt symptonfria!
Sen vet jag inte om det kommer inifrån eller utifrån, jag har inte riktigt spekulerat i det. Allt jag bryr mig om är att min pålle ska må bra!

Har inte läst hela tråden, så det kan hända att du fått ett liknande svar.
Jag gör såhär med min new forest som reagerade på hexocil och fick knottallergi av det.
knotttäcket MÅSTE vara på mycket, från tidig vår till sen höst, mycket längre än vad man tror. Jag kan ta av det vid åtta-nio-tiden på morgonen men det måste på absolut senast klockan fyra igen. Sen använder jag nylanders hästkräm, det gåller att hålla huden mjuk och den får aldrig bli torr. Blir det för uttorkat så har jag smörjt lite extra med superbra hästsalva eller skillingarydssalvan. Sen är det rätt bra att man tvättar hästen ett par gånger extra, etfersom den döda huden som ev. sitter i man och svans då luckras upp.
Hästen blir väldigt kletig och så, men det är det värt, för hon kliar sej inte alls.
Lycka till!

Bra med alla tips!

Fast är det bra med linfröolja? Det gav jag min häst från oktober förra året, men jag märkte ingen skillnad på klådan.

Han har inga utslag, men kliar sig väldigt i man och svans. Såren som uppstår då är ju inga utslag utan just sår, men han är väl eksemhäst ändå?

Jag tar bort Betforen nu för även om det är mycket socker i gräset så behöver jag ju inte späda på det. Visar det sig nästa sommar att det inte hade någon effekt, ja då kanske man kan börja igen.

Ska även börja ge örtmineraler.

Har använt diverse salvor, känns som att Skillingaryd var mest dryg och faktiskt hade effekt på klådan.

Ska vara mer noga med täcke som ju verkar vara A och O, om någon uppfinner det ultimata medlet mot eksem vore det jun fantastiskt!

Visst är det konstigt att hästarna reagerar så olika på alla preparat, vore bra om nån orkade göra en statistik på vad som verkar vara bäst.

linfröolja hjälpte inte vår pålle heller (han fick det i fodret varja dag i 2 år). fick teldanex utskrivet av vet. det hjälpte honom väldigt mycket. han gick med täcke på hela tiden i hagen, togs det av en tim. så blev han "blodig"

Svart Häst: Vart nyfiken på örtmineralerna, vilken effekt ska det ha, vad innehåller det, vart handlar man? Skriv ALLT du vet om det.
Vi provade också att ta bort betforen, vet inte om det vart någon större skillnad, nu ger vi en liten "näve" för att blanda algerna med.
Är nyfiken på vad man kan ge/vad ni med eksemhästar ger era hästar i krubban,
träffade en tjej för ett tag sedan som har jättemånga islandshästar,
hon hade en teori om att klådan/eksemen kom från magen! Hon gav sina hästar någon sort musliblandning som tydligen fungerade jättebra.
Någon som provar Ökozon eller Prob? Har läst om dessa produkter som ska vara så himla bra att folk inte ens behöver täcken!!!
Skriv och berätta era erfarenheter om dessa produkter, och glöm inte att berätta vad ni kompletterar med i foderväg.

Att tvätta hästen och exemtäcket regelbundet hjälper våran lilla ponny. Tvättar och smörjer med probschampo- resp olja. hon har kliat sig men har inga stora sår eller knölar i man resp svans.

Ökozon: http://hemsidor.torget.se/users/i/ingel/manex.htm

Mycket bra och har hjälpt väldigt många.

Jag tycker att eksem hjälps bäst via magen samt givetvis med yttre skydd som täcke och installning INNAN knotten kommer vid solnedgång samt -uppgång.

Täcke skall på TIDIGT på våren, redan när temp gått upp till +10 grader ska täcket på!

Switcha samtidigt.

Linfröolja köper jag i stora dunkar från ett företag i Skåne och det har gjort bra nytta.

Jag har även provat Probimin www.top-speed.se det tycks ha bättre effekt på hästar med lindrigare eksem och importhästar än svenskfödda och dessa med mer grav eksem.

Med linfröoljan samt Probimin har min häst haft en lindrig sommar.

Salvor (mjukgörade) samt aloe-vera gör jag själv - det blir för dyrt annars.

Hästen har egna rena borstar och tvättas med äcv samt vatten helst varje dag. Flera täcken som även hålls rena med tvätt i såpa. I stort helt pedantiskt skött ;)

Inget bete/hö/silage med klöver i! Klöver innehåller tydligen ett histamin som framkallar klåda - då är det skit samma hur du sköter hästen.

Mina hästar får bra hösilage och lucernhack som ger ett bra proteintillskott, linfröolja med e-vita samt mineral och betfor.

Diskussioner har gått om extra zink samt magnesuim kan minska klådan - kan ev vara en orsak till att många tycker alger fungerar bra för alger innehåller mycket (dock ojämnt) innehåll magnesium. Dock innehåller alger även mycket jod - har använt alger i fyra år utan att eksemet blivit bättre. Nu när jag slutat med alger och gett linfröolja samt en dos extra magnesuim ( inköpt på GG pga brist i foderstat) blir hästen bättre - egen slutsats blir det ju pga detta.

Denna häst har grav eksem sedan nio år tillbaka så jag har ju hunnit pröva litet.

Senast ändrad:

Självklart håller vi täckena rena, och svampar honom i stort sett varje dag med äppelcidervinägervatten,
täcket åkte på väldigt tidigt i år.
Har använt switch tre gånger i år (om jag minns rätt), men tycker inte att det fungerar särskilt bra, har pratat med många som använt det och deras(och våran) har tappat all man och svans, även återförsäljare har berättat detta för oss. Har som sagt inte märkt någon försämring efter att vi slutade switcha.
Vad blandar du i dina egna aloe-vera salvor?
Märker du skillnad med att tvätta täckena i såpa?
Intressant det du skrev om klöver, var helt nytt för mig, men hur sjutton undviker vi det?:crazy:
Tack för att ni skriver!!!!
Vill höra mer!

Jag har inte fått dessa mineraler ännu, men återkommer när jag vet mer. jag köper den på rekommendation av folk som har många hästar och som tydligt ser att de är bra.
På hemsidan står att de bl a är bra för klåda, men inte vilken typ av klåda.

Jag har köpt en laddning med alger, men efter att ha läst om hur mycket jod de innehåller ¨så är jag osäker på om jag vill ge min häst detta.

Jag är oerhört förvirrad när det gäller detta problemet, och jag vet bara vad som inte har hjälpt....

:) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga.
Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder till salvor.
Är det skillnad på raser, vart man bor? (Enligt SLU så finns det ca 300 olika sorters knott), vart bor ni och hur behandlar ni?Tror ni att det är knotten, eller de nya rönen, att det kommer från "magen".
Bor själv i Södermanland och är involverad i en nordsvensk valack.
I dagsläget har vi: Fullt täckande Eksemtäcke, alger ( från Alg-Börje), smörjer med Equi-lotion, Zink-pasta på blodiga sår, tvättar/svampar med Äppelcidervatten.
Har även blandat egen "Anti-insekts"-spray, bestående av:Vatten, vitlök och äppelcidervinäger.
Har fått veta att han varit väldigt fin denna sommar mot föregående,men jag vill ha bättre resultat.
Vad gör ni? Vart bor ni?
Till nästa vår ska vi börja ge Linfröolja, oh ev.PROB, vad tror ni?
Glöm inte bort att det kommer en ny vår/sommar, det kanske är NU vi ska börja förebygga.:)

Jag har en 4 årig halvblodsvalack som fick exem som 2 åring helt utan orsak, i mina ögon iaf! Jag har fött upp honom själv och vet då självklart allt han fått att äta och allt han blivit utsatt för.
Utan exemtäcke kan han inte gå, då kliar han sönder man och svans omedelbart. I år har jag tvättat minst 1 g/veckan med PROB-schampo och oljat med PROB oil. Schampot verkar hjälpa väldigt bra medan oljan bara verkar ha effekt så länge han INTE har kliat hål på huden? Konstigt men sant. När han kliat hål så det blir sår har jag fått ta till Nylanders som verkar stilla klådan direkt, sen när det lugnat sig har jag tvättat med PROB schampot igen och börjat med oljan som inte är så kladdig som Nylanders.

Jag tror också på att det kommer inifrån och tänker testa Probimin, dels en kort sväng nu på hösten och sen även till våren.

Jag har dessutom gett honom Carragen, alltså brunalger, under period då han hostade pga långdragen förkylning. Har tänkt att fortsätta ge honom alger över vintern.

Jag är också väldigt intresserad av alla tips och vad ni andra gör för att stilla klådan. T ex undrar jag vad den där MJ-salvan innehöll och VAR du smörjde med den?

Jag har testat PROB vid två tillfällen, båda gångerna gav samma resultat. Svullen och röd i skinnet + en massa hudavlagringar, min häst tål det inte.
/M

Så här gör jag:
Badar hästen 1 ggr/veckan med Hexocil, alltid täcke på när hon är ute, tvättar även täckena 1 ggr/vecka, smörjer mankam/svansrot med AVS14 (aloevera-smörja) och har skillingarydsalva på juver etc. Switch mot fästingar och så
insektmedel till f-b.

I år har hon inte gått på bete utan ätit hö hela sommaren och har även fått linfröolja varje dag from maj. Finare än så här har hon aldrig varit, de som ser henne tror inte på att hon har exem... så visst ger lite arbete resultat!

Glömde skriva att vi bor i Östergötland.
//marti

Senast ändrad:

Börjar med exemtäcke tidigt på våren och använder det långt in på höstkanten. Ska ha hunnit vara ett par rejäla frostnätter innan vi tar av det. Installning under de värsta knott-timmarna (oftast vid skymning och gryning).

Exemtäckena tvättas 1 gång/vecka eller vid behov. Minsta hål lagas på direkten. Även hästen tvättas ofta med probschampo. Behandlar regelbundet med Flusa som jag tycker fungerar bättre än Switch.

På de utsatta ställen där täcket ej hjälper kletas in med MJ:s djursalva, Nylanders eller PROB-olja.

Kämpar hårt med att han ska må bra i magen. Fel foder=dålig mage=MASSOR av exem.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama