eksemhäst - när kommer knotten?

ellabellabus

Trådstartare
Jag har en knottkänslig häst, som går med täcke och kombinerat med Ultrashieldspray funkar det bra. Men idag är det 30+ grader ute och jag själv går i bikini. Känns inte särskilt snällt att låta hästen ha kläder på sig då så jag har tagit av henne täcket. Men jag har insett att jag inte riktigt har koll på när på kvällen knotten börjar komma, så jag kastar ur mig frågan här. När bör jag klä på honom täcket igen, för att han ska slippa knotten?

Båda mina eksemhästar går täckade dygnet runt. Täcket åker av inne i stallet bara. Upplever att även sol förvärrar eksemen.

När jag hade ute utan täcke så ut 10 och in 18. Dvs extremt mycket tid på box.

Ofta är de i ljusa eksemtäcken svalare än nakna mörka hästar så för värmen behöver du inte ta av.

Vissa reagerar på annat än knott med så inte säkert du kan ta av täcket ens dagtid.

Där min häst står är det en del knott såhär års (dvs inte extremt alls, men de märks tydligt). Min erfarenhet (haft häst i samma stall sedan sommaren 2012) är att det är mest dels vid kvällningen och sedan frampå se senare småtimmarna. Men så sent som för ett par dagar sedan fick jag dra knott av min häst runt kl 17 - i år verkar det öht vara ett högre tryck från knott och mygg än "det brukar", och skulle inte ha min häst otäckad ute här om hon hade eksem. (Not till sista raden: det beror förstås på hur det är där en bor. När jag bodde norr om Stockholm kan jag inte minnas att vi hade knott alls, i princip, däremot mygg förstås.)

Där min häst står är det en del knott såhär års (dvs inte extremt alls, men de märks tydligt). Min erfarenhet (haft häst i samma stall sedan sommaren 2012) är att det är mest dels vid kvällningen och sedan frampå se senare småtimmarna. Men så sent som för ett par dagar sedan fick jag dra knott av min häst runt kl 17 - i år verkar det öht vara ett högre tryck från knott och mygg än "det brukar", och skulle inte ha min häst otäckad ute här om hon hade eksem. (Not till sista raden: det beror förstås på hur det är där en bor. När jag bodde norr om Stockholm kan jag inte minnas att vi hade knott alls, i princip, däremot mygg förstås.)

Bor i syyydligaste Norrland och knott i massor här. Tyvärr. Dock väldigt lokala variationer.

Södra Dalarna, här är det knott i massor. Redan vid femtiden ropade stoet på mig att hon ville komma in, det svärmade kring hästarna :(

Knotten kommer långt snabbare än man tror, det räcker med att dygnet håller 4-5 grader så är de på plats. I år kommer vi dessutom få uppleva den värsta inektssäsong sällan skådad, den har börjat i så gott som hela landet utom få platser undantagna. Bor du i Kiruna, så klarar du dig lite till.

Jag har en knottkänslig häst, som går med täcke och kombinerat med Ultrashieldspray funkar det bra. Men idag är det 30+ grader ute och jag själv går i bikini. Känns inte särskilt snällt att låta hästen ha kläder på sig då så jag har tagit av henne täcket. Men jag har insett att jag inte riktigt har koll på när på kvällen knotten börjar komma, så jag kastar ur mig frågan här. När bör jag klä på honom täcket igen, för att han ska slippa knotten?
Ha INTE hästen utan täcke när det är så varmt. Det är elakare att utsätta hästen för insekter än för värme. Se till att hästen har ett ljust täcke och tillgång till skugga de varma dagarna istället. Ska hästen gå utan täcke är det dagar med ihållande ösregn, inte annars.

Även om knotten härjar som värst från kl 16-17 (lite beroende på var man bor dock, såklart) så är det varken helt fritt från knott eller andra irriterande insekter dagtid. Och en häst som är van att gå täckad brukar kunna reagerar även på andra insektsbett. Jag har sett fall av eksemhästar som gått ute utan täcke i värme dagtid, bara nån enstaka timme, för att se sen ska in igen, som har kliat sig hysteriskt så fort de kommit in. Så det är inte värt det och absolut inte snällare mot hästen än att ha den täckad.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 384
Senast: monster1
·
Hundhälsa December är här vilket innebär starten på marathon-programmet för oss som ska springa i maj! :love: Jag har precis lagt upp ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 774
Senast: Philosophia
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 716
Senast: Liten
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 449
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25