Eksemhäst på vintern?

P

puppe

Ja ni alla med eksemhästar- hur "sköter" ni era pållar nu på vintern?
Specialfoder? Nån smörja eller dylikt?
Jag har märkt att vår ponny har stora flagor av torr hud, speciellt mankam och svans. Han kliar sig inte men det ser inte så trevligt ut. Har inte smörjt med något nu på vintern. Han äter fodret Marstall Exzeme + linfröolja.

Sv: Eksemhäst på vintern?

är min lilla "mjällig" så får hon ett hexocilbad. vintertid får hon silage, lusern och linfrökaka. fast det får allihop :)

hade en annan exempålle för sådär 10 år sedan som fick utstå mkt. under våra 6 år ihop. prövade i stort sett varende "tilläggsfoder och mirakelkurer" folk rekomenderade men inget underlättade hästens sommarexem alls. prövade varenda smörja som fanns på marknaden (har även prövat en del på den ja har nu, utan någon större framgång)

det som hjälpte häst nr.1 va exemtäcke från tidig vår till sen höst, ett specialshampo (veckobad) som vet. skrev ut samt teldanex tabletter under "exemperioden" det höll honom hel och fin.

den jag har nu tvättas reg. i hexocil under exemperioden samt täcks med exemtäcke konstant. då är hon hel och fin.

man får pröva sig fram eftersom det kan skilja enormt mellan individerna vad som hjälper och vad orsaken är, pricis som på folk ;)

Jag behandlar med Horsol från april till oktober ungefär, eksemtäcke på från mars till oktober. Tvättar med något milt schampoo en gång i veckan för att få bort rester och smuts.
När säsongen är slut och klådan är borta låter jag huden vara. Har inte haft problem med mjällighet.

Har börjat ge linfröolja nu i höstas. Vet inte hur det påverkar eksemen, med pälsen och huden har blivit superfina!
Det är väl det enda "special" jag ger, annars är det hö och något kraftfoder om det behövs. Ju enklare desto bättre :D

Helt som vanligt här, och inga problem med torr hud eller liknande.

Eksemtäcke i somras, dock kom jag på med det sent (första året), samt att jag badade hyfsat ofta (så ofta vattennivån i brunnen tillät). Provade Horsol och diverse annat i somras dock utan märkbar effekt.

Äter inget 'speciellt', han är tjock nog ändå utan att behöva ett korn ens av ngt specialfoder. Får silage och lite betfor med mineralerna i.

Har du funderat över nån ämnesomsättnigsstörning eftersom den är så tjock?
Eksem kommer ur mitt perspektiv från magen i grunden.

Mitt sto som jag hade `( fransk travare) är idag helt symptomfri :bow:

Nä, tjockheten är helt enkelt för att han är en lättfödd ponny, och får mer än han behöver.

Hans behov ligger kring 45 MJ/dag nånstans (vet ju inte exakt då jag aldrig nått dit), och han får 66 MJ via silaget. Där är liksom svaret till tjockheten =/

Och jag kan bara inte förmå mig att SVÄLTA honom för att hålla honom i hull. Jag har letat rätt på silage med så låga MJ-värden/kg foder jag kunnat hitta, men ändå hög kvot. De går ute mellan 8 - 20 ('kort' tid ute pga att han har en svårfödd fblkompis som behöver äta ikapp på nätterna). De får 2 kg/var ute kl 8 - 12 och 16. När de kommer in får fbl fritt, och ponnyn får 5 kilo silage. Då är det soprent och dammsuget och han har varit utan mat ett tag (timmar) på morgonen, men han börjar inte hysteriskt äta trä och gräva sönder hela boxen som han gör om man sänker det mer.

Går jag under 10 kilo blir han mycket olycklig och försöker kasta sig över allt ätbart när han leds, blir helt besatt av att komma över ätbart och knaprar i sig halva boxen osv. Tyvärr. Det är för övrigt likadant på halm, han står på spån nu för det inte går att få tag i halm, men stått på halm annars, samma sak med 'gränsen' som går vid 10 kilo dock. Min dröm är att hitta ett silage som har typ 4 MJ/kg foder men där ca 10 kg täcker TS-behovet.. Än har det dock stannat vid en dröm..

Hade han sett ut som han gör på 45 - 50 MJ hade jag absolut övervägt ngn form av ämnesomsättningsproblem, men nu är svaret tämligen enkelt - han får i sig så mycket mer än han behöver, och vore ju underligare om han inte blev fet.

Förresten, ang eksem kommer från magen. Eksem är ju en allergi, som ju i sig är en snedkoppling i immunförsvaret som kraftigt överreagerar. Att magen är inblandad håller jag absolut med om, magens mående och immunförsvaret hänger ihop, dock anser jag inte att magen är grunden till en allergi. Jag har dock provat 'behandla magen' för att se om det kan ge lindring, dock helt utan effekt, vilket är trist, men inte förvånade mig faktiskt, då han inte har några magproblem så.

Några bilder från julhelgen (hans långa stubbman gör att halslinjen ser betydligt grövre ut än den är btw, men tjock är han hur man än bortförklarar *s* Fettdepåer vid bogar etc, och revbenen är synnerligen väl inbäddade i späck)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Jag menar inte att du ska banta honom, mer att det kanske har ett samband....extremt lättfödd + eksem. Dom behöver inte ha "magproblem", men kan ha olika rubbningar och att dom t ex har svårt att ta upp ett visst ämne exempelvis. Holistik vettu :D

Men det du skrev nu var inte vad du skrev i det förra inlägget så det är inte där du ska leta "bot"

Ah, nej tog det inte som att du tyckte jag skulle banta honom. Ville bara förklara varför 'jag matar min häst tjock'typ, att jag försökt se till så han får i sig mindre men misslyckats.

Och håller absolut med om att mår inte magen bra gör inte resten av hästen det, och hade gärna sett att det gav effekt på eksemen att behandla magen (eller ja, vad som helst som ger effekt på eksemet hade varit trevligt, om det så var att behandla honom mot fotsvamp eller vad som helst, jag sliter mitt hår över det där eksemet, lider ju med honom.. och då är han ändå inte värsta sorten, långt därifrån, men det skär i hjärtat ändå)

Nj :D

Folk ¨må säga vad dom vill om homeopatika men för min fd märr hjälpte det iallafall, även om det tog några år att bli bra. Här är beviset, för första gången i sitt 16 åriga liv kan hon vara ute med sina föl ( ja, hon nedärver inte eksemen)

25629136.jpg

Mm, och kanon att det fungerade på din =) Likt X fungerar på häst Y osv. Nu har jag inte provat homeopatika på min, helt enkelt för jag inte 'kan sånt', men det är ju liksom bara prova tills man hittar ngt som fungerar, alt inse att 'inget fungerar' och då se till livskvalitet.

Nej, jag har ju alltid sagt att jag aldrig skulle köpa en, och det står jag för. Den här var ju eksemfri när han köptes dock. Men jag begriper inte hur folk som har hästar med svåra eksem står ut. Min har som sagt 'lindrigt' eksem (iaf om man jmf med vad folk skriver). Han kliar sig, men inte sårig t ex. Och han kan koppla av och äta och så, men bara det att han såfort han kom in kliade sig frenetiskt i minst 20 min, att han ute hade flera kliställen där det hängde tagel, att manen var avkliad i tofsar (jag rakade av den), och svansroten som en toaborste - det räcker för mig, just för plågan det måste innebära att vara så kliig. När det var som 'värst' i somras gick det inte att klia eller borsta honom, då triggade man igång kliandet. Han flyttade ju boxmellanväggen 1 dm..

Här är han i höstas, under en av de bättre perioderna iofs, men ändå, inte ens när det är illa är han i närheten av de där sönderkliade, såriga med elefanthud.

Om han skulle bli värre, då skulle jag faktiskt allvarligt fundera på om det var rätt att ha honom kvar, eksem måste jämte fång vara bland det värsta en häst kan drabbas av. Dock hoppas jag att det ska bli bättre i år, om jag då får på täcke tidigt (fick jag inte förra året ju), samtidigt ä'r jag orolig det ska bli värre nästa år..

thumbnail.aspx

ja sätt ett täcke på honom fort, redan i mars...jag skulle ge nån form av probiotíka och ev nån olja som också är "näringsrik"

ja sätt ett täcke på honom fort, redan i mars...jag skulle ge nån form av probiotíka och ev nån olja som också är "näringsrik"
kl
När jag fick ner två shettisar till Italien så märket jag att den ena hade lätt skorv i man och svans, även några småfläckar här och där på kroppen. De fick gå i en hage utan gräs och bara magert hö som mat. (de hade fri tillgång). Sen såg jag inte mer av skorven -förrän vi tog hem dem till Sverige och de fick beta på nerbetad gräshage.Då fick han fula klisår.
Sandpadock och hö....kan det vara något?
gulan

Näringsrik olja? Med det hullet? Du skämta aprilo med mig, eller hur resonerar du?

Men eksemtäcket åker på så snart det går, dvs är torrt i backen (annars blir det en sanitär olägenhet). Mars har vi oftast 'vinter' än, men april så. Får se hur årstiderna tänker falla i år.

Det 'debuterade' ju i somras (kom små tecken sent förra hösten men inte så jag fattade vad som var på G), därför fick han ju inte täcke förrän han redan börjat klia sig. Men i år vet jag ju, och kan försöka förebygga. Lite oroad dock då flera 'glatt' upplyst mig om att det kan bli betydligt värre år två :crazy:

Kommer kapa manen på honom i vår igen också, gav stor skillnad när den var nedrakad.

Har du provat AVS 14? En lotion som finns på Granngården. Den funkar fint på min hästs mjällflagor i man o svans. Är lugnande och klådstillande men även mjukgörande. Så fort mjälltendensen dyker upp är jag där med denna lotion, har gjort underverk. Mjällen försvinner! Denna sommar har han inte kliat av sig någon man eller svans alls. :)

Har också tagit bort havren helt efter att ha läst en artikel om att människor kan få mjäll av sädesprodukter. Man får som du säger pröva sig fram. Detta var lite tips från mig.

Japps, provat det. Var det första jag provade då jag tycker det fungerar så himla bra på icke-eksemhästar men som blir lite kliiga av bett.

Även provat Horsol som sagt, och salicylsyra, hydrokortison, PROB, Switch och vad heter det.. liten 'fyrkantig' flaska med pip, svart innehåll.. står helt stilla i lilla huvudet. Och säkert ngt mer jag glömt, 'smörj-kontot' var drygt förra året.

Horsol tyckte jag gav liiiiiiite effekt i början, han kunde komma in och äta lite först och klia sen, men sen tyckte jag den liiiilla effekten försvann.

Nästa år ska vet blanda in tempera-lösning med kortison om vi inte får det under hyfsad koll med täcke tidigt.

Glömde - havre/korn får han inte. I somras fick han ingen betfor heller, inget kraftfoder alls, gav ingen skillnad. Sen provade jag några 'kuber' med ngt örttjafs, gott sa hästen, men ingen effekt på eksemet de 8 v de räckte ivf.

Visst hade du väl ett bete som bestod av nästan enbart klöver? Har du provat att byta bete? Klöver innehåller histamina substanser som ju kan trigga igång allergi/klåda.

Ett till tips är att prova antihistamin. Det fungerade faktiskt bra på min gamla häst. Hon slutade klia samma dag hon fick det första gången. På den tiden användes Teldanex som inte finns kvar nu. I dag kan man prova behandla med Ceterizin, det är rel.billigt och ofarligt så prova går ju alltid.

Mm, han gick större delen av sommaren på skräpbetet (det som växt upp i vinterhagen), dels pga vikten, och för att se om det gjorde skillnad, tyvärr inte. Men annars minns du rätt, nya betet (tagit i bruk förra året) är i princip 100% klöver. Men gav ingen skillnad på det andra heller. Han gick ju dels där mkt pga vikten (som var hög nog på det *s*), och sen också 'helt' där en lång period, just för att se om det gav skillnad.

Antihistaminer är väl bevisat verkningslösa på häst? Iaf pratade min vet om det, att studierna visat att de inte fungerar på häst?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
L
Hästvård Min häst har en rosa mule. Sött, javisst :crazy:, men han dras med torra partier och eksemliknande sprickor, flagor osv året runt. Det...
2
Svar
30
· Visningar
4 443
Senast: mumlan81
·
Övr. Hund Min springer spaniel har sedan i somras haft hudproblem och jag har hållt honom rakad för att lättare kunna se bredden av problemet...
Svar
4
· Visningar
2 511
Senast: dpmatte
·
Hästvård Jag upplever att min häst är torr i huden. Värst är det i svansen. 2 vet har tittat på svansen och de sa oxå att den såg torr ut...
Svar
13
· Visningar
11 075
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka