SoffiProppi

Trådstartare
Vad har ni för inställning till eksem? Vi har varit och kollat på en ponny som var perfekt till mig! Pigg, glad, superbra hoppteknik, ue: Son of a Gun e: Non Stop R. Men, han har lindrigt eksem. Han måste gå med täcke ute och bli smörjd i manen och svansen varje dag. Han är värd 60 000:- med p.g.a eksem kostar han bara 40 000:- Så vad tycker ni jag ska göra?:confused::confused:

Sv: Eksem?

Jag har en eksem häst, han har dock ganska så svår eksem. Jag personligen skulle aldrig mer vilja ha en eksem häst, det är inte roligt...!

Vad är lindrig eksem och tänk om det ökar?

iställning och inställning. det är mycket jobb att sköta en exemhäst, passning, smörjning, tvättning och byte/lagning/tvättning av exemtäckena. jag har under årens lopp haft några stycken, några med lindrigt och 1 med kraftig exem. både större och mindre ponnys.

är man bered att lägga den energin så är det helt ok, men om man tvekar på att man kan/har möjlighet att ge den skötsel som krävs så bör man tänka över det lite till.

även alla exemhästar vill ju/behöver ju ha ett bra hem ;)
jag sålde en D-ponny för många år sedan (då gick han L.a/L.a). han utvecklade exem hösten då han fyllt 2. idag tävlar han msv. hoppning med bra resultat, så länge han sköts på "rätt" vis så påverkar det honom inte nämnvärt.

min vet. förklarade för mig att lindrig, det är när dom skubbar man och svans men det blir inte "blodigt" på någon timme.

kraftig/svår exem (jag har haft en sådan) är när svans/rumpa/höfter/rygg/manke/hals/mankam/huvud rivs blodiga på bara någon timme utan täcke och all annan skötsel som behövs. den ponnyn jag hade fick även teldanex allergitabletter varje dag, receptbelagda schampon som han reg. skulle badas i samt särskild salva att smörja vissa omr. i . ALDRIG ute utan sitt exemtäcke+luva, blev det en reva så av med det och på med nytt och laga det trasiga med en gång. samt skyddas i den mån det gick för bitande flygfän.

veterinären sa även att om man inte sköter exemen på ett sätt som håller tillbaks symtomen så kan det bli värre.

Jag tycker absolut inte att du ska tänka så mycket på att hästen har eksem! Om den känns helt perfekt för dig är det ju självklart att du ska ha den. Jag har precis köpt en eksemhäst, men det bryr man sig inte så mycket om när det känns "rätt". Det ända du behöver tänka på är att ta han dom det på rätt sätt. Det jag gör är att smörja in man, svans och lugg med passande krämer/salvor varje eller varannan dag, har eksemtäcke på alltid, och sprayar med mycket flugspray. Men jag tycker absolut inte att det är jobbigt! Om man verkligen gillar sin häst vill man ju bara dens bästa. Min häst är dessutom otroligt fin, och det syns inte att hon har eksem överhuvudtaget för att jag har "tagit hand om" eksemen så bra. Så mitt råd är: Köp hästen om det känns rätt! Med eller utan eksem.

Har haft två ponnys med lindrig exem, och tycker nu att det inte var så mycket besvär. Minsta dottern har nu fått en ny ponny utan exem och man saknar det där pysslandet, och att nu har man en jätteskitig häst jämt när de ska in! om man tvättar hästen och täckena regelbundet och smörjer hästen behöver det inte vara så jobbigt! Lycka till hur du än gör!

Nej, jag skulle inte köpa en eksemhäst. Har en idag och tack vare en dålig sommar så har vi haft en bra eksemsommar. Det är pyssel hela tiden, smörja, tvätta osv. Det blir dyrt i längden. Och köper man en såpass dyr häst så skulle jag inte köpa en med kända besvär.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har hittat en helt underbar ponny som verkligen skulle passa oss helt perfekt. Snäll, trygg, pigg, väluppfostrad, perfekt höjd...
Svar
19
· Visningar
1 796
Islandshäst kollar efter en isis just nu. Har ett anta provridningar inbokade MEN mest intressant verkar en men eksem... (typsikt, jag hade bestämt...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: mausi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka