I

isse

När börjar ni täcka era hästar som har eksem? Mina hästar går på lösdrift nu men när säsongen sätter igång ska dom stå inne på nätterna men när börjar man ta in dom?
Är det någon här som änvänder ökozon till sin/sina hästar? Hur fungerar det?
Tacksam för svar!:)

Sv: Eksem

Min eksemhäst är inte täckad hela eksemsäsongen, utan bara de "värsta" dagarna/veckorna, vilket brukar vara i mitten och slutet av sommaren. Han är alltid installad nattetid, så där är det ingen skillnad på sommar och vinter.

Använder Ökozon, och brukar börja med det någon gång i april-maj, beroende på väder. Han äter fodertärningarna ända fram i oktober, och blir insmord från var tredje till varje dag, beroende på behov.

Med denna behandling kan han klia sig någon gång ibland, men är inte sårig och har kvar man och svans hela säsongen, även om han då och då kan se lite "tufsig" ut.

Jag skulle bedöma min hästs eksem som lindrigt till måttligt. Han skulle absolut må mycket dåligt om han inte fick någon behandling alls, men klarar sig som sagt utan täcke, förutsatt att han får gå in på natten och blir tvättad och insmord med jämna mellanrum.

Där jag håller till är det flera exemhästar och de går med täcke från maj om jag inte minns fel men det beror helt på när flygfäna sätter igång. De använder även ökozonprodukterna och det i kombination med täcke och installning när knotten är som värst så är de i stortsett helt symtomfria. De lite komiska är att exemhästarna ser betydligt bättre ut än våra utan exem under sommaren :D.

Dygnet runt (även vid ridning) 1 april - 1 november.

När börjar ni täcka era hästar som har eksem? Mina hästar går på lösdrift nu men när säsongen sätter igång ska dom stå inne på nätterna men när börjar man ta in dom?

Min pålle har på senare tid börjat få eksem och jag försöker vara så tidigt ute som möjligt för att det inte ska förvärras.
Förra året fick han ta täcket på redan i april.

Min pålle har på senare tid börjat få eksem och jag försöker vara så tidigt ute som möjligt för att det inte ska förvärras.
Förra året fick han ta täcket på redan i april.

Det beror ju på hur lång vintern blir. I våras var det täcke på sista veckan i Mars, då började eksemhästarna klia sig. Så tidigt har de aldrig anlänt förut, de små rackarna.

Eksemhästarna täckas så fort det kommer tillstymmelse till flygfän framåt våren. Brukar vara runt månadsskiftet mars/april när den första vårvärmen kommer. Därefter är de täckade dygnet runt förutom vid ridning/annan hantering ända fram tills alla flygfän har frusit bort någon gång i oktober.

Har du helt flugfria lösdriftshallar i sommarhagarna så kan en hel del eksemhästar må väl så bra på bete dygnet runt. De är duktiga på att själva hålla sig undan alla irriterade flugfän...

Eksemhästarna täckas så fort det kommer tillstymmelse till flygfän framåt våren. Brukar vara runt månadsskiftet mars/april när den första vårvärmen kommer. Därefter är de täckade dygnet runt förutom vid ridning/annan hantering ända fram tills alla flygfän har frusit bort någon gång i oktober.

Har du helt flugfria lösdriftshallar i sommarhagarna så kan en hel del eksemhästar må väl så bra på bete dygnet runt. De är duktiga på att själva hålla sig undan alla irriterade flugfän...

Svidknotten, som är eksemets orsak, kan hålla på till en bit in i December, om vintern låter vänta på sig. De är inte roliga, de där svidknotten. :crazy:

Förra året började jag täcka i slutet av maj. Men började smörja med prob-oljan och avs14 i april-mars. Hon kliade sig inte förän i mitten av juni ungefär. Eller, snarare bet sig själv. Min häst kliar sällan bort manen eller svansen utan hon biter själv upp de sår hon har.. :cry: På ställen där det inte går att täcka henne...

klurigt. har någon nått tips på vad man kan göra åt saken? skapet tex, sy ett nät som täcker in hela saken?! :angel:

Kan man inte importera någon slags lösning genom biologisk krigsföring? Svidknottsätande tajgagök tex?

Bra idé :bump:, kan man föda upp sådana själv?

Här i västernorrland åker eksemtäckena fram i mitten på april och är oftast på till slutet på oktober. Man får anpassa sig efter vädret men hellre för tidigt än för sent. I somras gick våra hästar på enbart horsolbehandling och de har aldrig varit så besvärsfria. Gick t.o.m ute dygnet runt utom under allra värsta knottperioderna runt midsommar samt i månadsskiftet aug/sept. Det man märker av klimatförändringar är att eksemsäsongen blir längre o längre vilket är trist för mina inackorderade eksemhästar.

Kommer inte ihåg vilken av förpackningarna de kör med i stallet men räcker till ca 2,5-3 hästar. Hållbarheten har jag för mig är 2 säsonger

Vi har fått en eksemhäst i stallet, väninnans häst.
Hennes häst skulle behöva mer än täcke.

Vart köper ni Ökozonet?
har letat men inte hittat.

/Åsa

*kl*

Vad är det bästa att smörja med om hästen kliar lite? Det är ingen isis det handlar om, men ni is-människor är väl experter på området :D
Har en arab som kom till mej med avskrubbad man och svansrot. Har smörjt me aloe vera och visst är det mycket bättre.. Men är rädd att det ska komma tillbaka iomed sol senare.. Så vill gärna fortsätta smörja då jag förstått att det är svårt att få bukt med om man är för 'sen'

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar