Eksemhäst på vintern?

Sv: Eksemhäst på vintern?

Jag vet i alla fall flera hästar det har fungerat bra på även om studierna visar annat. Har ju dessutom sett det med egna ögon. Min gamla häst kliade sig hysteriskt på sommaren, blev värre med åren, kastade sig mot väggen och kliade svansen direkt hon kom in i stallet så väggarna bågnade... Antihistamin hjälpte faktiskt omgående konstigt nog annars hade jag övervägt kortison i stället.

hur "bevisligen" det än är konstaterat verkningslöst med antihistaminer så blev min förra exempålle hjälpt. från att ha "skrubbat" sig blodig även med exemtäcke (gick i revor under en dag då han kliade mot både föremål och sedmera med hjälp av bakhovarna när han togs bort från all trädväxtlighet och mot väggar och vattenhinkar inne) till att knappt klia sig alls och kunna ha samma (hela) exemtäcke i flera år med hjälp av teldanex.

Hej! Äger ingen egen exemhäst men vi fick in en ridhäst som stod konvalicent hos oss i nästan ett år. Vi fick en låda med henne i mars när hon kom med ett kit med saker som hon skulle äta, bada och smörjas med. Var en hel del pyssel de första veckorna (man fick med ett schema med hur mkt och ofta man skulle smörja och ge att äta) men sen var det 2-3ggr i veckan. Hon hade även ett sådana täcken som man kan se på islandshästarna (rentvättat täcke minst en gång i veckan efter hon tvättats). Syntes ingenting på henne men fick se bilder hur hon såg ut innan :eek:

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hette men var från tyskland. Någon annan här kanske vet var det heter och annars tror jag det är vanligare bland de som har islandshästar så går att fråga på islandsforumet.

ärligt talat tror jag inte att typ 1 dl linfröolja får hästen att bli ännu fetare...då får du ju träna lite mer istället :D
däremot tror jag det gör gott ör mage, tarm och huden i övrigt

Ingen aning om linfröolja, men annan olja är 3,5 MJ för samma dl, det motsvarar över ½ kg silage extra. Och visst, det är måhända en piss i nilen i det 'stora hela', men ser ingen anledning att öka på hans MJ. Dessutom måste jag blanda ut oljan med något, blir det ju mer MJ?

Träna - jadå, så snart han är gammal nog. Är ju det jag sitter och väntar in, så jag kan påverka vikten genom mer motion. Det är en 06:a, så går ju inte bara träna hur mycket som helst.

Men han är tre i år, och ska ridas in. Och någon gång under året (vår eller höst beror på) får han skor runt om, kunder underlätta då han är tassig och känslig på grusvägarna (har dock inte ansett vikten är så stort problem att det 'berättigar' att sko runt om som ett eller tvååring. Nu är han skodd fram pga påfruset knöl, och framskorna får han behålla 'permanent' nu, bak drar jag på så länge det går, men när han ska börja ridas kommer de behövas, tyvärr)

Senast ändrad:

Men du...är det inte lite förmätet att inte kunna ge olja om det är i "läkande" syfte för att.......Det är nog den sämsta bortförklaringen jag hört faktiskt :rofl:

Jag tror inte det ger någon effekt att tala om, mest det. Vad skulle man uppnå med oljan menar du? Allmänt välbefinnande? Varför skulle det fungera bättre än magtarmmedel exvis?

Jag är väldigt anti överlag i att peta i den lilla tjockisen en enda kalorier mer än jag absolut måste. Jag är mycket stressad över att han är tjock och såpass ung. Och det ska MYCKET till för jag ska ge honom ett extrakilo silage t ex, just för att även om det 'bara' är 6 MJ, så det är 6 MJ ytterligare som han inte behöver. Han får av samma anledning i princip aldrig godis.

Om man behöver 45 MJ och får 66 kanske skillnaden mellan 66 och 72 MJ är en piss i nilen, men det känns ändå fel.

Och han har utanför eksemsäsong, dvs när insekterna inte biter och han inte får allergiska reaktioner, utmärkt fin päls, han lyckas till och med blänka trots färgen och att han knappt ser en borste på bild. Magen är stabil och bra för ögat, huden är bra osv. Dvs det finns inget som indikerar annat än en ponny som mår prima.

Under eksemsäsong när allergiska reaktionen utlöser klåda blir ju ställena där han kliar sig fula, övrig päls och hud är utmärkt fin.

Linfröolja är bevisat bra mot eksem. Artikel
Antihistamin (ett medel som heter Cetirizin som ges oralt) tas upp bra av hästar. Står i en artikel från -08 av Carina Invast-Larsson, "Antihistaminer till häst, grundläggande kinetik och dynamikstudier". Fast hur det gick sen vet jag inte (det gjordes en uppföljningsstudie på detta). Det kanske visade sig att det inte var verksamt mot eksem. Fast jag skulle nog tro att det är det.

Jag hade nog vågat lägga på linfröolja trots energin (innehåller 3,5 MJ/dl den med). Jag har också en extremt lättfödd ponny som jag gett olja sen i höstas. Det har gett otroliga resultat på pälsen och huden, och inte lagt sig runt magen. Oljan går ner ihop med 2,5 dl betfor (1,12 MJ till). Hade säker gått med hälften av betforn också, men jag blandar ner lite annat osmakligt så det behövs lite extra för att han ska äta upp det.
Det tar 3-4 månader innan man ser effekten av oljan.

Samma person som gjort studien du refererar till har gjort en fältstudie, med just cetirizin för häst med eksem/allergi. Och skrev i samband med detta en slutrapport.

SLutsatsen blev tyvärr: Trots detta kunde ingen skillnad i eksemets svårighetsgrad påvisas mellan de hästar som fått cetirizin och de hästar som fått placebo. Många hästägare och även medverkande veterinärer upplevde stora skillnader mellan de 2 hästarna som ingick i paren. Det fanns hästar som varnästan helt fria från symtom efter behandlingens slut. När behandlingskoden bröts visade det sig att de hästar som endast hade lindriga besvär lika ofta var behandlade med placebo som med cetirizin.

http://www.nshorse.se/polopoly_fs/1...antihistaminer_faltforsok_ingvast-larsson.pdf

SLutstudien är publicerad oktober 2008, och den senaste jag sett. Projeketet påbörjades 2006, men vet inte exakt hur länge själva fältstudien pågick, den ingick ju ihop med det du refererade till i projektet.

Sen, jag provar gärna på min knatte, dock är det väl kruxet att övertala en veterinär, de brukar vara förtjusta i studier. Men ska se i vår vad jag kan göra, omöjligt borde det inte.

Men trist det där, att det i studier påvisats gott upptag, och inga biverkningar. och sen i fältstudien fås så nedslående resultat (inkl två fall där man fick ta hästarna ur studien pga misstänka biverkningar av antihistaminet, därför jag vill ha en veterinär i 'ryggen')

Ang oljan så vad för effekter på pälsen etc förväntar du dig att man ska se såhär utanför säsong när man startar på 'till synes utmärkt'? Nyfiken. Krävs tyvärr mer än betfor för att få i honom olja, han gillar inte när det blir slemmigt. Därför jag menade att man får minsta lika mkt till MJ av oljan. Sen om det skulle synas på hullet låter jag vara osagt dock, möjligt det inte skulle det, men stressad nog av hans vikt och hans MJ-intag redan 'innan', därav 'motståndet'. Men sure, ska fundera på det. Ffa inför senare. Just nu är nämligen hans vikt ett värre problem än hans eksem, iom att han är ung och INTE borde släpa runt på extrakilon, även om han bär upp dem väl och är pigg, glad och aktiv. Men tycker ändå väldigt illa om att ha tjocka/överviktiga växande unghästar iom extrabelastningen på lederna.

Men när man kan hitta en nivå där man kan motionera bort fläsket, ska jag överväga linfröolja =)

(Studien är btw INTE gjord på linfröolja, utan på krossat linfrö, min kommentar bara. Studie på linfröolja gav noll effekt. Linfrön har jag dock en hel kartong under sängen, enda kruxet där är att få i kraken dem, as said så slemmigt är äckligt i hans värld.. )

Senast ändrad:

Hmmm, du är verkligen bortförklaringarnas mästare :D

Varför ber du om det när du ändå bara viftar undan allas råd ?

Skit i att ge hästen olja....det var bara ett tips.

Jag tar gärna tips, men du borde 'känna' mig så väl vid det här laget att du vet att jag sällan ger något som inte har dokumenterad effekt (naturligtvis behöver det inte fungera för det, men chansen ökar)

Och hitills har tipsen (jag har btw inte bett om råd, jag bara svarade i tråden ang hur andra hade det med/skötte eksemhästar på vintern =)) varit sådant som endera är dokumenterat verkningslöst (dock har jag tyckt att jag ska prova om jag får vet att skriva ut) och dessutom i ena fallet inte bara dokumenterat verkningslöst men också adderar kalorier.

Krossad linfrö har i ministudie visats ge viss effekt - studien det ref till gäller ju inte OLJA, den studie jag hittat på olja visade noll effekt - men där är kruxet hur man får i hästkraken linfrö, då han anser det är i princip lika gott som avloppsslam.. Jag har också skrivit att om/när jag kommer till att hans vikt kan hållas i schack lättare mha ökad motion, så ska jag överväga att prova.

Men nej, jag är helt anti att ge ngt som inte lyckats bevisa ngn effekt på och som ger den lilla tjockisen ännu mer kalorier i sin mat just nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
L
Hästvård Min häst har en rosa mule. Sött, javisst :crazy:, men han dras med torra partier och eksemliknande sprickor, flagor osv året runt. Det...
2
Svar
30
· Visningar
4 443
Senast: mumlan81
·
Övr. Hund Min springer spaniel har sedan i somras haft hudproblem och jag har hållt honom rakad för att lättare kunna se bredden av problemet...
Svar
4
· Visningar
2 511
Senast: dpmatte
·
Hästvård Jag upplever att min häst är torr i huden. Värst är det i svansen. 2 vet har tittat på svansen och de sa oxå att den såg torr ut...
Svar
13
· Visningar
11 075
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka