Eksemhäst på lösdrift??

P

puppe

Är det möjligt ellr får jag ge upp den tanken?
Har en korsningsponny som utvecklat eksem förra sommaren,de förra ägarna lämnade den oskött så han var i rätt så dåligt skick då han kom till oss förra hösten:cry:
Nu har vi både eksemtäcke ,olika sprayer(prob mest) och smörjer honom med probolja och zinksalva på såren varje dag. Och ändå har han skavt av en liten bit av svansen och en del av manen, men annars snygg i huden. Så han har rätt så svår eksem tycker jag.
Det skulle vara så underbart för hästarna att få gå ut o in som de vill,så nu undrar jag är detta möjligt? Finns det nån av er som har eksemhäst som går på lösdrift?

Sv: Eksemhäst på lösdrift??

ja, det går utmärkt. en av mina har exem och hon går på lösdrift med dom andra pållarna. hon har svår exem, i år har den tom. varit betydligt värre än vanligt trots exemtäcke och div. beh.

Min isis har exem och går på lösdrift, fungerar jättebra! Han har täcke och så smörjs han en gång om dagen. I sommar är han i princip symptomfri och har inte kliat av sig någon man eller svans:bump:

Enligt min erfarenhet mår de allra bäst på lösdrift. Och då viktigast med tillgång till ligghallen på sommaren. Då kan de gå undan precis när de vill från insekterna.
Kliar de mycket kan man behöva stängsla inne i ligghallen, så de inte kliar sönder sig på väggar och hörn. Men så illa lät det inte som att det var för din häst.

Tack för svar! Ja va bra.:bow: Men blir det inte olidligt vid gryning och skymning då knotten är som värst? Min håller på att bli galen då,så de får oftast gå in redan före 20:(

Hurdan ligghall då? Hur många väggar?

en ligghall måste man ha på lösdrift under den period då det inte växer. det är en byggnad med minst 3 väggar som uppfyller kraven för antalet hästar osv

som en stor box där hästarna själva väljer ute eller inna. så har även vi det.

puttar...
nån mer med erfarenhet av detta?

Jag har min på lösdrift. Täcke dygnet runt och smörjs dagligen med myggmedel och annat för eksemet som jag tycker blir värre nu på sensommaren. Han har inga träd att klia sig emot så han kliar lite när han kommer in på box, men det blir inte så många sekunder.

Jag har min går ute dygnet runt nu under sommaren. Vet inte hur du tänkt att ha lösdrift året om kanske? Bara du ser till att hästen inte har något att klia sig emot så borde det gå bra. Sen beror det på hur grav exem din har och vart i landet du bor. Vad behandlar du hästen med??

Jo jag har nog funderat på året runt,men det var ju sommaren jag var fundersam på.
Jag använder mest probprodukterna. Shampo,deo och oljan. Såren behandlar jag med zinksalva.Och under magen och på skapet nångång superbra hästsalva(grön) för att mjuka upp det lite.

Liknande trådar

Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 145
Senast: sthu
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka