Sv: Eksem

Hur är han i magen? Hört om de som haft hyffsat lindriga problem som klart sig helt med Probimin (finns flera produkter med probiotika men den är enligt veterinären bäst).

Det finns även PROB-produkterna som ska funka väldigt bra på vissa. Har dock hört några med araber som varit överkänsliga mot det och blivit värre.

När jag höll på med travare så använde vi AVS 14 och funkade jättebra. De är för att mjukgöra och klådstillande till för sol och insektrelaterad klåda

Hur är han i magen? Hört om de som haft hyffsat lindriga problem som klart sig helt med Probimin (finns flera produkter med probiotika men den är enligt veterinären bäst).

Det finns även PROB-produkterna som ska funka väldigt bra på vissa. Har dock hört några med araber som varit överkänsliga mot det och blivit värre.

När jag höll på med travare så använde vi AVS 14 och funkade jättebra. De är för att mjukgöra och klådstillande till för sol och insektrelaterad klåda

Han har var väldigt mager när jag fick honom. Pälsen var matt och han var dålig i magen. Jätteskorvig i pälsen dessutom.
Nu 2 månader senare så är han som en annan häst. Nästan allt skorv är borta, magen är bra (fick probimin ett tag)
Skulle helst vilja bada han i hexocil eller virkon s tex och sen smörja med AVS 14 som du föreslår. Men vi har inte tillgång till varmvatten i stallet. Men det är kanske en ide att ta tag i så fort det går. Skulle kunna tänka mej att åka till en vänninas stall som har varmvatten.

Vad tror du om det?

Han har ju slutat klia sej.. svansroten har varit lite tufsig kanske 3-4 ggr under dessa två månader. Inget kli i manen. Men hagen nu är rätt trist och utan träd så han har inte jättemånga kli-möjligheter.. Men i boxen skulle han väl lyckas... Och jag menar, en häst som har klåda kommer väl på ett eller annat sätt att lindra den även om den inte har ett träd att gnugga sej emot?

AVS är inte så kladdig utan går in i huden så man behöver inte tvätta lika ofta men kanske en bra bas innan att få det rent. Virkon låter som lite starkt men Hexocil är bra. Om han skulle bli att klia sig mer så finns det ett mkt bra klådstillande schampoo som man köper hos veterinären. Kommer inte ihåg vad det hette mer än Epi någonting.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka