Sv: Eksemhäst på vintern?
Nä, tjockheten är helt enkelt för att han är en lättfödd ponny, och får mer än han behöver.
Hans behov ligger kring 45 MJ/dag nånstans (vet ju inte exakt då jag aldrig nått dit), och han får 66 MJ via silaget. Där är liksom svaret till tjockheten =/
Och jag kan bara inte förmå mig att SVÄLTA honom för att hålla honom i hull. Jag har letat rätt på silage med så låga MJ-värden/kg foder jag kunnat hitta, men ändå hög kvot. De går ute mellan 8 - 20 ('kort' tid ute pga att han har en svårfödd fblkompis som behöver äta ikapp på nätterna). De får 2 kg/var ute kl 8 - 12 och 16. När de kommer in får fbl fritt, och ponnyn får 5 kilo silage. Då är det soprent och dammsuget och han har varit utan mat ett tag (timmar) på morgonen, men han börjar inte hysteriskt äta trä och gräva sönder hela boxen som han gör om man sänker det mer.
Går jag under 10 kilo blir han mycket olycklig och försöker kasta sig över allt ätbart när han leds, blir helt besatt av att komma över ätbart och knaprar i sig halva boxen osv. Tyvärr. Det är för övrigt likadant på halm, han står på spån nu för det inte går att få tag i halm, men stått på halm annars, samma sak med 'gränsen' som går vid 10 kilo dock. Min dröm är att hitta ett silage som har typ 4 MJ/kg foder men där ca 10 kg täcker TS-behovet.. Än har det dock stannat vid en dröm..
Hade han sett ut som han gör på 45 - 50 MJ hade jag absolut övervägt ngn form av ämnesomsättningsproblem, men nu är svaret tämligen enkelt - han får i sig så mycket mer än han behöver, och vore ju underligare om han inte blev fet.
Förresten, ang eksem kommer från magen. Eksem är ju en allergi, som ju i sig är en snedkoppling i immunförsvaret som kraftigt överreagerar. Att magen är inblandad håller jag absolut med om, magens mående och immunförsvaret hänger ihop, dock anser jag inte att magen är grunden till en allergi. Jag har dock provat 'behandla magen' för att se om det kan ge lindring, dock helt utan effekt, vilket är trist, men inte förvånade mig faktiskt, då han inte har några magproblem så.
Några bilder från julhelgen (hans långa stubbman gör att halslinjen ser betydligt grövre ut än den är btw, men tjock är han hur man än bortförklarar *s* Fettdepåer vid bogar etc, och revbenen är synnerligen väl inbäddade i späck)